x
kinder- en jeugdpsychologie: volgens mij verdien je er redelijk wat mee en kun je rekenen op een flinke, zware opleiding. Ik weet zo even niet welke, ik vermoed HBO. Voor psychiatrie moet je echter geneeskunde studeren aan de universiteit.
docent: je verdient nauwelijks iets, schijnt echt een kutloon te zijn. Het kan denk ik wel met HBO, maar met een universitaire opleiding mag je ook in de bovenbouw lesgeven (als ik het goed heb). Sowieso moet je de PABO doen, plus het vak dat je wilt geven.
modeontwerpster: moeilijk om aangenomen te worden aan een opleiding (bijv. AMFI). Als je er eenmaal zit zit je er en zo’n opleiding kost veel, plus dat je nog geen garantie hebt voor ook daadwerkelijk een carrière als modeontwerpster. Het hangt van je succes af hoeveel je verdient.
Ik weet niet of het allemaal klopt, maar ik hoop dat je hier toch wat aan hebt.
Maar volgend jaar krijg je sowieso nog allemaal beroepskeuze-gesprekken en tests, ook voor je profiel. Thank god dat ik de derde al gehad heb. :’)
Ik weet alleen wat af van ‘docent’ :’)
Ja het kan met HBO. Als je je diploma hebt voor het vak, ben je 2e graads. Dat betekent dat je les mag geven aan de onderbouw en het vmbo. Je kan ook doorleren voor 1e graads, dat is dus bovenbouw havo/vwo.
Vacatures zijn er genoeg, iig, voor de meeste vakken wel.
Mijn Duits docente vertelde laatst haar salaris (beetje vreemd ja) en ze had het over 2500 bruto in de maand. Ligt er natuurlijk wel aan hoeveel dagen je werkt
Als je het over de basisschool hebt, dat is ook een HBO opleiding namelijk de PABO
Bedankt voor alle info
Modeontwerpster
-Is het een HBO opleiding?
Zover ik weet, ja. Alleen meer kunstgerelateerd. Het schetsen van kleding, maar niet het in elkaar zetten. Het MBO is hier praktijk gerichter in.
-Hoelang moet je ervoor studeren?
Is denk ik afhankelijk van welke opleiding je doet/niveau. Ik zit in niveau 2 op het MBO is twee jarig. MBO4 is vier jarig. HBO weet ik niet.
-Hoe weet je of er ergens een vacature is?
Een tijdje terug ben ik een site tegen gekomen. Verder heb ik mij hier niet extreem in verdiept omdat ik nog niet van plan ben te gaan werken. Misschien dat zoiets ook op de site van een keten staat.
-Bevalt je opleiding en is het zoals je verwacht?
Ik doe MBO 2. De dingen die ik er doe bevallen mij, het niveau echter niet. Inschrijf foutje.
-Hoeveel verdien je (?)
Ik heb een bijbaantje bij de supermarkt, niet echt relevant lijkt mij. Dit is echter ook afhankelijk wat je gaat doen. Loondienst is vast, maar als je zelf de baas bent van een zaak heb je geen vaste inkomen.