XTC loopt verkeerd af (hear my story)

Ik wil hier graag even mijn verhaal kwijt, om iedereen te waarschuwen voor de gevaren van XTC.

Vorige week zaterdag ben ik met mijn vriendinnen naar Amsterdam Open Air geweest, een festival met technomuziek. Binnen mijn vriendenkring wordt er veel geëxperimenteerd met drugs. Over XTC hoorde ik alleen maar positieve verhalen; dat je er veel energie van krijgt en heel veel liefde voelt voor hele wereld. Aangezien ik vaak oververmoeid ben en zelfs op feestjes, terwijl de muziek hard aan staat, soms in slaap val, werd ik er erg nieuwsgierig naar. Mijn vriendinnen hadden al een keer XTC gebruikt en dat hadden ze als geweldig ervaren, waardoor ik het vertrouwen had dat de pillen die we zouden slikken, goed waren.

Op het festival hebben we rond half 5 een pil geslikt, maar 2 uur daarna voelden we nog niks. Een van mijn vriendinnen nam een biertje en toen sloeg de pil bij haar in. We hebben toen allemaal een biertje gedronken en toen viel de pil bij iedereen. Eerst voelde ik me heel chill, ik wilde alleen maar dansen. Je krijgt dan ook een bepaalde move, bij mij was dat de riding horse, heel grappig! Ik vond mijn vriendinnen ook super lief en gaf ze steeds kusjes op de armen. Er was ook iemand met een afro, die moest ik de hele tijd in z’n haar knijpen, omdat het zo fijn voelde. Ik voelde me heel gelukkig.

Opeens voelde ik me niet zo lekker en moest ik overgeven. Een vriendin gaf me een doos, waar ik in kotste, maar daar zat een gat in, dus het kwam er aan de onderkant weer uit. Dat vond ik toen nog heel grappig allemaal. Maar toen gebeurden er ineens allemaal rare dingen. Ik kreeg een klapperende onderkaak, net alsof ik het heel koud had, maar dan in turbo versie en ik kreeg kramp in mijn tenen en vingers. Heel eng! Ik heb toen in paniek mijn vriend opgebeld en gevraagd wat ik moest doen (hij heeft er meer verstand van). Die zei dat ik ergens op moest zuigen en dat ik veel water moest drinken. Dat heb ik toen gedaan. Ik heb meteen muntjes gepint en een voorraad van flesjes water aangeschaft en ik kreeg van mijn vriendin eerst een ballon, waarbij ik op het knoopje moest zuigen en later kreeg ik lolly’s en ijsjes.

Die kaak ging wel over, maar de kramp bleef. Ik voelde me helemaal niet chill meer en dacht na een poosje dat de pil al was uitgewerkt. Ik werd toen heel moe en ging bij het water zitten, moest ook heel veel kotsen. Ik dacht dat het niet zo erg was, want ik had gehoord dat kotsen bij XTC heel normaal is. Mijn vriendinnen hadden het wel erg naar hun zin, dus om de sfeer niet te verpesten, wilde ik nog even een tent in om te dansen. Ik zette de riding horse weer in, maar deed de riding horse ook net zo gauw weer naar buiten, want ik werd heel angstig van al die mensen. Ik voelde me down en wilde naar huis. Uiteindelijk zijn we rond 11 uur richting de metro gelopen.

In de metro heb ik nog een paar keer gekotst, over de voeten van de mensen en in plastic zakken. Versuft ging ik op de grond tegen een paal zitten. We moesten bij Duivendrecht overstappen naar de trein richting Groningen, we zouden bij mijn vriendin, die daar op kamer woont blijven slapen, zodat onze ouders er niet achter zouden komen. In de trein hebben ze mij op 2 stoelen gelegd met een handdoekje over me heen, zodat ik kon slapen.

