Wiskundeee help

Ja ik snap 2 vragen van wiskunde niet
Aangezien wij morgen schrift in moeten leveren dringend hulp nodig.

a. (2x-5)2 - ( x + 1)2 = 7x
b. 5x - 2 ( x - 1 )( 3 - x ) = 11

Ik heb de antwoorden wel, maar daar staat geen uitleg bij en bij die getallen kom ik niet.

#ik zit in 3Atheneum

zou je misschien even het antwoord willen geven ? eens kijken of ik er dan uit kom aangezien wiskunde mijn sterkste vak was op school ; )

a. (2x -5)² -(x+1)²
(4x² -20x +25) - (x² +2x +1)
3x² -22x +24 =7x
3x² -29x +24 = 0
a=3
b= -29
c= 24
D= b²-4ac= (-29)²- 4*2*24= 841- 192= 649
x= (-b±(wortel)D)/2a
x= (29 +(wortel)649) /6= 9,08
x= (29 -(wortel)649) /6= 0,59
x= 9,08 v x=0,59

Probeer nu B zelf eens op deze manier :slightly_smiling_face:

Srry maar het klopt niet en dat had ik nou ook, jouw manier is wel de goede.
Maar alsnog bedankt :kissing:

Ik kom bij de eerste uit op:

x= 1 en x=8 1/6

Klopt dat?

a. x = 0,91 v x = 8,75
b. x = -1 v x = 2 1/2

Hm, mijn antwoorden zitten in de buurt, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik het niet met de hand heb gedaan en dus nergens heb afgerond. Ik zal het even uitwerken.

Ken je die mensen? Ze staan voor je in een lokaal en vertellen allemaal dingen… Hoe heten ze ook alweer? Oja: docenten!

Nooit van gehoord!

^ betekent tot de macht. Dus ^2 tot de macht twee, is dus kwadraat.

a. (2x-5)2 - ( x + 1)2 = 7x

Haakjes wegwerken.

2x keer 2x = 2x^2
2(2x keer -5) = -20x
-5 keer -5 = 25

Voor de andere geld hetzelfde:
x keer x = x^2
2(x keer -1) = -2x
-1 keer -1 = 1

Dus dan heb je:
2x^2 - 20x + 25 +x^2 - 2x + 1 = 7x

Vereenvoudigen:
3x^2 - 22x + 26 = 7x

Je wilt aan de rechter kant van het = teken nul, dus aan beide kanten doe je - 7x

3x^2 - 29x + 26 = 0

Daarbij voer je de abc-formule uit. Ik heb daar dus een programma voor in mijn grafische rekenmachine. Die rond dus niet af.

Ik hoop dat je hierbij “a” snapt, anders dan leg ik het nog wat uitgebreider uit.

Ze moet het toch morgen inleveren. Misschien is het handig als je de beginpost even leest, voor je het af begint te krakken.

Sorry hoor, maar ik was vandaag en gisteren ziek, toen hadden we wiskunde en morgen moet het schrift ingeleverd zijn.!! :dry:

Ja, ik snap het nu, ik had blijkbaar ergens + inplaats van - gedaan.

Maar nu b nog

Bedankt allemaal, het is me gelukt :kissing:

Dan had je eerder moeten beginnen. Story of my life ;p

Wauw, aan dat advies heeft ze nu echt heel veel. What is wrong with you people? Moet elk topic per se worden afgekraakt?

Oh, is b ook gelukt?

Lees eens even een paar reacties boven je. Ik was vandaag en gisteren ziek. Gisteren kregen wij dat op en ik heb het dus van een vriendin te horen gekregen dat wij dat morgen af moeten hebben. Maar ik snapte het niet.

Ik weet niet hoor, maar valt het jou niet op dat er zo ontzettend veel meisjes een topic aanmaken zo van: Maak jij mijn huiswerk even? Als je dat tot aan je afstuderen wil gaan doen, doe je het echt goed!

Maar dat is ook weer iets wat ‘hoort’ op GS, dus ik houd wel weer wijs m’n mond verder.

Bye!