Word ik gemanipuleerd?

Hoi iedereen,

Na de vakantie ga ik naar 3 vwo. Ik heb er weinig zin in. Voor de vakantie heb ik ruzie gekregen met mijn beste vriendin. Wij zouden samen een opdracht doen. Ineens wilde ze niet meer samen met mij, maar met een jongen uit onze klas. Vorige week kwam ik erachter dat ze een stelletje zijn.

Zij zei dat het was omdat zij altijd al het werk moest doen bij de vorige 2 Opdrachten. Dit is niet waar bij de eerste opdracht ben ik 3 volle avonden bezig geweest. Zij alleen 2 uurtjes tijdens de les. Toen ik dat zei, zei zij dat ik wel het leuke werk mocht doen. Maar zij heeft nooit gezegd dat ze dat ook wel wou doen of aangeboden te helpen. De tweede keer hebben we samen een proefje gedaan en aantekeningen gemaakt. Zij stelde voor dat zij ze zou uittypen. Ik wilde nog blijven om te helpen of zelf thuis een deel doen. Maar dat hoefde niet van haar.

Eerst kreeg ik het gevoel dat zij gewoon graag samen met hier vriendje wilde werken. Ze wil zich niet schuldig voelen en dat ze het nu bij mij legt. Ik voel mij een beetje opgelicht.

Ik heb haar er al op aan gesproken, maar zij zegt dat ik drama maak. Dat ik moet leren naar mijzelf te kijken. Nu begin ik toch te twijfelen.

Wat moet ik hiermee?

Als jij van mening bent dat je in alle situaties goed hebt gehandeld en geen drama maakt, dan skip haar. Zoals ik het lees, heb je vaak hulp geboden of je tijd besteedt aan opdrachten. Een vriendin die aangeeft dat je te veel drama maakt en naar jezelf moet kijken, idk. Heeft ze verder onderbouwd waarom zij vindt dat je drama maakt? Een belangrijke tip: twijfel niet aan jezelf. Als je steken hebt laten vallen dan is het correct om daarnaar te handelen, dus je excuses aan te bieden maar niet als jij juist hebt gehandeld. Een tip: takenverdeling maken, van tevoren beginnen met opdrachten misschien? Mocht je dat nog niet doen.
Hopelijk heb je nog andere vriendinnen op school en anders wordt het tijd om die te maken :-). Over je opdracht gesproken, er zal vast iemand zijn die ook met jou het opdracht wilt maken en anders in je eentje. Een dikke knuffel want de middelbare school is niet altijd leuk.

Het probleem is dat ik geen andere vriendinnen heb. Ik word veel gepest op school. Vorig jaar werd zij ook gepest. Wij hebben elkaar toen veel gesteund.

Er was afgelopen jaar een groepje van 3 meiden dat mij pest. Tegen haar waren ze altijd poeslief. Liepen ook veel opmerkingen te maken over dat ze niet snapte waarom ze met mij omging. Nu is ze ineens beste vriendinnen met hun. Ze doet nu soms zelfs mee.

Het vreemde is dat alles koek en ei was. Er is nooit besproken over dat de opdrachten niet liepen. Ineens toen het nieuwe vriendje haar vroeg samen de opdracht te doen en die andere meiden zich ermee gingen bemoeien, was er een probleem.

Ik krijg het idee toch dat zij mij bewust dumpt en zich niet schuldig wil voelen. Als je het samenwerken echt een probleem vond had je dat toch veel eerder aangekaart?

Ik krijg ook het idee dat zij jou dan bewust heeft gedumpt. Waarschijnlijk verzint ze van alles om van je af te zijn, omdat je door anderen niet wordt gemogen. Dit klinkt als een herkenbare en veel voorkomende tactiek.
Pesten is not done, heb je personen waarmee je hierover kunt praten? Zo niet, onderneem actie en maak het aub bespreekbaar. Probeer toch voor jezelf een veilige omgeving te creëren samen met anderen. Bied je huidige middelbare school daar oplossingen voor? Hoe is de awareness geregeld? Misschien dat een vertrouwenspersoon jou kan helpen.

Ik krijg ook het idee dat zij jou meer dumpt als vriendin. Het beste is gewoon om even met iemand die vertrouwd mee te praten. Of het nou van school is. Of privé. Haar gedrag geeft meer ‘red flags’ dan voordat ze haar relatie kreeg.

Hopelijk vind je dan iemand anders waar je wel fatsoenlijk een vriendschap mee kunt opbouwen.

Nee, jij wordt zeker niet gemanipuleerd. Mensen worden niet bedreigd op internet. Als jij denkt dat dat wel gebeurd, dan zijn het zeker geen mensen die achter internet zitten. Op de laptop.