Wortelkanaalbehandeling - ervaringen?

Hoi!

Vorig jaar is het gaatje vullen in mijn kies door de tandarts niet helemaal goed gegaan, waardoor mijn zenuw overbelast raakte. Ik had echt enorme kiespijn en de tandarts zei dat ik een wortelkanaalbehandeling moest. Vanwege de verzekering vroeg ik of dit nog een paar weekjes uitgesteld kon worden (dan zou ik in het nieuwe jaar komen, en zou het volledig vergoed worden). En dat kon, hij heeft toen een deel van mn kies afgeslepen zodat de kies wat minder hoog zou voelen en daarna is de pijn vrij snel afgenomen.
Ik heb dus uiteindelijk ook geen wortelkanaalbehandeling meer gehad. De kies is altijd wat gevoelig gebleven, maar nu ineens (bijna precies een jaar later) doet de kies weer gigantisch veel pijn en het is ook onder m’n kies te voelen, tegen mijn tandvlees zeg maar.
Ik weet dus vrijwel zeker dat ik nu (weer) een zenuwontsteking heb, en misschien zelfs een wortelpuntontsteking. Dat betekent nu alsnog een wortelkanaalbehandeling.

Nu ben ik echt doodsbang voor de tandarts en wil ik eigenlijk helemaal geen wortelkanaalbehandeling (al is de enige andere optie de kies trekken…)
Ik laat me ook al helemaal bang maken op internet door artikelen waarin staat dat het slagingspercentage (dus dat de kies er niet alsnog uit moet) heel laag ligt en dat de napijn vreselijk is en dat de verdoving MEESTAL wel werkt.

Ik word al helemaal gek van de pijn bij gewoon een gaatje boren, en ben echt enorm gevoelig in mijn mond. Een verdoving werkt ook meestal niet goed bij mij.
Zijn er mensen met ervaring met een wortelkanaalbehandeling en die willen delen?
Ik zie er echt enorm tegenop en hoop nog steeds dat de pijn over zal gaan…

Ik ben heel bang voor de tandarts en voor boren. Ik heb een paar jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad en ik moet zeggen dat het mij alleszins is meegevallen. Ik heb een flinke ontsteking onder mijn kies gehad en ik had tegelijk toen de bof (ja de kinderziekte haha) dus die ontsteking is niet direct opgemerkt toen. Toen ik na de ziekte nog een bult bleef houden kwam uit dat die ontsteking was, of het restant daarvan, Dat moest worden verholpen met een wortelkanaalbehandeling.

Je wordt goed verdoofd, dus je voelt het niet. Het is wel een erg lange zit. Hou zeker rekening met anderhalf tot twee uur voor een kies met meerdere wortelkanalen. En waarschijnlijk doen ze het in twee keer, waarbij je na de eerste behandeling met een tijdelijke vulling wordt weggestuurd. De tweede keer maken ze je wortelkanalen nog een keer schoon en dan komt er een definitieve vulling op.

De napijn is hetzelfde als bij het boren van een gaatje. Vervelend, maar niet iets dat een pijnstiller niet kan oplossen. Je zou jusit ook vrij een verlichting van de pijn moet waarnemen omdat de ontstekingsbron is weggehaald.

Het viel mij echt mee, en dat komt van iemand die heel anstig is bij de tandarts. Het duurt alleen heel lang.

Als je nog meer vragen hebt, schiet maar :slightly_smiling_face:

genezingspijn > ontstekingspijn

dat is alles wat ik erover kan zeggen.

Dat ook haha.

Ik heb ooit 1 wortelkanaal gehad en vond de pijn enorm mee vallen.
Het boren is gewoon kut en mijn tanden zijn ook verschrikkelijk gevoelig maar zodra ik pijn voelde of iets werd er meteen bij gespoten en was er niets aan de hand dus dat ging goed.

Neem van te voren 1 ibuprofen in en als thuis bent en wat pijn voelt opkomen nog eentje. Ik had wel twee dagen een dikkere wang en ik kon wat slechter eten maar bij mij was de kiespijn veel pijnlijker dan de behandeling zelf. Jezus, wat was ik blij dat ik van die pijn af was.

Anderhalf jaar geleden heb ik ook een wortelkanaalbehandeling gehad. Zat ruim een week met verschrikkelijke pijn in mijn kies. Toen ze de kies hadden doorgeboord was de druk van de zenuw af en had ik geen pijn meer. Viel dus reuze mee.

Ik ben ooit van m’n fiets gevallen en heb daardoor een voortand weten te breken. Daarvoor heb ik een wortelkanaalbehandeling (en een kroon) gehad. Ik moet zeggen dat ik het uitermate kut vond. De behandeling zelf is niet pijnlijk, maar het is gewoon heel naar om daar te liggen en dat er meer dan een uur in je geboord wordt; het is stressvol en vermoeiend om dat je toch gespannen en ‘bang’ bent (ik tenminste). Na afloop ging ik tegen een muur zitten huilen van de ontlading van spanning en vermoeidheid van de stress. :’)

Dus ja het zuigt. Maar er is niet echt een andere oplossing. Napijn trekt sowieso weg. Misschien is het een idee naar je eigen muziek te luisteren tijdens de behandeling? Zet iets kalmerends en fijns op. Of neem iemand mee die je gerust kan stellen en waardoor je je meer op je gemak voelt als die erbij is. Succes! :kissing:

Ik heb ook een wortelkanaalbehandeling gehad. Je wordt verdooft dus je voelt er niks van. Wel duurt de behandeling lang, maar ik heb er verder geen nare ervaringen mee. Ik had veel last van mijn tand en na wortelkanaalbehandeling was deze pijn weg. Heb ook geen na klachten gehad.

Ja dat het zo lang duurt is wel een dingetje. Ik heb me kapot gezweten van de zenuwen ahah

Ohh my… ik vind 10 minuten in zo’n stoel al te lang!
Ik zweet me ook altijd helemaal kapot…

Dat van die muziek is misschien wel handig! Maar ik denk dat ik ook wil weten wat er gaande is in mijn mond, maar misschien leidt het ook wel af…

Ik ga ook vragen aan de tandarts om me helemaal plat te spuiten haha, wil echt niks voelen.

UPDATE: ik heb mijn wortelkanaalbehandeling gehad! De tandarts heeft mij vrijwel recht in m’n zenuw verdoofd en ik heb helemaal niks gevoeld! Ben wel midden in kamer in huilen uitgebarsten vanwege alle spanning haha.

Hier mag dus een slotje op :slightly_smiling_face:

Heel fijn voor je dat het meegevallen is! Hopelijk gaat het ook met de napijn maar je hebt het ergste gelukkig gehad!