wondje - borstkanker?

Ik ben 16 jaar en ontdekte zondag een wondje op mijn borst, datzelfde wondje heb ik er twee van op mijn bovenbuik en die jeukte heel erg dus vermoed ik dat dat moedervlekken zijn. Dat wondje op mijn borst ziet er hetzelfde uit maar jeukt niet. het lijkt meer op een pukkeltje die aan het uitdrogen is. Ik desinfecteer het elke dag en nu zit er een korstje op dus droogt het waarschijnlijk uit. Waarschijnlijk moet ik het gewoon even afwachten en zal het een wondje/pukkeltje/opengeschaafde muggenbult zijn (want ik slaap naakt en had het pas na de nacht en er zotten er 2 op mijn bovenbuik
Toch ben ik altijd bang als ik wat op mijn borsten ontdek.

Jeukende moedervlekken is nooit zo’n denderend teken. Die kun je beter laten nakijken bij je huisarts. Dat wondje op je borst klinkt niet zo ernstig eerlijk gezegd. Dat zal vanzelf wel genezen. Maar als je je echt zorgen maakt, ga je toch naar je huisarts?

Volgens mij is borstkanker niet van buiten te zien… ik kan het ook fout hebben

Tenzij je tumor aan de oppervlakte ligt dan kan je hem voelen. Maar volgens mij heeft een wondje inderdaad niets met borstkanker te maken.

oke bedankt! Iemand vroeg hoe het kwam dat ik daar aan denk. Dat is omdat ik me heel snel zorgen maak als er iets op mijn borst zit wat er niet hoort.

^
Het is op zich heel goed als je alert bent op tekenen van kanker. Maar maak jezelf niet gek he. Het kan net zo goed een muggenbult zijn.
Als je het niet vertrouwt zou ik gewoon even naar de huisarts gaan. Anders blijf je jezelf maar gek maken.

Ik zou me geen zorgen maken. De ‘borstkanker’ die heelheeelheeel zeldzaam voor kan komen op zo’n jonge leeftijd is een fibroadenoom, en die zie je niet van de buitenkant. Dan heb je een bobbeltje wat je in je borst kan voelen die alle kanten op schiet als je hem vast wil pakken.Waarschijnlijk is dit gewoon een pukkeltje/krabwondje/muggenbult oid en dat geneest vanzelf.

Borstkanker die je van de buitenkant kan zien is een ver gevorderd stadium. vaak heb je dan symptomen zoals intrekkingen van de huid, sinaasappelhuid (putjes), verdikkingen van de huid, of grotere wonden en rood/paars/blauwe verkleuringen.

dus no worries :slightly_smiling_face:

Dit ja, dat uit zich nooit in wondjes/wonden.

Wow wat? Mij hebben ze toen gezegd dat het dan juist niet erg is…

daarom staat borstkanker tussen aanhalingstekens :wink:, het is een goedaardig gezwel en hoeft ook niet weggehaald te worden (tenzij je er last van hebt).

Oh sorry dan heb ik het verkeerd begrepen! Werd al bang haha.