Wisselen van studie

He iedereen,
ik zit een beetje met een probleem,
ik studeer nu 3 maanden aan een universiteit en ik vind de ‘onderzoekende’ factor op mijn studie helemaal niks, ook vind ik het erg moeilijk.
Nu ben ik erg creatief en was het voor mij echt twijfelen toen ik mn studie moest kiezen of ik voor die unistudie ging of voor de kunstacademie (hbo). Uiteindelijk voor uni gekozen maar ik kan er mijn passie/creativiteit totaal niet in kwijt.
Nu zit ik dus te denken om te stoppen en thuis te wonen en even te gaan werken en dan in september te gaan beginnen bij een creatieve opleiding dus kunstacademie of iets in de richting van game architecture en design.

Ik vind het gewoon erg moeilijk om zulke beslissingen te maken, je hebt toch geld weggegooid en mn ouders zijn er totaal niet blij mee. Toch wil ik het even posten om te vragen of iemand dit ook heeft en miss tips heeft om je gedachten op een rijtje te krijgen. Of misschien zit er iemand op de kunstacademie of doet iemand iets met (game)design die mij wat kan vertellen over hun opleiding.

Beetje vaag allemaal i know, maar t valt te proberen toch… ik weet niet goed wat ik moet…
Thnx

Ondanks dat ik goed op mijn plek zit bij mij studie, vind ik het nog jammer dat ik niet voor de kunstacademie ben gegaan. Anyway… praat er met je ouders over. Ik ben ook een keer geswitcht van opleiding en ik ben zooooo blij dat ik dat gedaan heb!

Het is zo vervelend als je het niet naar je zin hebt op school en uiteindelijk zullen je cijfers daar ook onder leiden. Uiteraard is het echt zonde van het geld, daar kan ik niets anders van zeggen.

ik heb zelf ook een hele tijd getwijfeld. ik wilde heel graag iets creatiefs doen maar uiteindelijk ben ik universiteit gaan doen. ik heb het wel naar mijn zin op mijn opleiding. maargoed. daar ging het even niet om :stuck_out_tongue:
een vriendin van mij was product design gaan doen in arnhem. na de eerste paar weken vond ze het al niet meer leuk. ze vond het teveel “knutselen” en ging met pijn in haar handen naar huis en vond naar school gaan eigenlijk ook niet echt meer leuk. je moet dus écht zeker weten dat je dat creatieve ook zo ontzettend leuk vindt dat je het de hele dag en elke dag kan doen. het is dan niet langer je hobby maar je hele leven staat dan in het teken van creatief bezig zijn. dat moet je wel kunnen.
maar heb het er idd maar even over met je ouders, dat lucht sowieso op :wink: succes met je keuze!

Als ik jou was zou ik snel beslissen, want als je wil stoppen kun je het beste voor 1 februari stoppen want dan zijn die maanden die je tot die tijd aan stufi heb gekregen een gift en hoef je dat niet terug te betalen.

Verder zou ik met de studieadviseur gaan praten en kijken wat je precies wil. Een studie is in het algemeen niet altijd makkelijk en je moet er veel tijd in steken. Haal je tot nu toe wel alles? Eist het echt al je tijd op? Zie je jezelf dit nog 4 jaar en nog jaren erna doen. Dit zijn vragen die je denk ik jezelf moet stellen. Ik snap dat het heel lastig is, maar volgens mij (weet niet zeker) gaan ze volgend schooljaar al de basisbeurs afschaffen en dit betekent meer kosten. Als ik jou was zou ik goed over de voor- en nadelen nadenken. Heel veel succes in ieder geval!

Ik zou echt stoppen ermee. Je hebt niks aan de studie als je er niets aan vindt, laat staan dat jij er later ook nog een baan in zou moeten zoeken.

Het is wel jammer van het geld, maar 4 jaar (of nog langer) een opleiding doen waar totaal niet je interesses liggen is nog meer jammer.

Thnx voor de antwoorden,
ik ga er morgen met mn ouders ff over praten, komt eigenlijk allemaal niet zo goed uit deze weken omdat we net weten dat mama kanker heeft en ik weet dus niet of dat ook een meespelende factor is bij mijn beslissing.
Ik bedoel, ik wil het liefst zoveel mogelijk thuis zijn komende tijd. En dan heb ik ook nog tentamens over 2 weken, maar t kutte is dat die uitslag pas 2 weken later komt dus al voorbij 1 febr. dus dan zie ik niks meer van mn geld terug. Vandaar dat de paniek er een beetje inschiet :wink:
Ik zal morgen eens een lijstje met voor- en nadelen maken thnx!

Praat er gewoon over inderdaad. :slightly_smiling_face: Overigens zijn niet alle Universitaire studies onderzoekend, dus mocht je niet aangenomen worden op de kunstacademie o.i.d. is het misschien een idee om daar naar te kijken.
Als je voor februari stopt ben je trouwens geen stufi kwijt. En zie het zo: liever drie maanden weggegooid en drie jaar.