Wiskunde kansberekening / statistiekfanaten die me kunnen helpen? (VWO 4)

Hallo,

Ik ben heel slecht in wiskunde en sta nu ook een 3.8. Ik moet aan het eind van het jaar een 5 staan, en er komt een toets aan die me zou kunnen helpen. Het gaat via internet, maar een aantal dingen snap ik niet.

Dit is de eerste vraag:
Een vaas heeft 4 gele en 7 blauwe knikkers. 10 haal je eruit. Wat is de kans op één gele en 9 blauwe?
Het antwoord is dan 10 x 4/11 x 7/11^9 = blabla.

Dat snap ik wel.

Maar dan vragen ze bijvoorbeeld nu:
Vaas met 3 blauwe en 5 rooie knikkers. Je trekt er 5 uit (met terugleggen trouwens, ook de vraag hierboven), wat is de kans op 3 blauwe en 2 rooie knikkers?

Het antwoord is:
10 x 3/8^3 x 5/8^2 = blabla.

Ik snap de rest van het antwoord wel, alleen het begingetal niet. Waarom is die opeens anders? En hoe reken je die uit?

Alsjeblieft iemand help me :slightly_smiling_face:

Aaaah zo bedankt! <3 Het klopt. Heb nu nog 2 vraagjes, voor als je wil.

Hoe bereken je dit:
Een doos met 8 rooie, 10 groene ballen
Je trekt er 7 uit met terugleggen
Wat is de kans op tenminste 3 rooie?

En bij kansbomen, dan moet je zeg maar een aantal breuken op de juiste plaats zetten. Maar dan heb je bijv 21 knikkers, 7 witte, 5 paarse, 9 blauwe. En dan een aantal breuken. En zeg maar als je er eentje kiest voor wit, en dat is dan 7/21, dan is het de hele tijd 7/21 bij die kleur. Maar soms staan er dan heel andere breuken. Hoe weet je dan welke je moet hebben?
Ik heb nu bijv

1/3 1/4 1/5 2/5 2/7 3/10 3/7 4/21 5/21 7/20 8/21 en 9/20

Ik snap hem inderdaad niet helemaal, maar ik zal het even proberen. :slightly_smiling_face:

Hier een printscreen:
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/534/4w2k.png

Een zak met 14 gele en 14 rode.
Je trekt er 7 uit met terugleggen.
Ten minste 3 gele?

Ik zou echt niet weten hoe ik dat zou moeten doen XD Wat is het verschil tussen hoogstens en ten minste enzo?

Hmm oke, zou je dan misschien nog willen voor doen hoe ik die som doe? Dan schrijf ik hem op :stuck_out_tongue:

Echt super bedankt voor de moeite die je doet, het helpt me echt :slightly_smiling_face:

Snap je die printscreen niet? Mijn vraag is zeg maar, soms heb je bijv 21 knikkers en 9 rode en 9 blauwe. En dan is het antwoord 9/21 bij alle rode, en 9/21 bij alle blauwe. Maar soms staan er heel andere breuken, zoals bij die printscreen. Hoe weet je dan welke je moet hebben?

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/534/4w2k.png

Dit is de link, kan je helaas geen link sturen naar mijn wims hehe, dat is account gebonden enzo