Wat er daarna gebeurde kan ik me niet meer herinneren, maar mijn vriendinnen hebben het mij allemaal verteld. Ik heb tot aan Zwolle liggen slapen, toen werd ik wakker en moest ik weer kotsen. Na de kotsbui ben ik weer gaan liggen en toen ging het helemaal mis. Ik kreeg ineens epeleptische aanvallen, waarbij mijn hoofd helemaal naar achter ging en mijn polsen tegen elkaar. Ik had ook heel erg op mijn tong gebeter, dus er liep bloed uit mijn mond. Mijn vriendinnen vonden het heel eng. Er waren ook 2 jongens in de trein, die geneeskunde studeerden. Zij wisten precies wat ze moesten doen. Ze hebben me in het gangpad in de stabiele zijliggen gelegs en praatten de hele tijd tegen mij, zodat ik niet bewusteloos zou raken. De conducteur is toen opgehaald of kwam net langs, dat weet ik niet zeker en die heeft de ambulance gebeld. Mijn ouders zijn toen ook gebeld. Bij Hoogeveen is de trein stil gezet en ben ik opgehaald met de ambulance. Mijn vriendinnen vertelden dat ik toen gewoon kon lopen en vrij normaal deed. Ik heb toen wel over de ambulancebroeder gekotst. Ik werd op een brancard gelegd en snel werd er besloten wie van mijn vriendinnen mee ging naar het ziekenhuis. De andere 2 gingen weer in de trein naar Groningen, maar waren helemaal overstuur.

In de ambulance werd nog 3 liter vocht toegedient. In het ziekenhuis heb ik ook nog over een zuster gekotst. Mijn ouders zijn toen gekomen en ik moest in een hersenscan. Dat ging met veel geweld, want dat wilde ik niet (weet ik zelf overigens niet meer). Mijn vader moest me in bedwang houden en is met een loden jas aan mee gegaan in de scan. De uitslag was gelukkig goed. Ik werd toen op de medium care aan de infusen en een hartapparaat gelegd. Ook werd er om de 4 uur bloed geprikt, waaruit bleek dat mijn bloedwaarden veel te hoog waren. Dat is erg slecht voor je lichaam en moest omlaag gebracht worden door infusen met water en natriumchloride (zout). Heel raar was, dat bleek dat ik veel te veel vocht binnen had gekregen, ik had namelijk voor 40 euro aan flesjes water gekocht, terwijl in de ambulance nog meer vocht toegediend werd. Dit snap ik niet helemaal. Mijn nieren hebben door al dat vocht veel moeten verwerken, waardoor er kans was dat een van mijn nieren tijdelijk uit zou vallen, dat zou betekenen dat ik een nierdialyse moest krijgen op de intensive care.

Ik heb op het moment dat ik dit schrijf wel last van mijn nieren, omdat ze overbelast zijn, maar de dokter vindt het nog niet zorgelijk. Ik heb die nacht en zondag in coma gelegen en nog meer van die aanvallen gehad. Ze werden steeds heviger. Toen ik 's avonds wakker werd, was ik heel agressief. Ik trok alle draden van me af, mijn infusen uit mijn arm en de katheter (voor het plassen) trok ik er ook uit. Ik wilde dat allemaal niet en riep dat het niks hielp. Ik schopte en sloeg iedereen om mij heen. Later gaf ik weer allemaal kusjes bij mensen op de armen. En dan ineens zat ik weer glazig voor me uit te kijken. Iedereen had wel door dat ik er niet bij was met mijn bewustzijn. Ik weet hier dus ook helemaal niks meer van, kan me pas weer herinneren sinds ik maandagochtend wakker werd.

Ik lag toen nog op de medium care. Een dokter vertelde me wat er met me gebeurd was en dat ik wel dood had kunnen zijn. Ik had een watervergiftiging en een hele hevige reactie op de XTC. Hoe dat kan, weten ze niet precies, want ik had niet te veel gehad. Ik voelde me nog steeds heel raar en had het gevoel dat het nog niet uitgewerkt was, want ik had nog steeds die bewegingsdwang, vond het allemaal maar grappig, wilde nog steeds kusjes geven en ik was erg onbeschoft tegenover de zusters. Zo ben ik normaal helemaal niet. Ik mocht die dag naar een eigen kamertje op de verpleegafdeling en kreeg bezoek van mijn ouders, zusje, opa, oma en vriendje. Ze vonden allemaal dat ik heel raar reageerde, omdat ik zo ongeschoft en lacherig deed. Daarom waren ze erg boos op mij, tot mijn vader zei dat ik nog steeds onder invloed was. Toen viel het kwartje bij iedereen, inclusief mezelf.

Die nacht heb ik niet geslapen, ik had te veel energie en heb de hele nacht rondjes gereden in een rolstoel over de gang. Ik kon nog niet zo goed lopen, want ik had erg spierpijn in mijn hele lichaam van de spierafbraak (komt door de hoge bloedwaarden) en van het hevige verzetten de dag ervoor. Dinsdagochtend viel ik uiteindelijk toch in slaap. Toen ik wakker werd, voelde ik me heel kut. Het was eindelijk uitgewerkt en langzaam kwam het besef van wat er allemaal gebeurd was. Heel heftig! Ik voelde me enorm schuldig, vooral tegenover mijn ouders. Ook voor mijn gedrag van de dag ervoor, hoewel ik daar niks aan kon doen. Ik ben eigenlijk wel blij dat ik alles van de epeleptische aanvallen tot de maandag niet meer weet, want het is zo erg allemaal!

