Wiskunde

Ik heb dus moeite met wiskunde. Niet zozeer moeite, maar echt een probleem. Ik ben super slecht, in ALLE onderwerpen van wiskunde. Ik vind het zelfs nog moeilijk om een grafiek te maken en dan te bepalen wat de x - en de y as moet zijn. Vanaf de aller eerste les in de 1e had ik er echt gewoon heel erg moeite mee. In de eerste heb ik wel een paar keer - per toeval - een heel goed cijfer gehaald, waardoor ik overging met een 7 gemiddeld. De tweede ging ik over met een 5 gemiddeld, ik had serieus echt maar 3 voldoendes gehaald. Ik zit nu dus in de 3e, gelijk goed begonnen met AL het huiswerk dat ik voor wiskunde krijg te maken, ik heb zelfs bijles, maar het helpt gewoon niet. M’n docent legt het uit, geeft een voorbeeld en dan moet ik het zelf doen. Dan gaat het goed, maar zo gauw de docent weg loopt, lukt het gewoon niet meer. Zelfs als ik naar het voorbeeld kijk, naar m’n eigen uitwerkingen, het lukt gewoon niet. Bij elke wiskunde uitleg gaat het zo: ik snap het , ik doe het goed, en 10 minuten later - bam alles weg uit m’n hoofd… Het is zelfs zo erg dat ik tijdens de les een keer bijna begon te huilen van frustratie, en ik ben gewoon bang voor de toets.

Ik zit trouwens in 3vwo nu. Het is niet zo dat vwo te moeilijk is voor me, want voor andere vakken haal ik altijd 8’en , 9’ens etc, zonder veel te doen. Alles is simpel, behalve wiskunde, wat ZO verdraaid moeilijk is…

Misschien heb je wel discalculie, of is dat al uitgesloten? Want dan kan je geloof ik vrijstelling krijgen voor wiskunde.

Anders zou je kunnen overwegen om bijles te nemen bij een ander als nu… maar als je er echt helemaal niets van snapt wordt dat ook lastig… Ik zou iniedergeval wiskunde A nemen als je naar 4VWO overgaat. En je mag één 4 hebben op je lijst dus ik zou me er niet teveel zorgen overmaken, je hebt altijd nog onderdelen als kansrekenen wat ietsje makkelijker is voor de meeste, weet niet of dat bij jou ook zo is? En daar kun je dan een 6je voor halen, en de rest van je toetsen rond de 3 of de 4 dan blijf je gemiddeld nog wel ongeveer een 4 staan :slightly_smiling_face:

Succes ermee!

Het zou best kunnen dat ik discalcullie heb, maar daar komen ze toch meestal al vroeg achter? Bijvoorbeeld op de basisschool enzo ?
Ik was ook van plan om wiskunde A te nemen ja…
Ik had gehoord dat je voor je examens (ik denk vooruit) minimaal een 5 moet halen? Ik vind het verder ook gewoon heel vervelend om steeds onvoldoendes te halen, maarja.
In ieder geval bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:

Probeer eens uitleg te vragen aan een klasgenoot? Bij mij in de klas hielp dat heel erg, ze snapte de docent nooit, maar als ik ze het uitlegde werd het opeens heel duidelijk!

Op je eindexamen mag je voor de vakken Wiskunde, Nederlands en Engels maar één 5 halen, dus wat je hebt gehoord klopt.

Succes ermee!

@Yarhaax: dat heb ik al vaker gedaan, dan snap ik het 10 minuutjes en dan ben ik het gewoon kwijt… :S

Je kunt meestal zelfs wiskunde C kiezen op vwo, dat is puur kansberekening en statistiek. Wilde ik ook kiezen, maar er waren maar 3 mensen die dat wilden doen dus moest ik A gaan doen. In de 4e en 5e alleen maar 5’en gemiddeld gehaald - dus af en toe een 6je en een 4 - en toen ik in de 5e bleef zitten zat er in dat jaar wel een C-klas.
Dus toen ben ik, om mijn examens makkelijker te maken - van de 5e naar de 6e geswitcht naar C.

Ik studeer nu International Business Management en daar heb ik gewoon het vak Statistics en ik weet alles nog omdat wiskunde C daarover gaat. Alleen de termen even omzetten naar het Engels maar verder is het dus hetzelfde.

Met C kun je nog een hele hoop studies doen hoor, dus staar je daar niet blind op.

Succes :wink:

^ Mijn mentor heeft mij verteld dat ik alleen wiskunde A of B of B in combi met D kan kiezen op onze school… Dus dat wordt 'm niet haha

Upje ?

A is ook al een stuk makkelijker dan wat je nu hebt hoor! ik zit nu in 4vwo, en heb wiskunde B. Hou vol met je huiswerk maken, ook al is het heel moeilijk. Als je een vraag het, je kan me altijd noten!!!

Misschien kunnen ze een uitzondering voor je maken wat wiskunde C betreft? Ik heb als enige uit mijn klas wiskunde C, maar dan heb ik gewoon samen met de wiskunde A-klas les. 3 uur per week krijgen zij les, en 1 uur ik. Aan het eind van elke les heb ik wel een kans om vragen te stellen enzo. Er zijn bij onze methode ook hoofdstukken van wiskunde A en C hetzelfde, dus dat kan prima samen. En bovendien is wiskunde C bijna precies gelijk aan wiskunde A in vwo 4 en 5 (bij ons dan). Als dat echt niet kan kunnen ze er misschien voor zorgen dat je een paar lessen per week naar een andere school gaat voor wiskunde C? Zo heeft iemand bij ons dat met wiskunde D, omdat er maar weinig mensen voor D hebben gekozen.

Ik zou gewoon met een mentor of afdelingsleider ofzo gaan praten, misschien valt er wel iets te regelen.

Hallo lotgenoot!!
Ik was een RAMP in wiskunde. Ik lette zo erg op, ik stelde al mijn vragen, maakte een hoofdstuk meerdere malen, maakte de oefentoetsen, ging naar bijles en dan de toets: een 3 … Eerst was ik steeds gemotiveerd en dacht ik: DIT KEER ga ik écht een voldoende halen, maar het lukte niet. Ik werd hier best onzeker van en ik kreeg faalangst voor wiskunde. Op het moment dat de toets begon kreeg ik al een blackout en herinnerde ik me haast niets meer. Na zo’n beetje elke toets ging ik huilen thuis :’) Ik deed ZO erg mijn best maar het ging gewoon niet.
Ik ben op het randje over gegaan steeds en ik heb nu wiskunde A en sta nu wel voldoende.

Ik zou zeggen: hou vol. Ik weet niet hoe je precies presteert, maar wellicht zal wiskunde A jou ook wel lukken?

Bedankt voor de reacties! Ik ga even bij mijn ouders en wiskunde docent informeren over eventuele dyscalculie…

Oh en wat bij mij ook heeft geholpen: ga uitleg vragen bij een andere wiskundeleerkracht! Ik had een schijt invaller door haar snapte ik er niets van! Ik ben toen bij een andere leerkracht bijles gaan vragen en ik snapte het gewoon! Misschien dat je hier iets aan hebt en anders nog veel succes! :slightly_smiling_face: