Ik ben dit jaar voor m’n VWO gezakt en ga volgend jaar 4 vakken opnieuw op de Vavo met onder andere wiskunde. Nu heb ik dit jaar examen gedaan in wiskunde B, stond voor m’n SE 5,6 en haalde voor m’n CE een 3,3… Nu kreeg ik tijdens m’n intake gesprek te horen dat dat wel heel erg laag is natuurlijk - sherlock - en of ik niet liever wiskunde A wil gaan doen. Ik heb nog nooit iets van kansberekening gehad en vraag me af of alle stof van 4, 5 en 6 vwo in één jaar te leren valt. Het algebra gedeelde heb ik daarentegen dan wel weer allang gehad en kan dat misschien weer een beetje compenseren met de rest. Nu vraag ik me af of er heel toevallig iemand is dit dit heeft gedaan of dat er iemand is die mij kan adviseren hierin, want ik weet het niet zo goed.
Als je een heel jaar hebt om slechts vier vakken te doen, waarvan je van drie de stof al eens gehad hebt, dan zie ik geen problemen. Het is ook weer niet zo dat kansberekening een heel groot deel van de stof is, zeker niet als je de examens van de afgelopen jaren bekijkt. Bekijk gewoon eens zo’n examen wiskunde A en kijk wat je er nu al van kunt.
Mijn nichtje is 3 maanden voor het examen van wiskunde A naar wiskunde B gegaan omdat haar school haar geen examen wou laten doen. Ze is uiteindelijk wel geslaagd voor wiskunde dus ik denk dat het wel te doen is.
Ik ben in de zesde klas van wiskunde B naar A geswitched dus ik moest toen twee jaar inhalen. Dat ging prima, ben uiteindelijk geslaagd met een 7 of 8 gemiddeld. Jij moet natuurlijk nog een jaar extra inhalen dan, maar je hebt verder minder vakken en je hebt van alle andere vakken de stof al gehad, dus ik denk dat het zeker te doen is.
Als jij denkt dat het heel moeilijk wordt om veel hoger te halen voor wiskunde B, dan is het eigenlijk wel verstandig om over te stappen. Het wordt misschien wat tijdsintensiever om het allemaal in te halen, maar zeker nu je wat minder vakken hebt om op te focussen moet dat te doen zijn. Ik heb zelf alleen maar wiskunde A gehad dus ik kan je niet veel helpen bij de overstap, maar ik denk dat je toch een stuk minder moeite ermee zal hebben. Wiskunde A werkt wel met veel meer lappen tekst in één opdracht (een vriendin van mij die wiskunde B deed was daar heel verbaasd over), dat is wellicht wennen voor je maar ook daar kun je op oefenen om daar doorheen te prikken. Kansberekening en dergelijke valt best mee als je er eventjes goed op oefent.
Ik heb zelf niet het idee dat wiskunde A zo bijster veel stof heeft gehad eigenlijk haha. Ik ben ook een complete wiskundenoob maar wat ik het moeilijkst vond waren logaritmes en dergelijke, en die zal je als wiskunde B’er al wel gehad hebben? Oftewel: ik denk dat het goed te doen is!
Bedacht voor jullie advies! M´n wiskundedocent heeft ook het idee dat ik een grotere kans van slagen heb met wiskunde A en als de stof wel meevalt, dan denk ik dat ik de overstap ga maken.
Is het voor jou niet een idee om wat oude eindexamens van Wiskunde A in te zien? Dan krijg je een beetje een beeld wat ze allemaal bij Wiskunde A verwachten.
Persoonlijk denk ik dat het wel in een jaar te doen is, de overstap van Wiskunde B naar Wiskunde A.
Ik snap dat het een lastige beslissing is, maar ik zou absoluut voor wiskunde A gaan. Als je eenmaal wiskunde B hebt gedaan en je stapt over na A, dan is A echt een peulenschil. Zelf heb ik ook een paar maanden B gedaan en toen weer overgestapt naar A. Het is echt beduidend makkelijker en die kansberekening valt echt alles mee, al helemaal als je het niveau van wiskunde B gewend bent. Succes met je keuze!
Dit dus.