Wiskunde topic!

Hee lieve meiden,

Ik ben erg “slecht“ in rekenen… Misschien omdat ik het nooit goed geleerd heb, ik doe havo maar ik weet echt weinig over wiskunde en uberhaupt rekenen. Dus ik heb wat vragen en opmerkingen:

Wat zijn formules en hoe bereken of maak je formules?
Op welke manieren kan je makkelijk deelsommen en procenten berekenen?

Ik weet het van 50%, 25%, 12.5% en dan 6% en zo wel, ook van 75% vaak, maar hoe bereken je moeilijke sommen? Bijvoorbeeld 7% van 340? En hoe deel je bijvoorbeeld 520 gedeeld door 8?

Cijferreeksen snap ik ook niet.:grin:

Liefst,
T

Ik zou ergens op school om hulp vragen, bijles en een site waar je rekenen kunt oefenen.

Formules zijn handig om bepaalde sommen op te lossen. Bijvoorbeeld om de snelheid te berekenen als je de afstand en tijd hebt.
Als ik bijvoorbeeld 100 km rij (afstand) en daar 2 uur (tijd) over doe, dan kan ik de afstand delen door de tijd: 100 km / 2 uur = 50 km/uur

Bij procenten reken ik vaan eerst 1% uit en ga dan naar de gevraagde procenten. Dus je geeft zelf als voorbeeld 7% van 340. Dan deel ik 340 door 100, dan heb je 1%. 340/100 = 3,4 ongeveer en dit doen ik dan weer keer 7, want dan kom je uit op 7%. 3,4*7 = 23,8.
Dus 7% van 340 is 23,8.

Ik hoop dat ik je hier iets mee geholpen heb, maar vraag hulp op school!

Echt enorm bedankt meis! Ik waardeer je goeie uitleg!:revolving_hearts:

Vandaag had ik weer wat sommen waar ik wat moeite mee heb om die goed uit te rekenen:

518 gedeeld door 14:
Hoe bereken jij die? Er werd mij verteld dat je die niet door 100 moet splitsen.

4.50 gedeeld door 60

Liefs,
T

Ik ben geen meid.

Op procenten te berekenen doe je “*(getal/100)”

Dus 7% van 420 doe je zo:

“*(420/100)”

Dit betekent voor 7%:

7*(420/100)

= 7*4,2 = 29,4

580 delen door 8 doe je zo:

De tafels van 8 ken je: 8, 16, 24, 32, 40, 48, 56, 64, …

Voor 580. 580 is 58x10.

Kijk naar de tafel van 8 die net kleiner is dan 58. Dit is 56. 56 is 7x8.
Dus 560 is 70x8.

Dus 580 = 70x8 + 20.
De tafel net kleiner dan 20 is 16 = 2x8.

Dus 580 = 70x8 + 2x8 + 2 = (70+2) x 8 + 2.

Dus indien je 580 deelt door 8 krijg je 72 met rest = 2.

Dank je wel lieve @supercoolsy alleen vind ik dat met die tafels al zo lastig eerlijk gezegd. In uitrekenen ben ik nog niet zo handig. Misschien komt dat wel of zijn er tips/ezelsbruggetjes voor. Ken jij die?

By the way op onze school willen ze geen uitleg geven, en mijn ouders gunnen mij geen bijles…:cry:

Dus dan maar hulp van jullie, en wat enorm lief van jullie! Eindelijk mensen die niet boos of bespottend worden omdat ik wiskunde lstiger vind.

Ik snap machten ook niet helemaal. Formules ook nog niet zo.

^^Waarom mag je niet op bijles? Dat lijkt mij wel zo handig

Mijn ouders willen dat ik een schoonmaakster ga worden en niet dat ik doorstroom. :disappointed_relieved:

School zelf is niet goed geregeld en wil niet iets betekenen voor mij.

^^Dat vind IK heel gek. Je ouders willen toch het beste voor je. Niet dat schoonmaken geen goed beroep is, maar toch

Heeyy! Ja daar zou je wel vanuit mogen gaan, maar mijn ouders hebben mijn broer ook ernstig verwaarloosd vanwege zijn sexuele voorkeur en gunde mij nooit om op een bepaalde sport te zitten of een bepaald product te kopen die zij lelijk vonden, en de echt belangrijke dingen willen ze niet bekijken of iets doen nadat ze de leeuwenkuil hebben geopend voor ons. Soms zijn ze nog trots op hun strafbare feiten tegenover ons.

Heyy, naar om te horen zeg! Heb je een vertrouwenspersoon van school of in je familie waar je dit mee kunt bespreken? Nu met corona hebben ze op veel scholen ruimte om achterstanden weg te werken, daar is door de overheid veel geld voor gegeven. Misschien kun je met je mentor/teamleider/vakdocent overleggen en vragen of dat op jouw school het geval is.

Wat misschien ook wel helpt zijn wiskunde filmpjes op YouTube. Zoek eens naar “Math with Menno” en “wiskunde academie”. Deze hebben me vaak gered op de avond voor de tentamens en gewone toetsen haha.

Hey! Het is totaal oké dat je wiskundevaardigheden wat trager gaan. Je komt er wel!
En mijn moeder gunde mij ook nooit zaken zoals bijles enz… (kortom veel zaken die me verder zouden helpen)
Een grote tip die ik kan geven is youtube filmpjes bekijken over machten, percenten, tafels, breuken, …
Typ in “wiskunde machten uitleg” of “wiskunde tafels oefeningen” en je zult zaken vaak gemakkelijker uitgelegd krijgen dan in de klas. Maar let ook nog goed op in de klas natuurlijk.
Zeg het alsjeblieft ook tegen je wiskundeleerkracht dat je het moeilijk heb hiermee. Vraag misschien voor extra oefeningen. En spendeer er veel tijd aan. Lees je tekstboek misschien nog een keer en grote kans dat je het dan wél begrijpt. Veel succes nog! Je komt er wel!