Ik ben dinsdag weer overgeplaatst naar de medium care, omdat mijn bloedwaardes nog veel te hoog waren. Daarom wilden ze me beter in de gaten houden en ik moest weer aan de infusen. Inmiddels is het een week later en ik lig weer op de verpleegafdeling. Het infuus is er vanochtend uit gehaald en nu moet ik het weer op eigen kracht proberen. Als dat goed gaat, mag ik maandag naar huis. Mijn bloedwaarden zijn fors gedaald en die daling moet zich voortzetten. Ik moet dan nog een tijdje veel water drinken, om mijn lichaam te spoelen en dan moet ik over een paar weken terug komen om te kijken of mijn bloedwaardes al op acceptabel niveau zijn. Is dat niet het geval, dan moet ik weer aan de infusen.

Zoals ik al zei, heb ik nu wel erg last van mijn nieren gekregen, omdat ze overbelast zijn door het vele zuiveren wat ze moeten doen. Ik heb ook nog last van spierafbraak, waardoor ik spierpijn krijg. Het lopen lukt wel weer en ik kan ook steeds meer eten. Doordat ik zo op mijn tong had gebeten, kon ik eerst alleen soep en vla eten. Ik krijg heel veel bezoek en mijn vriendinnen zijn ook langs geweest om te kijken hoe het met me gaat en zij hebben me alles van begin tot eind verteld. Eerst wist ik ook niet meer wat er in Amsterdam gebeurd was, ik was heel bang dat ik daar alleen met die klapperkaak had rondgelopen. Het was een hele geruststelling om te horen dat dat niet zo was en dat er de hele tijd 2 jongens bij zijn geweest die goed voor mij hebben gezorgd.

Deze hele belevenis is een ontzettend nare ervaring voor mij (en anderen) geweest. Ik zou nooit meer XTC en waarschijnlijk ook geen andere drugs gebruiken! En ik hoop dat mijn verhaal ook voor andere meiden een waarschuwing is!

Wow, het is erg lang geworden. Succes met lezen :’)

Ik zou wat alinea’s toevoegen haha, want zo heb ik geen zin om het te lezen eerlijk gezegd.

Inderdaad.

Dit.

Plus het feit dat, ondanks dat ik het goed vind dat je meiden op deze manier probeert te waarschuwen, er wel een groot algemeen drugs topic is. Daar kun je ook je verhaal in kwijt.

http://forum.girlscene.nl…opic/list_messages/121650

Wauw dat is wel echt heel erg… Een pil kan inderdaad altijd goed of slecht vallen afhankelijk van allerlei factoren (omgeving, je eigen mood, lichamelijke omstandigheden e.t.c) maar zo heftig heb ik nog niet gehoord van een ‘goede’ pil. Maarja daardoor is het dus altijd verstandig om de eerste keer met een kwart te beginnen om te kijken hoe je erop reageert. Daar voel je eigenlijk niks van en mocht je er niet tegenkunnen dan merk je er niet veel van, maar dan weet je wel al genoeg zegmaar.
Het is inderdaad zo dat je nóóit zoveel water mag drinken, een paar slokken water per half uur is echt voldoende… Wel slecht als jouw ‘ervaren’ vrienden je dit hebben verteld, te veel water drinken is een van de meest voorkomende boosdoeners bij xtc.
Die epileptische aanvallen zijn inderdaad wel heftig… Ik heb zelf een keer een paniekaanval gehad nadat ik moest kotsen van een pil omdat ik zo geschrokken was, maar epileptische aanvallen hoor je normaal echt niet te krijgen :confused:
Dat je moet kotsen is overigens wel ‘normaal’, een xtcpil lost zich op tegen je maagwand en dat vindt je maag meestal niet zo leuk :’)
Oja, en kramp in je lichaamsdelen is meestal een teken van dat je teveel gebruikt hebt op dat moment, ik heb het ook wel eens gehad maar dan in mn rug en handen enzo. Een hele pil is echt heel veel voor iemand die de eerste keer xtc gebruikt.
Maarja in ieder geval veel sterkte! Ik hoop dat je er snel bovenop komt, en geen drugs meer neemt haha

Bedankt voor de tip, ik heb er alinea’s in gezet. Had eerst niet door dat het zo lang werd. Ik zet dit niet in het drugs topic, omdat ik vind dat mijn verhaal het beste tot zijn recht komt in een apart topic. Kan daar wel een linkje maken naar mijn verhaal.

