wiskunde som (parabolen)

Hoi,
ik heb morgen een toets van wiskunde over parabolen en deze vraag snap ik niet:

Gegeven is de formule y = x(in het kwadraat) - 11x + 18.
a. Bereken de coördinaten van de snijpunten van de grafiek met de x-as.
b. Welke x-waarde hoort bij de symmetrieas?
c. In welk punt snijdt de grafiek de y-as?
d. Laat zien dat je de x-waarde van de symmetrieas ook kunt vinden door de vergelijking
x(in het kwadraat) - 11x + 18 = 18 op te lossen.
e. Geef de coördinaten van de top van de grafiek.

google het. vraag het aan je leraar. zoek het op op youtube. :slightly_smiling_face:

a. los y = 0 op
b. ik weet niet wat symmetrieas is maar een site zegt dat je x = -b : 2a moet oplossen?
c. voor x 0 invullen
d. die vergelijking oplossen en dan krijg je hetzelfde antwoord als b.?
e. y’ = 0 en dan de waarde die je daar uit krijgt voor x invullen in y.

Hoi,

a. Je moet berekenen bij welke 2 x-waarden y=0 is

b.Als die twee waarden bijv. x=0 of x=5 zijn, is de symmetrieas 2,5, want dat ligt in het midden van de twee x-waarden

c.Voor x 0 invullen en dan kijken wat de uitkomst is, daar snijdt de lijn de y-as

d.Als je voor x 0 invult is het antwoord (dus y) 18. Als je de vergelijking dan oplost, kan je 18 eraf halen omdat je als je 0 invult dus al 18 krijgt ofzo (dit snapte ik ook niet) dus dan wordt de formule: x(in het kwadraat) -11x = 0 en dan kom je (als het goed is) bij dezelfde x-waarden uit als bij b

e.De top van de grafiek bereken je door de symmetrieas in te vullen in de formule (voor x) dus als je symmetrieas bijv. 1 is vul je 1 in voor x. Vervolgens wordt de coördinaat (1,…) en bij …(y) komt de uitkomst van de formule als je de symmetrieas invult voor x.

Hopelijk is het een beetje duidelijk, ben zelf erg slecht in wiskunde maar volgens mij snap ik dit wel.

dankjeee xx

dankjee xxx

je hebt je toets inmiddels al gehad maar je kan bij dit soort opdrachten gewoon de formule invullen op je GR