wiskunde C of A?

Hoi!

Ik heb hier al eerder een topic over gelezen, maar die sloot niet aan bij wat ik wil, dus vandaar dat ik er ook een plaats :slightly_smiling_face:

Ik moet binnenkort de profielkeuze maken, en ik zou graag CM willen doen. Ik ben totaal niet wiskundig aangelegd, dus wiskunde C leek mij de beste optie. Nu wil ik later wat doen met communicatie en mediadesign, talen, of toerisme (daar ben ik nog niet helemaal over uit). Maar nu las ik dat je wis A nodig zou hebben voor toerisme, maar ook economie.

Moet ik dan voor de zekerheid economie en wis A doen, of alleen wis A, of toch gewoon wis C?

Hoop dat het zo duidelijk is!
groetjes

Als je ook economie kiest, dan ligt wiskunde A voor de hand. Doe je dat niet, dan is wiskunde C een prima keuze. Belangrijke verschillen tussen beide: in wiskunde C zitten onderwerpen die aansluiten bij het profiel Cultuur en Maatschappij, zoals perspectief, logisch redeneren en vorm en ruimte. Deze zitten niet in wiskunde A. Bij wiskunde A moet je meer algebraïsche vaardigheden beheersen en zitten er onderwerpen in die wat abstracter zijn en die nodig zijn bij economie, zoals differentiaalrekening.

Als je denkt dat je wiskunde A aankan, zou ik het doen omdat het nodig is voor bepaalde studies, zoals je zelf al zegt. Ik had in de derde klas het advies wiskunde C gekregen, en ben dit ook gaan doen, maar op vwo (ik neem aan dat je dat doet want op havo heb je volgensmij geen wisc?) is wiskunde C in het vierde jaar nog hetzelfde als wiskunde A. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik wisA gewoon aankan, en ben dus ook geswitched. Dit kon ook gewoon omdat het in de vierde allemaal nog hetzelfde was. Als je het nog niet zeker weet kan je aan het einde van de vierde dus alsnog switchen!

–

Hoe slecht ben je in wiskunde? Want ik, en veel anderen uit mijn klas ook, vonden wiskunde A al echt een verademing in vergelijking met wiskunde in de onderbouw. Een vriendin die echt heel slecht was in wiskunde en wiskunde C gekozen had, is na de vierde toch voor wiskunde A gegaan. Het verschil tussen C en A is volgens mij niet zo heel erg groot, terwijl je met wiskunde A wel toegang tot veel meer studies hebt.

Ik zou voor wiskunde A gaan, mede omdat dit een toelatingseis is bij verschillende studies. Is het toch te lastig, kun je altijd nog een stapje terug doen! Van economie heb ik geen verstand, maar volgens mij is dat bij vrijwel geen enkele studie een toelatingseis.

Ik zou zeker voor wiskunde A gaan.
Bij ons op school is wiskunde A in de 4e klas hetzelfde als wiskunde C, daarna splitst het zich pas op (dit is op VWO). Ik ben zelf ook niet goed in wiskunde maar ik vind wiskunde A wel redelijk te doen. Je kan daarnaast ook bijles nemen. Over economie zou ik nog wel goed nadenken, ik vind dit echt best wel pittig. Maar goed ik kan natuurlijk niet voor jou inschatten hoe goed je overal in bent!

Ik zou wiskunde A doen (eventueel met economie.) Veel studies (ook bijvoorbeeld al economie, nemen je niet aan met wiskunde C. Voor A kun je dan met een cursus en toets instromen. Als het in de vierde hetzelfde is, kun je dan eventueel je keuze nog een keer evalueren.

ik doe wisk c, omdat ik in a nogal slecht was, maar het verschil tussen a en c is echt minimaal! er zijn 2 hoofdstukken anders en soms een paragraaf van een onderwerp minder. verder is het precies wiskunde a.
een economische studie wil ik niet gaan doen, maar de eco lessen kon ik prima volgen met wisk c, had niets gemist.

ja dit, ik heb het niet zelfmeegemaakt (ik doe wisB dus weet er niet zo veel van) maar een vriendin zei dit ook al tegen mij (dat er niet veel verschil is). Verder zou ik het zeker doen als je het later misschien nodig hebt, en als het echt niet gaat dan kan je altijd nog switchen.