Wisselen van studie → oude studie jaar afmaken?

Ik heb advies nodig.

Ik doe nu biomedische wetenschappen en ga volgend jaar geneeskunde doen.
Nu heb ik een vak (waarmee ik geen vrijstellingen verdien) niet gehaald. Over drie weken zijn de herkansingen. Zou ik dit herkansen of niet?

Reden om dat vak wel te herkansen:

• Gewoon alles gehaald! Dat vind ik echt heel fijn! Officieel geen jaar weggegooid!
  • Staat mooier op CV

Reden om dat vak niet te herkansen:

• Ik heb ook nog andere herkansingen dus het wordt hard leren om alles te halen.
  • In België krijg je geen propedeuse dus ik heb toch geen officieel bewijs dat ik het gehaald heb of niet.
  • Dan kan ik alsnog mee met vrienden op vakantie. (slechte rede, I know)

Het zijn veel studiepunten die ik dan herkans, meer dan in een normaal semester dus ik twijfel heel erg.
Wat zou ik doen?

Als je je P niet haalt,
hoezo staat het dan mooi op je cv? :slightly_smiling_face:

Ja ik dacht meer dat ik dan tenminste ‘behaald’ kon zeggen. In België doen ze niet aan propedeuses. En ik ben zelf Nederlands dus ik dacht dat een behaald jaar biomedisch (weliswaar zonder officieel papiertje zoals een propedeuse) mooier zou staan dan een net niet behaald jaar.

Omdat je geen officieel bewijs krijgt maakt het niet zoveel uit denk ik toch. Dus ik zou het gewoon laten haha :p. Overigens heb ik na mijn eerste jaar ook geen P gekregen in NL dus hier op de uni doen ze daar ook niet echt aan hoor!

Bedankt voor jullie advies! : )

Hm, moeilijk! Als ik het goed begrijp heb je ook nog herexamens voor vakken die wel een vrijstelling opleveren? Als het extra vak niet al te veel SP is en niet te kort op een ander examen valt, zou ik het meedoen, anders niet.

Ik zou het wel doen, ik sloeg echt nooit een herkansing over ook al had ik niet geleerd. Ondanks je geen ‘bewijs’ hebt van het behalen van het jaar, je hebt wel je cijferlijst. Een propedeuse is ook niet meer dan een cijferlijst dus het zijn alleen je cijfers die als bewijs dienen.

Maargoed, als je het vak verder niet nodig hebt bij geneeskunde kun je het op zich wel laten zitten.