Wiskunde A vraag 4vwo help

Heej
ik heb bijna een toets, en snap deze vraag niet:

Aan een voetbalkampioenschap doen 40 teams mee. Deze worden ingedeeld in 8 groepen van 5 teams die een hele competitie spelen. De groepswinnaars spelen volgens het afvalsysteem in een uit- en thuiswedstrijd om het kampioenschap

a. Hoeveel wedstrijden worden er in totaal gespeeld?

Antwoord: a. Hele competitie 4x5 = 20 wedstrijden per groep. 8 groepen = 160 wedstrijden.
8 groepswinnaars = (4 + 2 + 1).2 wedstrijden = totaal 174 wedstrijden

Wat ik snap is 8x20=160
maar wat ik niet snap is: (4+2+1).2

kan iemand met dit uitleggen?

Dankje

Ik kan je niet helpen wat ik heb nooit kansberekening gehad, maar succes met je toets!

dankje!
hopeliijk kan iemand me helpen…

Ik denk dat dat van (4+2+1).2 over de finales gaat om de winnaar bekend te maken. Kwart finale, halve finale en de finale. Verder weet ik het ook niet!

xoxox

Ja van de 8 groepswinnaars worden er weer 4 wedstrijden gespeeld, zeg maar de kwart finales.Er zijn dan 4 winnaars en 4 verliezers. De winnaars daarvan spelen weer tegen elkaar (halve finales, dat zijn dus 2 wedstrijden). Dan blijven er nog 2 winnaars over en die spelen de laatste wedstrijd.
Ik hoooop dat je m’n uitleg een beetje snapt haha.

haahahha, ik ben zelf ook een ramp in wiskunde maar ik heb altijd geleerd,

wanneer er getallen tussen haakjes staan en daarna nog een getal bijvoorbeeld zo als bij jou
(4+2+1)2 heb ik geleerd dat het (4+2+1)x2 dus optellen en keer doen, maar ik ben zelf ook echt totaaal niet goed in wiskunde dus ik zou er maar niet van uit gaan.

ik heb deze vraag laatst nog gemaakt, en snapte hem ook niet dus je bent niet de enige.
dit is wat ik heb dus ik hoop dat je het dan snapt? :
5 x 4 = 20
20 x 8 = 160 (8 groepen)
____________ +
+ 8 - > er zijn 8 winnaars
= 168
+ 4 > de helft gaat daarvan door
= 172
+ 2 → 2 teams in de finale
= 174

ik hoop dat je het nu snapt…?