wiskunde... ik snap der niks meer van

hi, ik zit nu in t 3e jaar havo…
en ik heb een heel groot probleempje met wiskunde… het maakt namelijk niet uit hoe goed ik leer ik haal altijd 3’en 2’en of 1’en… altijd. ik heb ook 1,5 jaar wiskunde bijles gehad, en zij zeiden ook dat ik alles perfect ken, en dan het pw. :frowning_face: ook ik ken echt alles kan alles echt met gemak maken, maar tijdens het pw. gooi ik alles door elkaar.

help?

beetje warrig maar ik hoop dat jullie het begrijpen!

Je zegt dat je voor de toets alles goed kent, en dan toch de toets verpest. Heb je misschien faalangst ontwikkeld voor wiskunde? Of krijg je een blackout tijdens de toets? Weet niet of dit zo is, maar het is wel het eerste waar ik aan denk als ik lees dat je ervoor wel alles goed kent.

Toch beter leren. In die pw’s wordt getest of je de stof kent. Als jij dikke onvoldoendes haalt beheers je de stof dus niet heel goed. Wel raar dat dan je bijlesleraar dan zegt dat je het perfect kan.

Misschien iemand anders vragen om bijles? En gewoon meteen nadat je een pw opgegeven krijgt leren. Het hele hoofdstuk opnieuw maken en dan jezelf testen met test jezelf. Succes

Oja dan kan ook nog, helemaal niet bij nagedacht.

Dit heb ik ook gehad, bij mij hielp bijles ook niet. Oftewel heb je het inzicht voor wiskunde oftewel mis je het.
Wel, ik mis het en misschien jij ook wel?
Ik ben door mijn middelbare school geraakt door steeds wel erg goed op andere vakken te halen waardoor ik nooit werd gedelibereerd en gewoon met een buis wiskunde naar mijn volgende jaar mocht.

Hmm ik zou niet echt een oplossing weten… maar voor een proefwerk wiskunde valt niet echt te leren. Het is oefenen oefenen oefenen (dus opgaven herhalen), zo doe ik het altijd.

Bij ons worden opgaven vaak letterlijk uit het boek gehaald, of in ieder geval dezelfde soort en dezelfde richting op. Dus als je zorgt dat je alle opdrachten begrijpt en desnoods nog een keer doorleest en evt. in een antwoordenboek ofzo kijkt helpt dat misschien ook?

Er is een algemeen topic over wiskunde waar je vragen kunt stellen.

Ik heb hier ook een aantal jaren moeite mee gehad. Ik haalde altijd met moeite een 5. Dit jaar haal ik alleen maar zevens of hoger. Wat ik heb gedaan is; goed kijken waar je fouten maakt. Zijn het slordigheidsfouten, verkeerde formules, niet alle opdrachten? Ook moet je goed kijken wat er op de toets wordt gevraagd, of het bv. letterlijke opdrachten zijn of opdrachten waarbij je meer inzicht nodig hebt.
Wanneer jij goed leert en thuis alle opdrachten kan maken hoor je dit op de toets ook te kunnen.
Ook moet je de stof tussen de toetsen door goed bijhouden, meteen vragen stellen als je iets niet snapt, en wanneer je huiswerk op krijgt meteen de bijbehorende theorie leren.

Goed meedoen met het huiswerk!
En voor als je Getal en Ruimte hebt: Maak één dag voor de toets EERST alle A-sommen, en DAN pas de D-toets (wel kijken of je de A-sommen goed hebt gemaakt natuurlijk :wink:) Ik zit nu in 6vwo en sta boven de 7 voor wiskunde en deze methode bevalt me erg goed!

Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar bij mij op school zitten er genoeg die lopen te zeuren over lage cijfers terwijl ze geen huiswerk maken. Het antwoord op wiskunde is echt AL je huiswerk maken!

wiskunde is een geval van snappen.

Of moeite met presteren onder druk?
Vaak kan je daar ook hulp mee krijgen op school

Niet te snel werken, alles rustig doorlezen en proberen te begrijpen