Wow heftig! Ik ben sowieso niet iemand die drugs gaat gebruiken (ook ivm overgeven enzo), maar dit is een goede waarschuwing!

Ik heb trouwens nog nooit eerder epeleptische aanvallen gehad, dus dat is heel raar! @Refly mijn vrienden zeiden het niet alleen, maar ook het zogenaamde ‘drugsteam’ daar. Er zijn gewoon mensen ingehuurd om advies te geven en die zeiden ook dat ik water moest drinken. Ik heb daar bij Open Air een klacht over gezet op hun site, ben benieuwd of ze daar ook op reageren.

En even op je gewijzigde stukje: Mijn vriendinnen hadden de eerste keer ook een pil en dat ging gewoon goed. Er zat namelijk niet zo veel MDMA in. Dus het blijft vreemd dat ik er wel zo heftig op reageer en zij niet.

Ik heb het helemaal gelezen. Ik denk dat dit wel een van de heftigste dingen is wat er kan gebeuren als je zo’n pil slikt. Is het trouwens verstandig om een biertje te doen na zo’n pil? Geloof dat dat ook negatieve effecten kan hebben. Ik heb nog nooit drugs gebruikt om deze simpele (naja heftige) rede. Er kan altijd wat mis gaan, je kunt niet voorbereid zijn op wat er gaat gebeuren. Ik ben van plan om het nooit te gaan gebruiken en na dit verhaal zou ik het wel aan iedereen kunnen afraden. Ik ben blij dat er goed voor je gezorgd is door de mensen die om je heen waren en dat je goed in de gaten wordt gehouden in het ziekenhuis. Hoop dat alles snel beter met je gaat en dat ook je vriendinnen inzien dat zo’n pilletje misschien toch niet zo’n goed id is. Dan maar een uurtje eerder naar huis omdat je moe bent geworden door het dansen dan zo’n pil.

Echt waar?! Dat is wel echt erg zeg… t is echt algemeen bekend dat je nooit teveel water mag drinken… Water voor 40 euro achter elkaar opdrinken is echt suicide :confused:

@iRosh, dat had ik opgezocht en op een site met informatie over drugs en daar staat het volgende over bier:

XTC + alcohol
Kan hoofdpijn, misselijkheid en een kater tot gevolg hebben. Enkele onderzoeken laten zien dat mensen die bier drinken bij XTC minder kans op hersenschade hebben. Waarschijnlijk komt dit niet door de alcohol, maar door de afkoeling die bier veroorzaakt. De kans op hersenschade wordt namelijk groter bij verhitting van het lichaam en regelmatig drinken (1 a 2 glazen per uur) kan dit voorkomen. Daarom is bier drinken bij XTC-gebruik beter dan niets drinken. Maar het drinken van water, fris of isotone drankjes is waarschijnlijk weer beter dan bier. We weten namelijk niet of alcohol in combinatie met XTC nog andere risico’s heeft.

Wow, ik ga sowieso niet aan de drugs.
Maar dit is toch wel even een eyeopener!

Dit is zeker een eyeopener inderdaad, heftig! ö
Voortaan zal ik zeker wel 4x nadenken voor ik drugs ga gebruiken (experimenteren), en XTC sowieso niet denk ik maar na dit verhaal…

Dit, nouja ik doel vooral op harddrugs.

Inderdaad

Als je XTC op hebt, is die rem er niet meer. Flesjes waren trouwens 5 euro per stuk, dus ik heb er 8 gehad.

Dat einde:

Ik ga nooit meer XTC en waarschijnlijk ook geen andere drugs meer gebruiken.

Ik snap niet dat er daar een waarschijnlijk staat, bij elke drug, ook al neem je niet te veel, kan het verkeerd aflopen. Achja.

En dit gaat ook voor alle andere mensen die nu wel nog steeds drugs willen doen, maar geen XTC meer na dit verhaal. Eh, het kan met elke drug, zelfs wiet, zo aflopen. Je weet nooit hoe je lichaam er op zal reageren. Just sayin’.

Ik vind het heftig en erg voor je, maar het is ook je eigen schuld.