Wiskunde vraag :(

Ik kom echt niet uit met deze som :’(, heel stom, papa is op zakenreis, mama is druk bezig en morgen heb ik toets en dit is een van de vele dingen die ik niet snap. Ik heb wel een antwoordenboek, maar zonder uitwerkingen dus zal ik het ook niet snappen.

Hier komt ie:

Gegeven zijn de functies f(x) = -0,5x2 + x + 4 de 2 is van een kwadraat!
En g(x) = x + 2

De verticale lijn door punt G(7,0) snijdt de grafiek van f in het punt H en de grafiek van g in het punt I. Bereken de lengte van het lijnstuk HI.

Heeeel erg bedankt alvast.

Ik dacht zo van, dan moet ik de formule van die verticale lijn zoeken… Maarja, y =… van alles! Omdat ie dus verticaal is. Voel me zo dom, maar ik snap 'm echt niet.

Up?

uhmm, tsjaa ik weet het eerlijk gezegd ook niet. Misschien kan je eerst een schets maken? of die G(7,0) in beide formules in vullen zovan 0=-0,5 . 7 kwadraat en zoo (die punt is een 'keer’puntje (: )

ojaa, misschien heb je digitaal lesmateriaal waar ook uitwerkingen bij staan? bij mij heb je dat wel, van getal en ruimte, daar heb je zegmaar ook alle antwoorden enz o :grinning:

succeees!! x

Wiskunde is m’n slechtste vak dus aan mij heb je niks, maar upje voor jou, want ik weet hoe frustrerend het is :stuck_out_tongue:

Ik ga even voor je kijken.

pff dit soort dingen zijn niet mijn sterkste kant maar ik denk dat ik het wel weet.
Volgens mij moet je gewoon het getal 7 invullen in de twee formules. Daar komen dan twee punten uit H en I en de afstand daar tussen is het antwoord.

F(x)= -0.5 x 49 + 7 +4 = -13.5
G(x) = 7+2 = 9

HI = 22.5

Denk ik

Nee, want hij de verticale lijn gaat door punt G, maar kruist de grafiek f daar niet! Maar toch bedankt, hoop dat ik er vandaag nog uit kom hihi. <3

Ik snap het wel maar bedoel je nou dat 0,5x2 moet zijn 0,5x² ?

O WACHT. @fashionbby

Volgens mij heb je WEL gelijk idd.

Ja die bedoel ik :slightly_smiling_face:

Volgens mij dat gewoon ja

Eerst teken je een grafiek op je gr
De lijn verticale lijn door G (7,0) is gegeven.
Bij een verticale lijn is er sprake van x=…
Dus je weet dat de x-coordinaat 7 is.
Dit vul je in bij f(x):
f(7)=-13,5
en ook bij g(x):
g(7)=9
Dit tel je op:
9+13,5 (die - vervalt omdat het om lengte gaat)
en dan kom je uit op HI=22,5

Dit inderdaad! Snap je het nu? :slightly_smiling_face:

O heeeel erg bedankt jullie! Ik snap het :slightly_smiling_face:

Weet iemand trouwens hoe je dat met die p’s doet :$?:

Gegeven is de functie f(x) = -3x² + 12x + p

1. Voor welke p ligt het snijpunt van de grafiek van f met de y-as boven de x-as?
  2. Voor welke p ligt het punt (p, 14) op de grafiek van f?

Sorry als ik veel vragen stel :blush: hihi, maar voel je niet gedwongen of zo, maar het is gewoon een kans om iemand heel erg te helpen en je wiskundige talenten te laten zien!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~[quote author=Whoreberries link=topic=218601.msg10306080#msg10306080 date=1322680266]
O heeeel erg bedankt jullie! Ik snap het :slightly_smiling_face:

Weet iemand trouwens hoe je dat met die p’s doet :$?:

Gegeven is de functie f(x) = -3x² + 12x + p

1. Voor welke p ligt het snijpunt van de grafiek van f met de y-as boven de x-as?
  2. Voor welke p ligt het punt (p, 14) op de grafiek van f?

Sorry als ik veel vragen stel :blush: hihi, maar voel je niet gedwongen of zo, maar het is gewoon een kans om iemand heel erg te helpen en je wiskundige talenten te laten zien![/quote]

Hahahaha, geniaal.

1. Het gaat om het snijpunt met de y-as. Bij snijden van de y-as geldt x=0
    En toen… Hmmm, ik heb dit heel lang geleden voor het laatst gehad. Ik ga er even over denken!
  2. Bij de 2de kun je het gewoon invullen:
    -3p²+12p+p=14
    -3p²+13p-14=0

Hihi :’)
Maar bij de 2e had ik het dus ingevuld, maar kwam niet uit. Moet je daarbij de abc-formule gebruiken of ontbinden in factoren?

De ABC-formule, omdat er een factor -3 bij ‘A’ staat. Komt het niet uit dan?

Volgens mij is het bij die eerste gewoon x=0 dus vul je dat in, dan kom je op p=0. Alleen weet ik niet of dat goed is, heb je ook antwoorden?

Snap je het?