Wondjes openkrabben...

De meeste mensen vragen zich weleens af waarom ik zoveel littekens op mijn lichaam heb.
Dat is een beetje mijn eigen schuld, want die littekens veroorzaak ik zelf. Het is niet dat ik mezelf verwond, helemaal niet!
Maar als ik een wondje heb, door een muggenbult of dat ik gevallen ben (ik doe namelijk aan skeeleren) of verzin maar wat, dan maak ik het altijd open. Waardoor hij eeuwen duurt voordat het wondje weg is.
En als het wondje weg is, wordt het een heel lelijk litteken.
Ik doe het niet om stress of om mezelf pijn te doen… ik weet het echt niet. Het is een soort verslaving denk ik…

Elke keer zien mijn ouders dat ik weer een wondje heb open gemaakt (bijvoorbeeld omdat ik er een pleister over heen heb geplakt) en worden ze heel boos. Heel vaak heb ik gesprekken met mijn ouders gehad en vroegen ze waarom ik dit deed, maar ik weet er zelf niet eens antwoord op te geven. Als ik zeg dat ik het zelf niet weet, lijkt het alsof ze me niet geloven.
Maar het is echt zo!
Mijn moeder denkt dat het een soort verslaving is of iets wat je uit het niets doet, zoiets als nagels bijten.

Ik ben zelf al een keer naar de huisarts ermee gegaan en de enige manier waarmee ze mij konden helpen, was als ik een afspraak met een psycholoog maak.
Toen ik ermee naar de huisarts ging, zat ik nog op school en had ik hier dus absoluut geen tijd voor (in mijn ogen). En ten tweede ben ik bang dat daar een aardig prijskaartje aan vast hangt.

Ik wil hier zo graag van af, want nu merk ik gewoon dat als ik straks in de zomer in een korte broek loop, dat het gewoon heel lelijk is.

Wie weet nog een oplossing en heeft misschien hetzelfde probleem?

Ik zou toch proberen om er af te blijven. Resque is echt een wondermiddel, als je dat een paar keer op je wondjes smeert zijn ze echts stukken sneller genezen.

Verder kan ik je niet helpen, zo als Jonsi zei pleisters.

Waarom doe je dat? Heb je jeuk bjjvoorbeeld? Ik krabbelde altijd mijn benen helemaal kapot omdat ik zo’n jeuk had. Nu smeer ik braaf elke dag en heb ik dus veel minder jeuk en is mijn huid veel beter en ook niet meer bloederig (zo erg was het weleens ja). En misschien kun je jezelf afleiden met iets anders? Een speeltje in je handen ofzo?

Ik weet zelf niet eens waarom ik het doe; ik heb geen jeuk ofzo. Ik heb er nu een pleister op, maar omdat het wondje open is, gaat hij niet dicht omdat er een pleister over heen zit. Ze zeggen ook dat het wondje beter geneest aan de open lucht.

Ik krab altijd men puisten open en dan wordt het een wondje en dan krab ik dat ook nog eens open :frowning_face:

dat doe ik ook. nu heb ik allemaal littekens op me voorhoofd :frowning_face:

ja ik heb dat ook, en ik heb er helaas geen oplossing voor :’)
ja mezelf vastbinden misschien, maar zelfs dan vind ik waarschijnlijk nog een manier :cold_sweat:

Dit heet dermatillomania

helaas is er bijna niet vanaf te komen. Je zult het echt stapje voor stapje aan moeten pakken. Er zijn volgens mij wel ziekenhuizen die therapie aanbieden om te stoppen met krabben (bij het amc onder andere), dat zou je eens aan je huisarts kunnen vragen.

https://www.amc.nl/web/Zorg/Patient/Afspraak-op-de-polikliniek/Psychiatrie-zorglijn-Angststoornissen/Angststoornissen.htm?id=543330#

Psychologen weten niets van dit onderwerp en kunnen je hier waarschijnlijk niet mee helpen.
(ggz is trouwens gewoon gratis en ze hebben maar een uurtje per 3 weken tijd voor je ofzo, dus aan tijd en geld ligt het niet)

Ik doe dit ook, gelukkig niet in de mate dat er grote littekens van komen, alleen soms kleintjes.
Ik denk dat het inderdaad erg op nagelbijten lijkt, bij mij in elk geval. Er “irriteert” iets, je hebt het gevoel dat je iets ergens af moet halen (een velletje/stukje nagel, of in dit geval dan een korstje).
Ik denk dat het niet iets heel ernstigs is waarvoor je naar een psycholoog/dokter moet, maar het is natuurlijk wel zonde van je huid! Ik denk dat er inderdaad niks anders op zit dan het in kleine stapjes proberen af te wenen. Vraag mensen om tegen je te zeggen als ze zien dat je ergens aan zit. En als je zelf merkt dat je de neiging hebt, neem dan gauw iets anders in je handen waar je aan kan frunniken.

Ik was zelf niet op het idee gekomen om verder te zoeken op het internet, maar met de informatie ben ik wel blij mee. Ik ga zeker een keer langs bij de GGD. Dankjewel.

Als je nagels vies zijn en dat viezigheid komt in je wondje, dan heb je een heel groot probleem. Ik ken iemand die zich een keer openhaalde aan een schroevendraaier en een flinke ontsteking kreeg.
Mijn ouders waarschuwen me altijd als ze zien dat ik eraan zit.

Haha, wow, dit is echt mijn leven haha. Altijd maar weer wondjes openkrabben… Ik hoor er ook altijd vet veel opmerkingen over en dat is aardig vervelend.

Tips heb ik niet, ik doe het eigenlijk nog steeds :flushed: Maarja, gewoon afblijven dan maar…