x chromosomaal

Ja ik ben bio aan 't doorlezen en in de oefentoets staan heel veel vragen als ; Bij kippen komen verschillende vormen van de kam voor (zie de afbeelding). De vorm van de kam wordt bepaald door de dominante genen P en Q en de recessieve genen p en q. Deze genen zijn niet X-chromosomaal. weet iemand wat daar mee wordt bedoeld…?

Eeehm, als ik het mij nog goed herinner was X-chromosomaal een gen dat in dominante toestand een dood iets opleverd?
Weet het niet meer, sorry.

X-chromosomaal betekent dat een eigenschap alleen op het X-chromosoom voorkomt.

ik zou denken dat het dan alleen maar voor kan komen bij Y-chromosomen en dus bij mannen?

misschien helpt dit:

http://www.bioplek.org/4ath/4ath_stw3_blad6_erf.html

Je hebt zeg maar vrouwtje: XX
En die komt samen met mannetje: XY

Als ze dan een zoontje krijgen: XY, moet hij de Y van papa en de X van mama hebben. Als mama dan een recessieve eigenschap heeft, dus twee dd bijv. dan moet die zoon dus XdY hebben zeg maar :astonished:

huh, geen idee? ik ben het ook aan het leren ff kijken voor je.
de mannen hebben een x en y chromosoom.
de vrouwen hebben een x en x chromosoom.
dus de man bepaald of het een meisje of jongetje word (meisje 2x jongetje 1x 1y).

het 23e chromosomenpaar is dus bij de mannen en vrouwen verschillend, dat heet geslachtschromosomen.

maar in iedergeval haha, hier heb je niks aan. ik den kook dat het betekend dat het alleen voor kan komen bij de y chromosomen dus niet bij de vrouwen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/X-chromosoom

Dus dat het alleen op de y chromosomen voorkomen?

x-chromosomaal is dat het alleen erfelijk doorgegeven kan worden, dus alleen op een x-chromosoom, niet x-chromosomaal betekend dat het op een ander chromosoom dan X ligt.
ik heb vorige week mn pw daarover gehad, en ik had n 5 :’)

en het ligt NIET op het y-chromosoom, want daar ligt bijna niks op

Aha oke, en met een 5 zou ik blij zijn haha :stuck_out_tongue:

Bij niet x-chromosomaal hoef je geen rekening te houden met op welk chromosoom het ligt, dan gebruik je gewoon de ‘normale’ methode. Als het wel X-chromosomaal overerft, dan moet je er wel naar kijken, hoe het precies moet staat vast wel uitgelegd in je boek of zo, kan ik ook zo niet uitleggen. Wij hadden er vorige week pw over en het ging best wel slecht gehe.

hahaha ik moet zoveel leren verdomme, dat worden spiekbriefjes dus -.-’

ook genetica?

okee dankjee!

ze zijn niet geslachts gebonden…
met andere woorden: ze erven normaal over
met nog andere woorden: niets van aantrekken, gewoon zoals al de andere genen behandelen

:slightly_smiling_face:

ik geloof dat xx chromosomaal een vrouwtje word, en xy een mannetje, ik heb dit jaar geen bio dus ik zou het niet precies weten! misschien moet je even op google zoeken?
succes!xx

x-chromosomaal betekent dat het gen alleen op de x-chromosomen zit, en dat is nu dus niet het geval.
Je hoeft dus met niks aparts rekening te houden bij de kruisingen.