Woning zoeken met hond, huisdieren niet toegestaan?

Hoi iedereen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe ruime studio of appartement. Echter heb ik een (kleine) hond. Bij bijna elke beschrijving van een woning staat dat er geen huisdieren zijn toegestaan. Ik lees op het internet dat het eigenlijk niet toegestaan is om huisdieren te verbieden, omdat het een inbreuk zou zijn op het het persoonlijke leven en genot. Klopt dit?

Als de verhuurder dit alsnog in het huurcontract zet, dan lijkt het mij dat je er alsnog aan moet houden?

Heeft iemand ervaring met een woning zoeken terwijl je een huisdier hebt? Hoe kun je dit het beste aanpakken. Voordat het huurcontract is getekend dit aangeven bij de verhuurder en kijken of er een mogelijkheid is om alsnog te woning te kunnen huren? Hoewel ik denk dat ze dan de voorkeur geven aan iemand zonder dier. Of schijt hebben aan het huurcontract en ‘stiekem’ toch je huisdier meenemen? :cold_sweat:

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Wij hebben het stiekem gedaan en er is niks van gezegd. Zolang hij geen overlast geeft…

Dankje voor je reactie! Hij geeft zeker geen overlast, hij blaft niet, hij maakt niks kapot en hij is ook gewoon zindelijk. Dus in principe zou niemand er iets van merken.

ik heb zelf ook een hamster op mijn studentenkamer terwijl huisdieren eigenlijk niet toegestaan zijn volgens het contract. niemand die het merkt, zolang het geen overlast geeft. wat niet echt het geval is van een hamster aangezien die in een kooitje leeft. misschien is een hond wel anders
ik heb het dus ook stiekem gedaan, het is eigenlijk niet netjes maar ja…