Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Marja van Bijsterveldt wil dat wiskunde een verplicht examenvak wordt voor havo-scholieren.
Volgens bronnen van RTL heeft Van Bijsterveldt een voorstel geschreven dat vrijdag in de ministerraad behandeld zal worden.
Wiskunde is op dit moment al verplicht voor VWO-scholieren. Havo-scholieren kunnen echter een profiel kiezen waarbij de scholier geen examen hoeft te doen in het vak wiskunde. In september liet de minister al doorschemeren dat ze graag zou zien dat wiskunde een verplicht examenvak wordt.
De afgelopen twintig jaar is het aantal uren dat aan wiskunde wordt besteed met ongeveer 40% gedaald.
Ik heb havo gedaan zonder wiskunde en tot nu toe heb ik er geen last van dat ik geen wiskunde eindexamen heb gedaan… Waarom is wiskunde belangrijker dan bijvoorbeeld aardrijkskunde, geschiedenis of de vreemde talen? Ik heb bij die vakken meer geleerd dan ik bij wiskunde heb geleerd (toen ik dat nog wel had)…
Het is goed, want wiskunde is erg belangrijk in veel gevallen.
Waar ik me aan erger is echter dat minister Marja van Bijsterveldt de laatste tijd zoveel voorstellen doet die grote veranderingen brengen in ons onderwijs, en eigenlijk vind ik dat scholen daar zelf over zouden moeten beslissen.
het lijkt mij wel handig, want wiskunde is bij héél veel opleidingen verplicht volgens mij, en je krijgt er wel inzicht van en zo. Maar als je wiskunde echt niet kunt, dan snap ik best dat je het niet wilt doen.
Mee eens, wiskunde is veel belangrijker dan je denkt. Je leert op een andere manier naar dingen te kijken en problemen op te lossen, dat kan bij heel veel andere vakken helpen. En bij veel vervolgstudies komt het toch wel van pas.
Mee eens -.- en ik wil de havo ook nog halen. Ik hoor tot de catogorie ‘kan d’r geen kut van.’ Als ik wiskunde moet gaan doen, ga ik het echt neit halen. Ik vind dat mensen dat zelf moeten bepalen als ze het voor hun studie moeten doen. Maar omdat ik dat niet ga doen, ga ik ook geen wiskunde nemen dus heb ik er later toch niks aan.
Ik vind het niet echt kunnen eerlijk gezegd, mensen die verder goed functioneren op HAVO-niveau maar echt slecht zijn in wiskunde hebben dan een probleem…
wiskunde kan dan wel zo belangerijk zijn, maar bij mij kan het de rede worden dat ik 4havo niet haal. Wand ik sta er een 3.3 op. Ik vind zelf: Als je slecht bent in wiskunde moet je alsnog de kans hebben o een havo diploma te kunnen halen!
En als je het wel kan moet je het sowieso doen wand het is idd wel belangerijk eigenlijk.
Ik vind het wel terecht. Enkele jaren geleden was het namelijk ook verplicht om Wiskunde te volgen, al waren er geloof ik 4 verschillende niveaus waarop je dat zou kunnen doen. Wiskunde, Nederlands en eigenlijk ook Engels moet je gewoon op een basisniveau kunnen als je afstudeert aan de Havo. Dat wordt op de meeste opleidingen van je verwacht. Het gaat er niet zozeer om dat je het in je verdere beroep nodig hebt, maar wel dat je op een Havo niveau zit met een ‘havo-instelling’. Als je vervolgens naar een HBO gaat vervolgen ze dat en breiden ze de benodigde vakkennis uit.
Dit. De nieuwe tweede fase die is ingevoerd toentertijd is een regelrechte ramp. Vroeger werd er geklaagd over de “pretpakketten” en met deze nieuwe tweede fase werd het begrip “pretpakket” opnieuw uitgevonden. Natuurlijk, niet iedereen is goed in wiskunde, ikzelf was er op de Havo ook niet goed in. Maar het inzicht dat je krijgt is wel iets dat van een HAVO-scholier verwacht mag worden. Of het later in je carrière al dan niet relevant moge zijn is even niet van belang. Op je HBO opleiding zul je ook genoeg vakken krijgen die je nooit nodig zult hebben.
Overigens wordt deze manier van denken (geleerd uit de wiskunde) vaker toegepast dan je zelf misschien door zult hebben, ik kan natuurlijk niet voor iedereen een voorbeeld noemen maar het werken met onoplosbare variabelen is ook handig als je een economische studie gaat volgen, het werken met percentages is er handig voor, en het analytische denken is handig als je wilt gaan programmeren. Er zijn nog zoveel voorbeelden te bedenken; maar de kans dat je het later onbewust gebruikt is toch groter dan je denkt. Economische opleidingen zijn op het moment ook booming.
Er zijn bovendien genoeg scholieren die alleen denken aan het heden en niet de toekomst en wiskunde laten vallen, om er later achter te komen dat het een verplicht vak is voor de opleiding die ze willen volgen. Soms moeten mensen ook tegen zichzelf worden beschermd…
Mensen die nu klagen dat het “belachelijk” is: het is al jaren zo geweest. Ik heb de oude en nieuwe tweede fase meegemaakt, en beide hebben ze hun sterke punten. De mogelijkheid om wiskunde te laten vallen is in ieder geval geen sterk punt te noemen. Wat ik dan wel weer positief vind, is dat je iets meer differentiatie in de profielen krijgt waarbij minder relevante vakken kunnen worden omgewisseld. Daarmee kreeg je bovendien de mogelijkheid om met meerdere profielen af te studeren.
Dus als je voor wiskunde een 3 haalt tijdens je examen, zak je omdat je geen wiskunde-inzicht hebt, aangezien dat geen vak is wat je zomaar even kan leren maar waar je gevoel voor moet hebben. Waar de fuck slaat dit op…