Woensdag coloscopie...

Hoi meiden,

Ik loop al een tijdje met een gevoel dat ik me niet lekker voel. Ik sinds 2011 redelijk vaak diarree met slijm en moet ik ontzettend vaak naar het toilet op een dag. Soms moet ik gewoon rennen omdat het anders fout gaat. In 2014 is dit allemaal een jaar weggeweest, maar sinds augustus is het allemaal weer terug. Nu zelfs met bloed bij de diarree soms of juist alleen maar bloed. Ook krijg ik steeds meer last van mn maag en misselijkheid en heb ik ontzettend weinig eetlust. Nu heb ik eindelijk mn moed bij elkaar geraapt (ja, ik ben een beetje pussy op het gebied van dokters en denk altijd dat iets wel over gaat) en ben ik bij de huisarts geweest. Die heeft mij bloed laten prikken en hier kwam uit dat ik een hoge ontstekingswaarde heb in mijn bloed. Nu moest ik dus een afspraak maken met de MDL-arts. Dat is komende dinsdag. Maar omdat ik me steeds zieker ga voelen ben ik gisteren opnieuw bij de huisarts geweest en heb misselijkheidspillen gekregen. Mijn maag begint ook steeds meer pijn te doen dus heeft zij de arts nog eens opgebeld en nu krijg ik woensdag een (spoed)coloscopie. Ik ben ontzettend bang voor ziekenhuizen en operaties. Ik weet dat zo’n onderzoek echt helemaal niks voorstelt, maar ik ben ontzettend bang voor het roesje dat ze mij gaan geven want ik haat het als ik de controle over mezelf kwijt ben.

Heeft iemand ervaring met zo’n onderzoek of met een roesje? Hoelang ben je weg met zo’n roesje en hoe voelde je de dag zelf en de dagen erna?

Het onderzoek zelf stelt niks voor, het is de voorbereiding die ik verschrikkelijk vind. Zelf heb ik al twee maal een colonscopie gehad omdat ik de z van Crohn heb.
Je moet vooraf laxeermiddel drinken want je darmen moeten volledig proper zijn als het ware. Het onderzoek stelt niet veel voor want je wordt licht verdoofd voor maximaal 30 minuten. Nadien ben je nog wat slaperig en al snel kan je terug je activiteiten hervatten!

Ah die symptomen komen me nogal bekend voor. Misschien een maagbloeding of toch ontstekingen van de darmen…
Nou succes alvast en je hoeft echt niet bang te zijn!