Wordt Godslastering toegestaan in NL?

De VVD steunt een voorstel om het verbod op godslastering af te schaffen. Daarmee is er een meerderheid in de Tweede Kamer die van het verbod af wil.

Wetsvoorstel
Het schrappen van het verbod op godslastering, dat is ingevoerd in de jaren dertig van de vorige eeuw, wordt geregeld met een initiatiefwetsvoorstel van D66 en SP. Het voorstel is klaar om behandeld te worden door de Tweede Kamer.
D66 noemt het voorstel ‘een mijlpaal in het strafrecht’. De partij zegt blij te zijn dat Nederland een stuk vrijheid van meningsuiting terugkrijgt.
‘Geestelijke crisis’
SGP zegt het schrappen van het verbod een pijnlijk verlies van een morele ankerplaats en een symptoom van een geestelijke crisis te vinden.

‘‘Het is iets voor de liefhebber die erin gelooft’’. Daarbij is het volgens hem ook knap lastig te bewijzen dat God belasterd is. Het verbod op godslastering heeft zijn oorsprong in de tijd van het Oude Testament en hoort niet bij de huidige Nederlandse samenleving noch bij een neutrale overheid, aldus Schouw.

Godslastering of blasfemie is letterlijk het kwaadspreken van God of van aan de goden gewijde zaken. Dit kan het bespotten van een god of Opperwezen zijn of van godsdienstige tradities, door gesproken woord, geschrift of door andere uitingen. Ook iets zeggen of doen wat geacht wordt aan de godheid te zijn voorbehouden kan als godslastering aangemerkt worden

Wat vinden jullie hiervan?

Maar je mag ook geen mensen opzettelijk kwetsen. Je mag wel zeggen dat je niet gelooft, dat is geen godslastering. Godslastering is bijvoorbeeld zeggen: De Bijbel is een dom sprookje, Allah is een sukkel, religieuzen zijn gekken, God kan m’n reet roesten enzovoorts. Dat willen ze hiermee toegestaan maken en ik ben het daar niet mee eens.

dubbel. Aan de ene kant vind ik dat als je je liefde voor God mag uitspreken je inderdaad ook je ‘haat’ moet kunnen uitspreken. Maar geloof is deze dagen een behoorlijke issue en ik denk dat er wel dingen mee uitgelokt zullen worden.

Hier ben ik het inderdaad ook mee eens.

Oh, en even dit:
‘Het verbod op godslastering heeft zijn oorsprong in de tijd van het Oude Testament en hoort niet bij de huidige Nederlandse samenleving noch bij een neutrale overheid, aldus Schouw.’

Hoe is een overheid neutraal als je een SGP en een CDA en weet ik veel wat voor partijen nog meer die gebaseerd zijn op het geloof? Of denk ik te zwart-wit op deze manier?

ik vind als je een gelooft hebt prima,zolang mensen die geen geloof hebben jou er niet mee lastig mee gaan vallen.
ik heb er ook niks er mee,maar ik zou niet gaan beledigen omdat anderen er wel in geloven

nu wordt godslastering min of meer ook goedgepraat, dus ik denk niet dat er veel verandert om eerlijk te zijn :slightly_smiling_face:.

haat voor god of haat aan moslims of haat aan christenen mag je nu min of meer ook uitspreken. wanneer je dat doet word je er zelden voor gestraft.

tenzij je het over joden hebt, of homo’s. maar das geen godsdienst.

oke oke mn punt: laat ze het maar afschaffen, er verandert toch niks.

als je dat nu zegt, word je echt niet gestraft.
eenvoudige belediging is ook strafbaar gesteld. iemand een stomme sukkel noemen is eenvoudige belediging maar probeer daar maar eens voor gestraft te worden…

ik ben het er ook niet mee eens dat je dat soort dingen mag zeggen, maar dat wordt nu toch al gedaan.

Je mag nog steeds niet zeggen dat religieuzen gekken zijn want dan beledig je mensen en dat mag nog steeds niet volgens de wet.

Ik vind het een goede maatregel, omdat deze wet inderdaad de vrijheid van meningsuiting beperkt. Als iemand de bijbel een sprookje vindt, dan mag dat van mij en dan mag diegene dat ook zeggen. Mensen die wel geloven hoeven zich hier helemaal niet door gekwetst te voelen. Je gekwetst voelen doe je namelijk vooral zelf.

Even een voorbeeld: Stel Geert Wilders vindt dat de Koran een sprookjesboek is, dan vind ik dat hij dat mag zeggen. Moslims die daardoor beledigd zijn hoeven dit helemaal niet te zijn. Ze kunnen ook denken: laat die Wilders maar kletsen hij komt toch in de hel. (o.i.d.)

Het is anders als hij gaat zeggen: Alle Islamieten zijn dombo’s. Dan kun je je wel persoonlijk beledigd voelen, maar goed… dat mag dus ook nog steeds niet van de wet.

Daarnaast vind ik dat kerk en staat los van elkaar moeten staan en de wet met betrekking op godslastering dragen hier niet aan bij.

