Wiskundeproblemo

Hoihoi,

Op mijn zaterdagavond ben ik druk bezig met wiskunde maar ik kom dus niet uit wat dingentjes.
Hoe bereken je het bereik van een functie waar een macht inzit? Bv 3x^-0.5 ?

En hoe vind je de x in deze vergelijking?

√x = 3x^-0.5

Ik ben er al wel achtergekomen dat √x te schrijven is als x^(1/2) maar verder kom ik dan ook niet.

Wie kan mij helpen?
:bowing_man: :bowing_man:

Even kijken hoor. Je kan 3x^-0.5 ook schrijven als 3/(√x). Je krijgt dan:

√x / 1 = 3 /(√x)

Als je dan een kruistabel maakt kom je op x = 3

Is het bij de eerste x=3x^-0.5 ?
Ik zou tot 0 herleiden, dan krijg je iets van x^1,5=3x^0,5=0. Verder weet ik het even niet, want ik heb al jaren geen wiskunde meer.

Bij de tweede zou ik 3^-,05 herschrijven tot 3/wortel x, dan heb je wortel x=3/wortel x en kun je een kruisproduct maken. Dan krijg je x=3.

Maar zoal ik al zei, ik heb al jaren geen wiskunde gehad dus correct me if I’m wrong.

Wauw, ik begrijp er niks van :’)

3x^-0,5 is het zelfde als 3/wortel(x)

wortel(x) = 3/wortel(x)
Dat is het zelfde als:
wortel(x)/1 = 3/wortel(x)
kruislings vermenigvuldigen geeft:

wortel(x)*wortel(x) = 1*3

(wortel(x)^2 is hetzelfde als x)

dus:

x = 3

Ik weet het domein wel van je functie.
f(x) = 3 / √x
Dus x moet groter zijn dan 0. Want als x = 0, dan deel je door 0 en dat bestaat niet. Als je kleiner dan 0 gaat, neem je de wortel van een negatief getal, en dat kan ook niet.
Dus je domein f = ]0, + oneindig [

Hoe vind je het bereik?
Kijk naar de mogelijke waarden die de functie aan kan nemen op het domein. Hiervoor teken je meestal de grafiek. Eventueel kun je maxima en minima uitrekenen. En let ook op assymptoten.
Meestal moet je het domein zoeken, dus misschien heb je de opdracht verkeerd gelezen?
Want het bereik moet je grafisch zoeken. Als je een parabool hebt, kan je dit doen door te zoeken naar de top.

Aahhh dankjewel iedereen! :grinning: Ik zie het licht volgens mij.