Wiskunde vraag

Hoi!
Ik heb een vraagje over een opgave van wiskunde.
Stel je hebt dit figuur en je moet van het grijze gedeelte de oppervlakte berekenen dus oppdriehoek - oppcirkel - …
dat kleine niet gekleurde stukje in de hoek rechts moet er ook nog af maar hoe bereken je dat stukje ?

Eerst de formule van: 1/2 x zijde x bijbehorende hoogte, dan weet je de oppervlakte van je driehoek. Ik weet alleen niet of je gegevens hebt over hoe lang de zijden van de driehoek zijn? Ander zou je die misschien nog kunnen berekenen met de stelling van Pythagoras als dat van toepassing is. Daarna bereken je de oppervlakte van de cirkel, dus: pi x straal in het kwadraat. Ik neem aan dat je ook de gegevens hebt over de straal/diameter anders kun je de oppervlakte natuurlijk niet uitrekenen :grinning_face_with_smiling_eyes: . Dan doe je uiteindelijke oppervlakte driehoek - oppervlakte cirkel. Dan weet je het grijze gedeelte. :slightly_smiling_face:

En nog een vraagje: als je de inhoud moet berekenen van een voorwerp dat een vergroting is van de kleinere variant (hier krijg je de afmetingen / inhoud van) en van de grotere krijg je 1 afmeting kan je dan de vergrotingsfactor bepalen en dan de inhoud vd kleine variant k^3 doen? (Met k als vergrotingsfactor)

Ja zo ver kwam ik ook hahaha maar het gaat om dat kleine stukje rechts die nog bij de driehoek hoort maar er ook nog af moet want die is niet grijs zegmaar

Oh dan kan ik je niet helpen, sorry. Ik heb dat nog niet gehad met wiskunde :cold_sweat:

Is dat niet de oppervlakte van het vierkant straal cirkel x straal cirkel minus 1/4 oppervlakte cirkel?
Of zeg ik nu iets heel stoms? :stuck_out_tongue:

Ik snap hem niet helemaal :face_with_raised_eyebrow::sweat_smile:

Bekijk de figuur hieronder.

Zebra zegt: de oppervlakte van het stukje rechts onder is de oppervlakte van het gele vierkant min het deel van de cirkel dat binnen het gele vierkant valt, en dat is een kwart van de oppervlakte van de hele cirkel. De oppervlakte van het gele vierkant is de straal in het kwadraat.

Ja.

Aah hartstikke bedankt!

https://forum.girlscene.nl/forum/school/het-algemene-wiskunde-vragen-topic-103700.975.html

Algemeen topic! Slotje.