Wiskundevak keuze vwo

Hoi!

Ik ga - als alles volgens plan verloopt - volgend jaar vwo doen op het vavo. Hierna wil ik de studie geneeskunde gaan doen. Ik twijfel nu alleen nog over welke wiskunde ik moet kiezen.

Mijn huidige profiel op de havo is: Nederlands, Engels, wiskunde A, biologie, scheikunde, economie en aardrijkskunde.

Het profiel wat ik sowieso ga kiezen op het vwo is: Nederlands, Engels, biologie, scheikunde, natuurkunde, Duits en Spaans.

Nu is de vraag: welke wiskunde? Ik heb driekwartjaar wiskunde B gevolgd op havo, maar had niet zo’n zin om er moeite in te steken en ben dus overgestapt naar wiskunde A. (Super goede instelling - not.) Mijn dilemma is als volgt: als ik wiskunde B kies heb ik nog meer keus in opleidingen mocht ik geneeskunde toch niks vinden máár aangezien ik al drie nieuwe vakken ga kiezen op het vavo, wordt het dan niet te veel met wisB erbij?

Ik heb nu wél de goede instelling om er moeite in te steken, maar ik vraag me af wat jullie ervaring is met wisA/wisB op het vwo en keuze in opleidingen enzo.

Dankjewel alvast!

Ik heb wiskunde b gehad op de havo en heb het nu op vwo (hopelijk ben ik er dit jaar vanaf), maar het is echt een enorm verschil. Er komen veel nieuwe onderwerpen bij en hoewel vwo op de vavo vaak een 1 jarig traject is wordt bij onze vavo wiskunde in 2 jaren opgesplitst omdat het gewoon te moeilijk is (of je moet aantoonbaar goede cijfers hebben). Ik heb vorig jaar op de havo wiskunde b afgesloten met een 9,1 gemiddeld voor mijn SE’s en CE. Maar nu op het vwo zal dat wel een stuk lager worden (sta nu een 7,1 wat ik voor mijn CE heb weet ik niet) terwijl ik er veel meer tijd in heb gestoken. Ik denk dat je het beter bij wiskunde a kunt houden, want wiskunde gaat sowieso meer tijd kosten en ik denk dat je dan die tijd beter kunt verdelen over wiskunde en ook je andere nieuwe vakken dan dat je het bij wijze van spreken allemaal in wiskunde b stopt.

Omdat je geen natuurkunde hebt zul je het aantal studies niet echt heel erg uitbreiden als je Wiskunde B neemt. Vaak zijn bij de studies waar je wiskunde B voor nodig hebt ook natuurkunde verplicht.
Ik heb zelf wel wisB (zit in gym 4), doe het ook omdat ik het echt leuk vind (qua onderwerpen, ik heb liever goniometrie, vectoren enz. ipv combinatoriek/kansberekening). Maar nu ineens switchen zou ik toch niet doen, vooral omdat het niet veel opties opent.

Wat ik van anderen heb gehoord is dat er redelijke overlap zit tussen wiskunde b en natuurkunde (weet niet of het echt zo is), maar dat is er in ieder geval niet bij wiskunde a.
Omdat je nog geen natuurkunde hebt gehad, zou je dus misschien ook kunnen kiezen voor de wiskundevorm die hierop het beste aansluit.

Ik ga juist op vwo natuurkunde erbij nemen, waardoor het dus wel wat meer opties opent. Maar bedankt, de rest ook! <3

Ik denk dat wisB wel heel nuttig is, omdat je keuzemogelijkheden bij je studie echt groter worden. Je zult er wel veel moeite voor moeten gaan doen, dus als jij daar niet veel zin in hebt en denkt van “ik ga toch geen studie doen met wisB”, dan zou ik het laten.

oh sorry, daar had ik even overheen gelezen haha. In dat geval, als je écht gemotiveerd bent zou ik het toch wel doen. Denk er wel over na dat de extra opties die je opent vooral dingen zijn als bouwkunde, werktuigbouwkunde, technische studies, enz. Als je dat sowieso niet wilt, zou ik geen wisB nemen, anders wel.

Als je heel gemotiveerd bent zou ik inderdaad Wiskunde B nemen, ook omdat het helpt bij natuurkunde. Let wel op, Wiskunde B is best wel pittig zeker als je het niet op havo hebt gehad (op die driekwart jaar na dan ) en je het in 1 jaar wil proberen.