Maar waarom zou je iets wat niet (bewezen) bestaat niet mogen beledigen? Ik vind de Bijbel inderdaad bestaan uit sprookjes, maar met mijn mening doe ik toch niemand kwaad verder?

Waarom zou ik wel mogen zeggen dat Harry Potter een klootzak is, en niet dat God het is? Snap je… Ik zou met het eerste alle fans van het boek heel erg kunnen kwetsen.

Hmmm moeilijke. Enerzijds hebben we inderdaad recht op vrije meningsuiting maar waar eindigt meningsuiting en simpelweg elkaar de grond in boren.

Toch denk ik dat deze beslissing het beste is. Het andere uiterste, mensen gaan vervolgen omdat ze kwaad spreken over God, is in het verleden reeds zwaar uit de hand gelopen.

We zullen hoe dan ook respect moeten hebben voor elkaar en elkaars verschillen. Maar dat kan je moeilijk in regeltjes gieten.

Belachelijk! Hier word ik echt verdrietig van…

Een stuk vrijheid van meningsuiting terugkrijgen?” Het staat een ieder met de huidige wetgeving al lang vrij zijn of haar mening te geven! Met het afschaffen geef je mensen niet het recht op meningsuiting, maar op lastering! Waarom zou je dàt willen? Geef me één goed voorbeeld waarbij een burger of de maatschappij daar beter van wordt.

Het verbod op godslastering heeft zijn oorsprong in de tijd van het Oude Testament en hoort niet bij de huidige Nederlandse samenleving noch bij een neutrale overheid, aldus Schouw.
Lieve meneer Schouw, ter informatie: vrijwel alle hoofdlijnen van onze huidige wetgeving hebben hun oorsprong in de tijd van het Oude Testament. En dat is goed. Want tijden veranderen misschien, maar het hart van mensen niet. We willen in 2012 nog steeds niet dat er gestolen en gelogen wordt, gemoord of onnodig beledigd en belasterd. Een goede neutrale overheid draagt daar zorg voor. In het belang van ongelovigen en gelovigen: stuk voor stuk burgers.

100% mee eens!

@emeyke

Met je laatste punt ben ik het deels eens. Natuurlijk willen we nu nog steeds niet moorden, stelen, etc. Maar de overheid met het huidige kabinet staat los van de kerk. Een verbod op godslastering verbied ook om mensen te zeggen dat ze het geloof onzin vinden en waarom zouden mensen dat niet mogen zeggen als zij dat vinden?

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens ja. Het is ‘maar’ een geloof en naja, álles inm de wereld wordt zowel positief als negatief gezien dus waarom zou je over het geloof niet slecht mogen spreken maar inderdaad over bijv Harry Potter wel?

Ik geloof zelf in buitenaards leven maar als mensen tegen mij zeggen dat dat onzin is en dat ik een idioot ben om daarin te geloven kan mij dat ook kwetsen maar dat wordt weer anders gezien…

Als ik in het openbaar zou zeggen: ‘Ik vind God maar een klootzak dat hij duizenden kinderen laat verhongeren in Afrika.’ dan kan ik daar nu in principe voor vervolgd worden. Dan beperkt dat dus wel degelijk mijn vrijheid van meningsuiting. Want wat als ik dat nu echt vind? Mag ik dat dan niet zeggen omdat er mensen zijn die in God geloven en zich daardoor gekwetst voelen?

Dan mag ik dus ook niet meer zeggen dat ik rode sokken lelijk vind, want dan kwets ik ook mensen… en voor mij (ik geloof niet) is God even veel waard als een paar rode sokken.

Denk je dan dat er iets gaat veranderen als deze wet afgeschaft wordt?
Sinds 1968 schijnt hier sowieso al niemand meer voor veroordeeld te zijn.

Ik ben het ermee eens dat ze het willen afschaffen. Niet alleen vanwege een stukje vrijheid van meningsuiting, maar ook omdat het toch niet te handhaven valt. Er is nog nooit iemand geweest die een bon heeft gekregen omdat die persoon “godverdomme” zei (of in ieder geval de afgelopen 45 jaar).

Jij bent echt zo’n Christen die aan heel de wereld zijn geloof wil opdringen. Dit is echt je al je zoveelste topic over het geloof.

Kijk, daar niets tegen hoor! Maar godslastering heb je overal. Bij ieder geloof. En ja, ik scheld met godver, jezus, jezus christus enzo. Wat wil je dat er met me gebeurt? Moet ik nu de bak in?

Dit is gewoon weer eens totaal niet waar. Ik heb in de beginpost mijn eigen geloof nieteens laten doorschemeren en ik heb daarna alleen gezegd of ik het er ergens mee eens ben of niet. Ik vind het jammer dat je mij bij bepaalde topics altijd beoordeeld terwijl het niet relevant is, maar goed. Het geloof opdringen is hier totaal irrelevant. Ik zag dit bericht op Nu.nl met veel reacties dus ik vroeg me af wat GS hiervan vond. Laat maar zitten.

Ik vind het een heel raar plan. Het werkt toch niet, gaat niet werken ook. Je kunt mensen niet laten stoppen met schelden.