Wiskunde sommen - Samengevat

1. Op school maakten de leerlingen van 150 sommen 30 fout. Hoeveel procent is dat?

2. Een vliegtuig moet op Schiphol landen om 20.15 uur. Maar het heeft een vertraging van 2 uur en 50 minuten. Het vliegtuig landt om…

3. Peter geeft van zijn knikkers 3/8 deel weg. Hij heeft er nu nog 35. Hoeveel knikkers had hij eerst?

4. Een landkaart is getekend op schaal 1 : 1.500.000. Op deze kaart is de afstand van A naar B 7,5 cm. In werkelijkheid is dat…

5. Joris spaarzaam krijgt op zijn verjaardag 160 euro. De volgende dag brengt hij dat geld naar de bank. Hij krijgt 5% rente per jaar. Hoeveel heeft hij na een jaar op zijn spaarrekening?

1. De voetbalclub heeft 160 leden. De helft daarvan zijn junioren. De contributie voor junioren is 5 euro per maand. Voor senioren 7,50 euro per maand. Voor nieuwe shirts en brooekjes is 4000 euro nodig. Na hoeveel maanden kunnen de shirtjes en broekjes gekocht worden?

2. Het bureau van Pieter meet 120 x 180 cm
    Dat van Andy is 160 x 140 cm
    Dat van Karin is 130 x 170 cm
    Joost heeft een bureau van 150 bij 150 cm.
    Welk bureau heeft het kleinste oppervlak?

3. Een eierhandelaar verkoopt zijn eieren aan een winkel. Onderwek krijgt zijn wagen een botsing. 14 2/7% van de eieren is kapot. Er zijn er nog 780 heel. Hoeveel eieren had de handelaar willen verkopen?

4. In de vakantie heb ik 36 foto’s gemaakt. Het rolletje kostte 4,70 euro. Voor het ontwikkelen en afdrukken moest ik 14.02 euro betalen. Wat is de prijs van 1 foto?

5. Een akker is 150 m lang en 100 m breed. Op 1/4 deel van het land teelt de boer aardappelen. 1 vierkante meter levert 60 kg aardappelen op. Die worden verpakt in zakken van 50 kg. Hoeveel zakken kan de boer met aardappelen vullen?

1. Hoeveel is het product van 16,5 en 3 meer dan het quotiënt van deze getallen?

2. De groenteman verkoopt perziken voor 35 cent per stuk. Per dozijn krijg je er 1 gratis. Hoeveel moet je betalen als je 30 perziken koopt?

3. In het voorjaar wordt onze tuin 10 cm opgehoogd. De tuin is 12 m lang en 7 m breed. Vader haalt aarde in zijn aanhangwagen. Daar kan 1,4 kubieke m aarde in. Hoeveel keer moet vader rijden?

4. Mijn horloge loopt per uur 10 seconden achter. Hoeveel is dat in 3 dagen?

5. De familie Tijdvrij (vader, moeder, Tpn 12jr, Mieke 9 jr en Jaap 8 jr) staat met de caravan op camping Boszicht. De kinderen slapen in een tent naast de caravan. Op de camping gelden de volgende tarieven:
    Personen van af 12 jaar: 1,75 euro
    Personen tot 12 jaar: 1,25 euro
    Caravan: 5,25 euro
    Elektriciteit: 1,50 euro
    Tent: 3,50 euro
    Auto: 1,75 euro
    Alle prijzen zijn per nacht. Hoeveel betaalt deze familie voor een hele week kamperen? Ze gebruiken elektriciteit en de auto staat bij de caravan.

Huh?

Oh ik snap het al. Hmm naja, ik ga het niet vrijwillig uitrekenen. (Weet je zeker dat het niet je huiswerk is)

IK HAAT WISKUNDE.
IK GA NIET VRIJWILLIG SOMMEN MAKEN !!

Oh brugklasstof. Ik zou me erin verdiepen als het 5havo stof zou zijn, dan steek ik er tenminste nog wat van op…

Ik zal ze wel willen maken, en ik ben best nieuwsgierig naar de antwoorden, maar ik ben niet goed in rekenen.

Dus ik hoop dat iemand anders ze maakt :stuck_out_tongue_winking_eye:
Dan kan ik kijken of ik ook op dat antwoordt uitkom! :slight_smile:

Groetjes Sarah.

Er wordt bij mijn niet veel aandacht in wiskunde gestoken…

Wilt iemand ze maken?

Dan steek ik er ook nog wat van op. :blush:

Wilt iemand ze maken?

Wilt iemand ze maken?

1. (30:150) x100 = 20%

niet lullig bedoeld hoor, maar ik vind het veel te simpel.

Oh, brugklas werk. Ik ga ze niet vrijwillig maken hoor…

waarom zou je dit vrijwillig doen? xD alsof 40 uur per week naar school gaan en ook nog eens hw maken niet genoeg is :stuck_out_tongue:

Waarom heb je ze gepost? Wil je dat iemand ze maakt of gewoon om te laten zien dat dit je ‘huiswerk’ is xD?

1: 20%
2: 23:05 uur
3: 13 knikkers
4: 11,250,000
5: ¤168,-
-verveling-

ik was helemaal van oh ik ben goed, ik weet ze allemaal! maar dat is best logisch als dit brugklasstof is en ik in 5vwo zit :’)

Pardon…40 uur?!