Wiskunde Afronden wie kan me helpen?

ik vind het moeilijk om af te ronden
wie kan me helpen/leren afronden

zoals dit 9,486832981
wat word dit?

zo snel mogelijk reageren!
thank you!

Moet je afronden op 1 decimaal?
Zo ja, dan kijk je naar het 2e cijfer achter de komma (in dit geval is dat dus de :sunglasses:. Is dat cijfer 5 of hoger dan rond je het cijfer ervoor naar boven af (in dit geval is dat zo dus dan wordt het 9.5). Is het cijfer 4 of lager dan rond je naar beneden af en zou het dus 9.4 worden.

Edit: even een duidelijkere uitleg: met het afronden moet je altijd kijken naar het cijfer dan ná het decimaal staat waarop je het af moet ronden (moet je bijv. afronden op 1 decimaal dan kijk je naar het 2e cijfer achter de komma. Moet je afronden op 2 decimalen dan kijk je naar het 3e cijfer achter de komma etc.). En hoe het afronden zelf moet staat hierboven.

Op hoeveel decimalen moet je afronden?
En de uitleg van Sooooph lijkt me duidelijk genoeg!

Yep… en je kan het ook gewoon via je rekenmachine doen.
maar is moeilijk uitteleggen want weet niet welke rekenmachine je hebt,
vraag je wiskunde docent…

En als je op 2 decimalen moet afronden, dan kijk je naar het 3e cijfer achter de komma: hoger dan een 5, dan wordt het cijfer ervoor naar boven afgerond (dus: 8.238 word 8.24), lager dan een 5, word het cijfer ervoor naar beneden afgerond en blijft het dus hetzelfde getal: (6.782 wordt dus 6.78)

En zo elke keer. Dus als je moet afronden op 4 decimalen, kijk je naar het 5de cijfer achter de komma enzovoorts.

Ja? hoe dan?
ik heb casio fx 82ms

Okee, als het 5 en hoger is moet het omhoog
en omlaag wat doe je dn?

(afronden 1decimaal)

damn dat leer je in groep 8 volgensmij maar:
als je 9.48 hebt kijk je idd naar het 2e cijfertje die is hoger als 5 dan word het dus 9,5 als je bijv 9,43 hebt is het 2e cijfertje lager als 5 dus dan word het gewoon 9.4 . Als het 5 is word het ook omhoog afgerond

kort maar krachtig en duidelijker kan het niet :stuck_out_tongue:

mmm en als je af moet ronden naar hele getallen?
Wat wordt 9,486832981 dan???

Overigens kloppen de reacties hierboven hoor. Een 5 gaat standaard naar boven btw.

hele getallen is getallen zondergetallen achter de komma, de 4 achter de komma is kleiner dan een 5 dus word het
9.

Als je op hele getallen moet afronden wordt 9,486832981 gewoon 9.
Je kijkt steeds naar het getal achter de decimaal.
Dus, bij 9,486832981 is:
heel getal: 9 (immers, bij 4 verandert er niets)
1 decimaal: 9,5 (bij hoger dan 5 gaat het getal 1 naar boven 4 → 5)
2 decimalen: 9,49 (6 is hoger dan 5)
3 decimalen: 9,487 (8 is hoger dan 5)
4 decimalen: 9,4868 (3 is lager dan 5, dus er verandert niets)
etc.

Dus niet:
4 decimalen: 9,5978 omdat alle getallen na het getal hoger dan 5 zijn behalve de laatste,

Snap je het nu helemaal of wordt het alleen maar waziger?

je bent echt gewoon stom als je het nog niet snapt hoor

wat is dat nou weer voor bagger opmerking

je bent echt gewoon stom als je zo reageert hoor.

Nou nou zeg. Wiskunde is niet voor iedereen makkelijk.

Agree. Het staat hierboven toch goed uitgelegd? of niet soms. Sorry hoor jongens, maar dit heb ik al gehad toen ik een jaar of 10 was en dit is echt geen wiskunde

Ik ben het er mee eens dat dit wel heel simpel is. Het is bovendien geen wiskunde, je rekent niets uit je haalt gewoon een paar cijfers weg en rond hem af naar boven en naar beneden.

Het verbaasd me dat er mensen zijn die dit niet snappen

Want de 4 achter de komma, is lager dan 5, en voor de rest hoef je nergens naar te kijken. :smirk:

Dat is slaat nergens op.