Wisselen van opleiding

Hoi,
Ik vind mijn huidige opleiding totaal niet leuk meer (MBO sport en bewegen). Ik zit nu in leerjaar twee en ben achttien, in mei negentien. Nu is het vrij simpel, verander van opleiding. Nu zetten mijn ouder me onder druk om dit niet te doen en ik voel me echt beroerd. Ik ga naar school met tegenzin, ik moet doen alsof ik het leuk vind en ik moet goede resultaten behalen. Ik weet niet zeker of mijn ouders dit bewust doen of niet.
Een tijd terug heb ik het er al met mijn ouder over gehad en mijn vader flipte. Dit vond ik niet eerlijk, want mijn broer is al drie keer van opleiding gewisseld zonder dat mijn vader zo stom deed. Dit heb ik naar hem teruggekoppeld en toen werd hij helemaal woedend. Hierdoor ben ik dus toch doorgegaan, zonder dat ik het wilde. Nu zei ik vandaag tegen mijn moeder dat ik het totaal niet naar mijn zin had, ze trok een boos gezicht en zei ‘ja daar gaat al mijn geld’ en is gewoon weggegaan.
Ik haal mijn jaar niet, omdat ik veel afwezig ben en mijn huiswerk niet maak, omdat ik totaal geen motivatie heb. Steeds als ik weer denk ‘ja, ik ga er tegenaan!’ krijg ik weer iets te horen waardoor ik ontzettend baal en mijn motivatie weg is. Vandaag bijvoorbeeld, kreeg ik te horen dat ik niveau 3 moet doen, omdat mijn stage (vanuit school) slecht geregeld is. Dan zou ik nog 3 jaar (hierna) moeten om niveau 4 te halen. Daarnaast vind ik mijn klas niet leuk, ik zit met alleen maar jongens. Ik vind de lessen niet leuk, ik vind de leraren niet leuk, ik vind de school niet leuk. Het enigste wat ik nog wel leuk vind is mijn andere stage, fitness.

Ik wil het liefst in Arnhem een studie doen tot jeugdzorg medewerker, dit duurt 3 jaar voor niveau vier. Dan heb ik een opleiding die ik leuk vind in evenveel tijd als de opleiding die ik nu doe en gewoon kut vind. Mijn ouders beseffen dit schijnbaar niet. Ik was zelf wel van plan om mijn jaar af te maken, zodat ik wel een diploma fitvak heb.
Wat zouden jullie doen, hoe moet ik met mijn ouders overweg?

Betalen je ouders je schoolgeld? Ja, dan snap ik dat ze boos zijn dat je eigenlijk het geld ‘weggooid’. Maar dat is nog geen reden om zo lullig te doen omdat jij wilt wisselen. Ik zou 1 voor 1 een gesprek met ze aangaan en rustig uitleggen waarom je wilt wisselen (opnieuw, herhalen als dat moet) en waarom je beter in je vel denkt te zitten als je jeugdzorg medewerker gaat studeren.

Veel succes in ieder geval!

Volgens mij kan je nu niet meer van opleiding wisselen? Als dit het geval is zou ik dit school jaar gewoon afmaken en dan in september 2014 die studie in Arnhem doen. Want als je nu stopt met je huidige opleiding zit je tot volgend jaar september zonder studie. Het is jouw toekomst dus jij moet je er voor in zetten, je ouders hebben wel een mening maar die komt niet overeen met die van jou. Dus gewoon een studie volgen die je wel leuk vindt anders zit je na de opleiding toch zonder baan omdat je het werkveld niets vindt.

Daarnaast zou ik een deel van je schoolgeld zelf gaan betalen zodat je die opmerking niet meer van je moeder hoeft te horen;)

Mijn ouders betalen het schoolgeld, eveneens dat van mijn broer. Daarom heb ik al zoiets van, ho, waarom hij wel en ik niet? Ik ben ook niet van plan om nu direct te stoppen, want ik wil mijn fitvak diploma wel halen en die heb ik aan het eind van het jaar. Door mijn opleiding heb ik geen tijd om te werken, ben eigenlijk iedere avond weg. In de zomervakantie ga ik misschien wel werken, heb ik vorig jaar ook gedaan.

Bedankt voor jullie hulp !

Het is heel vervelend maar wie geeft je de garantie dat je op je nieuwe opleiding de klas wel leuk vindt? En je leraren? Ik vind eigenlijk dat je dat niet te zwaar mag laten wegen. Stomme leraren en klasgenoten kun je overal tegenkomen.

