Wit vlekje op tand

hallo allemaal, een paar dagen geleden toen ik mijn tanden had gepoetst zag ik opeens (als ik heel goed en van dichtbij keek) een wit vlekje op mijn tand, iets lichter als de rest van mijn tand. Ik ken een vriendin van mij, en die heeft ook zo’n wit vlekje op haar voortanden, die zie je wel heel goed, meer als die van mij. Maar mijn vraag was, wat is dit voor iets? hebben jullie dit ook? kan je het voorkomen? hoe kom je er vanaf? word het erger? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want straks mag mijn beugel er eindelijk uit en dat zit ik met zo iets. Ik heb van een vriendin gehoord dat je dan tekort aan vitamine D hebt??

omg, ik heb dat ook op mn voortanden! ik heb het echt al heel lang en word gelukkig niet erger. Ik heb alleen echt geen idee wat het is, moet je anders aan je tandarts vragen. Waarschijnlijk kan het wel weggehaald worden :wink:

is dat niet je tandglazuur ofzo? dat je tandglazuur een beetje aangetast is door het tandenpoeten? Ik weet even niet meer hoe dat ging :’) volgens mij door te hard poetsen ofzo, en dat krijg je niet meer terug(weet niet zkr :’)? ) en je kan het voorkomen door tandpasta te kopen met extra glazuur iets erin :slightly_smiling_face:

Okee, dankje! ik gebruik nu altijd verschillende tandpasta’s dan weer whitener, en dan weer voor gevoelige tanden, ik gebruik wel 2 x per dag listerine, dat zou ook moetenhelpen? ik vraag het wel even aan mijn tandarts :slightly_smiling_face:

Ghehe, kijk net even in de spiegel, en ik heb ook 1 hele kleine, bijna niet te zien, alleen van dichtbij :’).

nee bij mij zie je het ook niet goed, gelukkig. Maar ik wil niet dat het erger word!

Dat vlekje gaat niet weg, het is namelijk een soort van littekentje op je tand.
Maar als je het gaat bleken, dan wordt het littekentje wat minder zichtbaar omdat je je tanden witter maakt.

Tandsteen?
Volgens mij gaan die vlekjes niet weg, klasgenoot heeft dat ook.
Even langs je tandarts, misschien kan hij 't schrapen of lakken.

idd

Ik had dat ook, maar dan een vlekje dat geler was dan de rest van m’n tanden.
De tandarts heeft dit weggehaald, wel pas na dat mijn beugel eruit was hoor! Maar, hij heeft het gele weggehaald, en er een betere kleur voor terug gedaan. Nu valt het niet op van veraf. Maar het maakt me eigenlijk helemaal niet uit hoor. Mensen moeten mij maar nemen hoe ik ben!

dat is gewoon kalk volgens mij
en daar kan je niks aan doen

idd gewoown een kalkvlekje, ik had he tzodra mn “volwassen tanden” doorkwamen haha. het schijnt als mooi te worden ervaren;)

iemand uit mijn klas heeft dat ook, die is gevallen op dr melktand toen ze klein was en nu heeft ze op dr volwassen tand nog steeds zon wit vlekje, maar ik snap niet wat daar nou zo erg aan is

ik ken ook iemand die dat heeft. ik had een keer aan haar gevraagd hoe dat kwam, maar ik ben het antwoord vergeten xd was niks ergs hoor. volgens mij iets met het glazuur :slightly_smiling_face:

Ik ken het…
ik heb het ook, maar of het echt erg is?
ik vind vanniet hoor.
ALs je er echt last van krijgt, adviseer ik om even terug te komen met je probleem bij de orthodontish of tandarts, had ik zoveel jaar geleden ook gedaan, ben alleen vergeten wat het was…

ik weet wat dit is. vanaf dat je grote-mensentanden hebt heb je van jezelf een laagje glazuur. bij de een is dit sterker en dikker dan de ander. witte vlekjes op je tanden zijn eigenlijk kleine kalk-vlekjes op de tand. het is helemaal NIET erg!
veel mensen hebben witte vlekjes. het is alleen wel handig om goed te poetsen dan! omdat het een beschadegingetje van het glazuur is.

Ik had dat eerst ook, kwam door medicijnen die ik gebruikt had toen ik 5 was ofzo maar dat zag je dus terug in mn tanden ookal had ik toen nog een melkgebit. Maare tandarts heeft er nou een wit fluor laagje overheen gedaan, en je ziet het nu bijna niet meer.

had ik ook eens
is gewoon weggegaan :’)

Ik heb het ook. Heb het al tientallen keren aan mijn tandarts gevraagd, maar hij zegt dat er niets aan te doen is. Die van mij is overigens best zichtbaar, al heb ik er zelf geen problemen meer me. Het hoort bij me.