Wortelkanaalbehandeling voortand.

Hey,
4 jaar geleden, is mijn voortand afgebroken door een heftige klap ik een achtbaan.
Nu, 4 jaar later, heb ik er nog steeds last van en de tandarts heeft mij vandaag verteld dat ik een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan, omdat er dus een ontsteking zit.
Ik heb eigenlijk alleen maar slechte dingen gelezen, maar vooral over je kiezen.
Weet iemand hoe dit gaat bij je voortand? En of je er echt zoveel pijn aan overhoud?

Ik heb het gehad bij mijn voortand, ik wist niet dat ik daar een ontsteking had zitten en kon niet meer slapen, heb huilend de nacht doorgebracht, wat een pijn! Kon die week niet normaal slapen.
En een dikke wang. Had ook nog eens een dikke bloedblaar boven mijn voortand. Gelukkig was dit al tijden de vakantie, want ik zag er niet uit met mijn dikke hamsterwang.

Behandeling viel ontzettend mee! Wees niet bang! Je bent lekker verdoofd (prikken deden bij mij niet pijn, terwijl ik dacht verwacht had). Maar tijdens de behandeling komt er echt een hele nare geur vrij van je ontsteking, wat stonk dat zeg! Dan weet je dat maar even x)

Pijn grens verschilt per persoon natuurlijk, maar na de tijd heb je een aantal dagen dat je het nog wel voelt, niet dat je krom ligt van de pijn.

Maar ik was die dag helemaal wappie, ik had geen idee wat de tandarts zou doen en ik dacht echt dat hij mijn tand eruit had gehaald ofzo, haha. Hij zo van “wil je zien wat ik er net uit gehaald heb?” dacht ik dat hij mijn tand bedoelde, haha, en ik zo van “nee nee”. Ooh _O- Was zeg maar een flubbertje dat hij uit mijn wortelkanaal gehaald heeft.

Maar ja, nu er geen wortel in mijn tand zit, is het “dood”. Over een aantal jaren (20+ ofzo), dan kan het grijs worden, maar dat kan verholpen worden, is normaal.

Haha oke bedankt.
Bij mij is het niet zo dat ik echt huilend lig van de pijn, maar gewoon de constante druk die erop staat is wel irritant.
De verdoving vind ik niet erg nee, heb wel eerder een gaatje laten vullen.

Myn voortand is al dood, hij is al iets donkerder en zal waarschijnlijk aleenmaar donkerder worden. Zit ook geen gevoel meer in, waarschijnlijk omdat ik er een keer een klap op heb gehad. Maar die tand kan dus nog gewoon gaan ontsteken, en ik ben heel bang dat als ik er wat aan laat doen omdat ike r soms last van heb dat ze dan mn hele tand eruit halen! :expressionless: of zouden ze dat niet doen?

Mijn tand is ongeveer 3 maanden geleden afgebroken en doet ook nog zoveel pijn als een ik weet niet wat. De pijn begint soms zomaar uit het niets te steken!
Maar ik heb nog nooit een wortelkanaalbehandeling vooraan gehad.
wel in mijn achterste tanden…

Yep, ik haat achtbanen.
Ik zat in een achtbaan met een heupbeugel, handen los, en BAM ineens stopt dat ding, ik schiet voorover zo mijn tand tegen de ijzeren heupbeugel aan.
Dit is 4 jaar geleden gebeurd, ik merk nu ook dat het deel van mijn tand dat “echt” is nu steeds donkerder word.

@Chicks, als er geen gevoel meer in zit, dan moet hij er wel uit denk ik ja.
Ik heb er nog gevoel in, en daarom gaan ze die behandeling doen.
Ga gewoon naar de tandarts, vertel hoe en wat, hun weten het beste raad met dit soort dingen.

O myn goddd ik vind het zo naar als ze dingen met mn tanden moeten doen. Maar ik moet in mei ofzo weer naar de tandarts, voor mn 18e dit even laten fixen dan word het nog verzekerd.

Maar word die tand er dan zo uitgetrokken en er een nieuwe in gezet ofzo? Mijn vader heeft ook 1 neptand, en ik weet nog dat dat bij hem er zo verschrikkelijk uit zag en hij had dr zo last van!

Ik heb 3 wortelkanaalbehandelingen gehad, wel bij mijn kiezen. Maar ik kan je wel vertellen dat het goed verdoofd wordt, en wanneer die uitwerkt, of het niet genoeg is verdoven ze gewoon bij.
En ik ben echt heel bang voor tandartsen, naalden én pijn, en zelfs ik heb het overleeft (zelfs ondanks het feit dat ze bij de tweede behandeling 7 keer moesten (bij)verdoven).

Okee, maar bij mijn vader hadden ze perongeluk in tandvlees gesneden wat niet verdoofd was, vandaar mijn lichte angst :stuck_out_tongue:

Maar als je dan een neptand moet, loop je dan niet een week ofzo zonder tand rond? Ha dan kom ik echt niet naar buiten, dan lijk ik wel een mislukte piraat!

Die zetten ze er wel gelijk in hoor!
Ik heb 3 weken lang met een half afgebroken tandje rondgelopen omdat de tandartsen geen tijd hadden, en dit niet met spoed was, omdat het niet op mijn wortel was afgebroken. =’)