wonen + studeren in Spanje

Hoi!
Ik ben 15 jaar oud en ga na de zomervakantie naar havo 4.
We zijn dit jaar voor de 5e keer naar Spanje op vakantie geweest. Ik vind Spanje echt een heel mooi land en wil er later graag gaan wonen. Het liefst al meteen als ik klaar ben met de middelbare. Als ik de middelbare heb afgerond ben ik (als het goed is) 17 of 18. Ik zou heel graag daar gaan studeren. En het liefst zou ik, nadat ik klaar ben met studeren, gewoon daar blijven wonen. M’n ouders zouden dat opzich wel goed vinden. Het klinkt misschien als een bevlieging ofzo, maar ik wil dit echt heel graag. Ben sinds kort ook al bezig om de taal een beetje te leren enzo.
Maar oke, mijn vraag is of dit wel mogelijk is allemaal. Dat ik gewoon vanaf mijn 18e in Spanje ga wonen. En heeft iemand hier ervaring mee?
X

Ik heb er geen ervaring mee.
Als je dit echt wilt gaan doen, moet je wel zorgen dat je Spaans heel erg goed is. Als je de taal nu pas begint te leren, lijkt me dat nogal moeilijk eerlijk gezegd. Ik ga er van uit dat de meeste lessen daar in het Spaans zullen zijn, en dat je dat dus echt goed onder de knie moet hebben.

Wat wil je dan doen, je volledige studie daar? En dan achteraf daar blijven wonen?

Je kunt ook in Nederland studeren, een semester in het buitenland doorbrengen en je master in Spanje doen? Dan kun je daarna weer verderzien evt.

Ik ben op mijn 5de in Nederland komen wonen vanuit Spanje, en ik ga nog elke vakantie naar mijn familie daar. Dus uit ervaring kan ik je vertellen dat het in sommige steden niet makkelijk is om überhaupt een woning + baan te vinden, en ook zijn de Spaanse scholen niet erg leuk voor “buitenlanders”. Dus dan raad ik je aan om naar een Internationale school te gaan, waar ook lessen in het Engels gegeven worden. Spaans is namelijk geen makkelijke taal om lessen in te volgen als je het niet al vanaf je kindertijd spreekt.

Mag ik vragen in welke plek je wilt gaan wonen?

Vakantie is heel anders dan daar wonen. Ik zou je aanraden op gewoon in Nederland te gaan studeren en dan je stage/minor/semester of wat dan ook in Spanje te gaan doen. Zo kun je kijken of het je nog steeds bevalt.

En inderdaad, leer de taal. En op de reactie hierboven: ik vind Spaans erg makkelijk dus dat is onzin en voor iedereen persoonlijk.

Je hebt ook uitwisselingsprogrammas, dan ben je een jaar in een gastgezin in spanje en ga je daar gewoon naar school. Dat kun je nu al doen, dat je daar je school afmaakt, als ik het goed heb. Je krijgt dan een taalcursus vooraf en de rest leer je daar ook heel goed spaans. Misschien dat dat iets voor je is? Dan maak je een beetje mee hoe het is om daar te wonen, want er wonen is heel wat anders dan een paar weekjes op vakantie

Dat klopt inderdaad, maar mijn ervaring is dat lessen volgen in het Spaans toch weer anders is dan het wel kunnen spreken en verstaan. Aangezien lessen in het Nederlands soms ook moeilijk zijn, is het volgens mij nog moeilijker als je het in een andere taal volgt. Maar nogmaals, dat is wat ik gezien heb in spanje zelf haha.

Ik zou dan het liefst bij Malaga in de buurt gaan wonen, omdat we hier al best lang op vakantie komen. Maar dat hoeft niet per se.

Hoi!
Ik ben 15 jaar oud en ga na de zomervakantie naar havo 4.
We zijn dit jaar voor de 5e keer naar Spanje op vakantie geweest. Ik vind Spanje echt een heel mooi land en wil er later graag gaan wonen. Het liefst al meteen als ik klaar ben met de middelbare. Als ik de middelbare heb afgerond ben ik (als het goed is) 17 of 18. Ik zou heel graag daar gaan studeren. En het liefst zou ik, nadat ik klaar ben met studeren, gewoon daar blijven wonen. M’n ouders zouden dat opzich wel goed vinden. Het klinkt misschien als een bevlieging ofzo, maar ik wil dit echt heel graag. Ben sinds kort ook al bezig om de taal een beetje te leren enzo.
Maar oke, mijn vraag is of dit wel mogelijk is allemaal. Dat ik gewoon vanaf mijn 18e in Spanje ga wonen. En heeft iemand hier ervaring mee?
X

Huh?

ja, het liefst wel haha

Ah oke, daar kom ik ook vlakbij uit de buurt toevallig :stuck_out_tongue:

oh dat ging per ongeluk haha, sorry

Thanks allemaaal! X

Ik zou er goed over nadenken, aangezien het heel moeilijk gaat worden om aan een baan te komen. De jeugdwerkloosheid ligt volgens mij rond de 50%. Ik heb Spaanse familie en ik hoor van hen ook regelmatig hoe erg de situatie daar is.
Natuurlijk kan de situatie zich verbeteren, maar het is toch iets om in je achterhoofd te houden.

Hallo!
Mijn naam is Lisa en ik heb net een maand Spaanse lessen gevolgd in Madrid. De school heet “La Aventura Española” en ik vond het echt heel leuk. Ik volgde lessen met andere studenten in kleine groepen. Zo kon ik veel oefenen en leerde ik snel nieuwe mensen kennen. Mijn leerkrachten waren echt tof en de klassen heel interactief. De school ligt in het centrum van Madrid in een mooie, rustige buurt. Het is een kleine, gezellige school. Ook de prijs voor de lessen valt goed mee. Bekijk gerust de site eens als je geïnteresseerd bent: reclame

Wow, speciaal daarvoor een account gemaakt?

Haha, ik wou hierop reageren dus ik dacht waarom niet!