Wiskundeprobleempje (kansrekenen)

Ik zou het erg fijn vinden als iemand me hiermee kan helpen. Het gaat over de complementregel (kansrekenen) Dit is de som:

http://i48.tinypic.com/20t5q1h.jpg

Zou iemand mij uit kunnen leggen waarom ze het van 3 ballen uitrekenen ( dat 1-p wit-wit-wit) terwijl er maar 4 witte ballen zijn, en ze hoogstens 2 mogen hebben. Ik dacht juist dat ze dan 2 witte ballen moesten hebben om de complementregel te gebruiken…

hoogstens twee is de vraag toch? dat rekenen ze daar uit.
Ze doen dan huh ik snap het ook niet meer :stuck_out_tongue:

aaah handig, ik heb donderdag een toets en snap dit oook niet.

Je pakt maar 3 ballen dus… je kunt er maximaal 3 witte uithalen.

P(1 of 2 witte pakken bij 3 van 9 pakken) = 1- P(3 witte pakken bij 3 van 9 pakken)

je rekent de kans uit dat je wit hebt dus, niet hoger dan 2 wit.
dus je rekent uit 0 witte 1 wit en 2 wit, deze kansen tel je bij elkaar op.

ooooooo ik begrijp hem al! Heel erg bedankt! Ik dacht namelijk op de een of andere manier dat ze 4 ballen moesten pakken ofzo, heel vreemd… maar nu begrijp ik 'm:)!

Dit heb ik het afgelopen proefwerk gehad. =P Maar je snapt het dus al.

haha oooh eerst snapte ik die shit echt niet. het is bestwel abstract vind ik. maar als je het eenmaal snapt is het niet zo moeilijk : )

Ja maar het snappen ervan. Dat kost bij mij zoveel tijd. Gelukkig kwam het niet veel voor op het examen, maar alsnog ben ik gezakt.

Ff dit topic in de gaten houden, handig voor volgend jaar!

het is trouwens bestwel ingewikkeld uitgelegd in dat boek? wij werken met aantekeningen en niet uit het boek, en dat is een stuk simpeler (vind ik iig)

De complementaire kans van iets is p(niet A), dus de kans dat je iets niet trekt.
In dit geval is het dus de kans op 0x wit, 1x wit en 2x wit, omdat je hoogstes 2 nodig hebt. Hoogstens is dus maximaal.
1 - de kans op 0, 1 en 2x wit is dan het antwoord.
Maar zo was het al uitgelegd volgens mij…
Ik had vandaag een toets hierover en snapte er eerst geen hol van, maar zoals iemand al zei, als je het eenmaal snapt is het niet zo moeilijk (:

Succes meid!