Wiskunde formule

Aaaaah. Ik ben dus wiskunde aan het maken… maar ik doe het iedere keer anders dan het antwoordenboekje, terwijl de manier naar mijn idee dan toch echt goed is… Als het goed is moet deze formule gewoon makkelijk op te lossen zijn… maar ik doe iets fout. De opdracht is om K uit te drukken in L. Dit is de formule:

L² x K^2,5 = 25

Ik zou het dus zo doen:
K^2,5 = 25/L²
K = (25/L²)^(1/2,5)

Maar het moet kennelijk zo:
K^2,5 = 25 x L^-2
K = 25^(1/2,5) x L^-(2/2,5)

Hoezo halen ze niet gewoon L² naar de andere kant door te delen? En hoezo wordt L² ineens L^(-2) en doen ze x L ipv gedeeld door…

Ben benieuwd of iemand zin heeft om me zo vroeg te helpen :stuck_out_tongue:

Wiskunde kan je maar beter niet aan mij vragen, haha XD

Ik weet het niet…

L x L =L x (+)2= L^2
als je dit veranderd van kant , word dit L ^ ( -2)
volgens mij doen ze dit omdat het een macht is en omdat het te ingewikkeld word om een macht te delen.
Dus als je geen gedeeld door doet maar maal : /L² → x L^ (-2)
dan moet je volgens de wiskunde regels ; maal het tegengestelde van het getal…
Hopelijk snapje het een beetje …

Haha, toch nog iemand die zin had om na te denken :stuck_out_tongue:

Maar als je het aan de ene kant x doet en je verplaatst het naar de andere kant… dan doe je toch het tegenovergestelde van x, gedeeld door dus? Maar hier doen ze aan de ene kant x en dan verplaatsen ze het naar de andere kant, ze delen dus door L² om het weg te krijgen en dan doen ze aan de andere kant ineens x ipv / …
Dat klopt dan toch niet?

UP VOOR WISKUNDE OP DE VROEGE MORGEN!

Ik heb morgen een wiskunde repetitie en ik snap er geen hond van! :no_good_woman:

omdat n/x^2 (of in jouw geval l dus xD)
'tzelfde is als n * x^-2 das zo’n regeltje

Als jij deelt door L^2 dat is hetzelfde als x L^(-2) Dat is een van de omschrijfregels van exponenten :slightly_smiling_face:

^ Hee, tegelijk hetzelfde xD

haha ja xD

Jaaaah, dat is het :grinning: Thanks! Ik ga toch nog maar even die regels opzoeken want ik was echt vergeten dat die bestonden…
Haha, al die wiskunde frustratie door 1 stomme regel… :stuck_out_tongue:

je moet ze gewoon allemaal in je gr zetten xD

Kan iemand me vertellen waarom bij:
2^X(2^X-1) = 32(2^X -1)
De volgende stap dit is: 2^X-1=0 of 2^X=32

Als ik deze snap heb ik geen vragen meer XD