wiskunde ik snap dit niet?

uhm in mijn boek van wiskunde (ik zit in 2 havo) staat dan een wortel met een p eronder weet iemand wat die p betekent? ik ben trouwens bij het hoofdstuk inhoud en vergroten van het boek getal en ruimte (en nee het betekent niet pi)

p is gewoon net zoiets als x, een onbekende dus.

p is de onbekende die je moet uitrekenen

Inderdaad, wat Ann__14 zegt.

ik snap het nog steeds niet xD hij staat in de zin van :

"is bij de vergroting de oppervlakte van het beeld p keer zo groot als de oppervlakte van het orgineel, dan is de vergrotingsfactor wortel kweet niet welk tekentje het is en dan met p eronder

Als bij een vergroting de oppervlakte van het beeld ‘p’ keer zo groot is, dan is de vergrotingsfactor wortel p. Dus eigenlijk is de vergrotingfactor gewoon wortel p… kun je anders even de hele som geven?

ehh ja nou het staat in de samenvatting en erboven staat nog:

Bij vergrotingsfactor k is opp beeld = k² keer opp origineel. Zo is in figuur 8,54 opp
P’Q’R’S’ = 0,6² keer opp PQRS = 0,6² keer 5 = 1,8 cm² en dan komt eronder dan wat ik eerder heb gezegt hierboven

Wij hadden vandaag pw over hetzelfde hoofdstuk…
als de vergrotingsfactor 3 is, doe je wortel 3 en dat keer de lengte die je wil weten.

idd

ik begin hem te snappen haha bedankt! ik helemaal naar iemand toe om uitleg en die snapte het ook niet haha en die zat nog wel in 4 havo XD

agh!! ik ben geslaagd maar had me wiskunde wel een beetje verkloot, dus ik zal niet weten maar goed wou gewoon ff typen dat ik geslaagd ben… best sneu maar agh xD…

haha maakt niet uit nouja gefeliciteert dan!

IK BEN OOK GESLAAGD!
dat wilde ik ook even laten weten.
sorry, ik kan je niet verder helpen dan p = de onbekende.
2x=2
2p=2
p=1
:’)

ik heb ook het boek getal en ruimte. en zit ook inde 2e alleen doe mavo. & ik heb dat volgensmij niet duss ik kan je ook niet verder helpen! ;[

zie de volgende :grinning:

p is hier een onbekende variable
dat betekent dat het dus (meestal) elk getal kan aannemen,
stel de vergroting is 2x dan vul je voor p 2 in.
Het is eigenlijk het zelfde als x

hahaha ik snapte t eerst ook niet en ik zit in 3 VWO maar nu ik de reacties heb gelezen snap k t.
upje voor jou dus

haha ik heb het antwoord al maar bedankt voor het reageren! ik snap het nu ook 100% haha =)