WO of HBO

Hallo,

momenteel zit ik in m’n eerste jaar van de studie International Business op WO. Ondanks dat ik vrijwel al m’n punten wel heb, op één vak na, heb ik toch het gevoel dat dit niet precies is wat ik wil. Wel is het zo dat de studie mij wel interesseert en erg leuk is, maar ik voel me toch niet heel erg thuis in de manier van werken op de universiteit. Veel theorie, zelfstandigheid etc. Mijn studie bestaat voornamelijk uit leren, lezen etc. terwijl ik liever ook dingen in de praktijk wil brengen en wil zien wat ik met dat wat ik geleerd heb kan. Nu is dezelfde studie ook op HBO (International Business and Management) Vakken komen vrijwel helemaal overeen. Daarnaast is er voor mij een optie, omdat ik VWO heb gedaan, om deze studie in een verkorte versie te doen, dus 3 jaar ipv 4. Nu heb ik van vrij veel mensen om me heen gehoord dat HBO meer praktijk ipv de hele tijd op jezelf theorie te leren. Dit is iets wat mij weer wat meer aanspreekt. Daarnaast zou het ook makkelijker zijn qua stof dan op WO en makkelijkere vraagstelling. Nu was ik wel benieuwd naar hoe anderen dit ervaren? Meer mensen die van WO naar HBO gestapt zijn of toevallig dezelfde studie doen.

Daarnaast vroeg ik me af of het dan verstandig is om me aan te melden voor die studie, terwijl ik nog niet weet of ik deze dan stop wil zetten.

Alvast bedankt (:

Als je echt meer praktijk wil dan zou ik het doen. Misschien kun je bij de hbo in je buurt informeren of je ook vrijstellingen kunt krijgen. Zou wel proberen je P te halen op de uni (tenzij dat al niet meer kan).

Ik zou je studie afmaken. Als je overstapt moet je bedenken dat je geen recht meer hebt op ov en stufi.

Dat is niet waar. Als je eenmaal hebt gestudeerd, hou je recht op stufi.

Ik zou kijken of er mogelijkheid is om in een later jaar stage te lopen (evt in het buiteland) om die praktische ervaring op te doen. Mijn studie was ook héél erg theoretisch en daarom koos ik, in de periode dat er keuzevakken gedaan mochten worden, voor een stage. Daarnaast kun je op zoek gaan naar een bijbaantje dat aansluit bij je studie, zodat je ook daar praktijdervaring op kan doen. Of kijk of je iets van student-assistent kan worden voor je studie! Ook een super ervaring.

Ik zou doorgaan met deze studie en in je vrije keuze kiezen voor een stage of iets dergelijks. Of doe een paar vakken in het buitenland. Als je dit allemaal goed te doen is voor je dan is HBO waarschijnlijk echt te makkelijk en ondanks dat er veel theorie op de uni is kun je het prima ‘praktisch’ maken hoor. Ongeveer iedereen op mijn studie doet een stage :slightly_smiling_face:

Bedankt voor jullie tips! Alleen heb ik niet het idee dat er veel mogelijkheden zijn om toch wat meer praktischer te werk te gaan en dan alsnog blijft de studie behoorlijk theoretisch. Het is een bekend probleem bij mij dat ik niet echt een leertype ben en beter is als ik het ‘ervaar’ alsware. Probleem is dan ook dat ik liever niet uren in de boeken wil zitten, vandaar dat ik daarom ook naar HBO heb gekeken, omdat ik er minder voor hoef te doen.

Hmm, als je toch merkt dat je graag meer de praktijkkant op wilt en dat niet op de uni gaat zoeken, zou ik overstappen.
Maar het verschilt heel erg per hbo-opleiding wat er allemaal aan praktijk voorbij komt hè. Natuurlijk ga je 2x op stage, maar ik denk dat het bij jullie daar wel bij blijft? Ik doe een paramedische opleiding en daar heb ik heel vaak werkcolleges waarin ik praktisch bezig ben en bezig ben met casuïstiek en uitspelen van dingen, of echt patiëntcontact heb. Dat heb je natuurlijk niet op een hbo-opleiding in de richting van economie, dat zal ook theoretisch blijven.