Ik begrijp je ouders wel, je zit wel al in jaar twee! Wist je vorig jaar dan niet dat de leraren, je klasgenoten en je vakken niet leuk waren?

Sorry hoor het komt misschien wel lullig over maar ik snap je ouders wel! Wie geeft hun de garantie dat jij over twee jaar niet weer stopt? Je kan er vanuitgaat dat ze 1500 euro per jaar betalen voor jouw school en als jij dat zomaar weggooit hebben zij 3000 euro uitgegeven voor niks. Dat terwijl zij misschien eigen plannen, dromen opzij zetten om jou studie te kunnen betalen.

Al blijft het natuurlijk lullig dat je broer drie keer heeft mogen wisselen.

^Dat ze al in jaar 2 zit, wil niet meteen zeggen dat je dan al weet dat de vakken niet leuk zijn. Ik ben zelf namelijk ook na 2 jaar hbo gestopt, omdat de vakken van dat jaar echt totaal niet bij mijn ideeën/plannen aansloten (en de resterende jaren ook niet). Mijn ouders waren ook echt niet blij, maar toen heb ik meteen gezegd dat ik ook al een andere opleiding op het oog had. Dat hielp wel.

Persoonlijk denk ik niet dat ik gelukkig was geweest als ik die eerste opleiding had moeten afmaken. Dan had ik toch nooit kunnen gaan doen wat ik graag wil. En dat vind ik toch ook wel belangrijk. Terwijl ik nu echt op mijn plekje zit en gewoon weet dat dit het wel is. Ik weet niet of je dat eens aan je ouders hebt gezegd?

Je kan misschien ook eerst alles voor jezelf duidelijk op een rijtje zetten/opschrijven en het dan aan je ouders laten zien. Dan zien ze een concreet plan en dat geeft misschien de indruk dat je er echt voor wil gaan.

Ik hoop voor je dat ze het toch nog zullen begrijpen!

Ik heb hetzelfde probleem, ik zit nu op mbo niveau 4 2de jaar, maar vind het totaal niet leuk meer, deels doordat ik na het derde jaar een stage moet inhalen doordat ik ziek ben geweest.
Ik zit er ook echt aan te denken om van opleiding te veranderen, maar dat mag niet van mijn ouders.

Ga gewoon doen wat je leuk vind en betaal het desnoods zelf. :slightly_smiling_face:

Mijn ouders reageerden precies het zelfde maar toen ik ze echt duidelijk maakte dat ik het echt niet leuk vond hebben ze me toch laten stoppen. Dus ik zou toch nog eens proberen rustig met ze te praten want ik weet hoe kut het is om een opleiding te doen die je haat.

Als je echt heel erg zeker van je zaak bent, moet je er gewoon voor gaan. Het heeft ook geen zin om een diploma te halen voor iets wat je niet wilt, namelijk. Wat nou als jij inderdaad een heel duidelijk plan aan je ouders voorlegt? Bovendien kun je voorstellen dat jij in de zomervakantie echt hard gaat werken zodat je zelf ook bij kunt dragen aan je studie.

Kelly, vorig jaar hadden wij heel andere lessen en had ik tenminste één meisje in de klas. Daarbij heb ik geen zin om naar niveau 3 geplaatst te worden door een fout van school en dus nog 3 jaar te moeten na dit jaar. De opleiding vind ik niet leuk en als ik een opleiding heb van 3 jaar die niveau 4 is en die me veel leuker lijkt, waarom niet?

Bedankt allemaal voor jullie hulp, ik zal ook kijken of ik in de zomer een baantje kan regelen. Zoals iedereen zegt, wat heb ik aan een opleiding die ik niet leuk vind? Ik wil hierna sws nog HBO gaan doen, maar deze opleiding sluit niet aan bij de opleiding die ik wil gaan doen, de opleiding die ik in mijn hoofd heb wel. Hopelijk kan ik mijn ouders overtuigen.

dit is toch genoeg argument? lijkt me.

Aan de ene kant snap ik jouw ouders, aan de andere kant is het niet eerlijk dat jouw broer wel elke keer mag stoppen en jij niet.

Ik zou een goed plan bedenken, hoe je het aan gaat pakken. Dus welke opleiding ga je doen, wanneer ga je starten, doe een meeloopdag, zodat je aan je ouders kunt laten zien dat je nu wel een goede keuze maakt.
Dus betrek ook je vervolgtraject op het hbo erbij, wat wil je dan gaan doen? Zorg dat je al hun vragen en argumenten kunt weerleggen.

Meer kun je niet doen…