Winterdip, tips om toch positief te blijven!

Hallo meiden!

Sinds een jaar of drie kamp ik veel met moeheidsklachten en ben begin dit jaar ook onderzocht door middel van bloedonderzoeken. Maar daar is eigenlijk nooit wat uitgekomen.

Helaas ben ik dan toch tot de conclusie gekomen dat ik waarschijnlijk toch aan een winterdip/depressie lijdt, wat de dokter al vermoede begin dit jaar. Toen de wintertijd in ging een paar weken geleden was het toch al na een week dat ik me al weer snel moe voelde na een dag werken. En zelfs op vrije dagen ben ik soms een dweil. Terwijl ik vantzomer verbaasd stond van de energie die ik had! Zo over de jaren heen is het eigenlijk altijd dat ik in de kortere maanden veel minder energie heb dan in de voorjaar/zomer maanden.

Ik vind het toch erg lastig om er mee om te gaan, omdat ik me helemaal niet zo moe wil voelen. Ik werk ‘maar’ 30 uren per week, begin wel 3 dagen om 7 uur tot een uur of 4, na een dagje werken ben ik vaak echt kapot. Ik zorg wel dat ik rond een uur of half 11/11 wel op bed lig. Eerder op bed gaan helpt niet veel, dan kom ik niet in slaap :cold_sweat:. Vaak als ik smiddags na werk dan voor de tv zit val ik gewoon in slaap zo moe ben ik. Ik probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen omdat dit natuurlijk niet zo goed is voor de nachtrust. Nu moest ik vanochtend werken van 7 tot 12, en om 8 uur voelde ik mijn ogen alweer branden, en mijn humeur was nou ook niet je van het.

Zijn hier meiden die dit herkennen? En wat doen jullie om wat meer energie te krijgen en het wat langer uit te houden op een dag? Ben nu ook bezig mijn eigen onderneming op te zetten, en die vermoeidheid helpt niet echt :hammer:. Natuurlijk zijn er geen wondermiddelen, maar zijn er dingen die bij jou echt helpen?

En zonlichttherapie werkt niet voor je? Dat is namelijk best wel een goeie optie. Iedereen wordt moeier in de winter, er zijn gewoon minder zonuren en dat merk je en daar word je dus enorm moe van.
Ik ben non-stop (over)vermoeid dus ik zou niet echt kunnen helpen, ik zou wel zeggen, goed blijven eten, veel bewegen en probeer zoveel mogelijk zonnestralen te pakken overdag!

Ik herken het heel erg. Zit in het donker op de fiets en kom -vaak- met het donker weer thuis, dus dat is ook nog eens frustrerend. Wat voor mij heel erg helpt is om wel alle sociale dingen gewoon te doen en ook te blijven sporten. Voor mij heeft het namelijk geen zin om dagenlang deprimerend thuis te zitten, ik voel mij dan alleen maar ellendiger. Dus zorg dat je de leuke dingen blijft doen. En dus veel blijft bewegen en goed eet. Verder zou ik het niet weten.

Ooh, herkenbaar. Ik ben echt zooo uitgeput de laatste tijd. Bovendien ben ik ook zo vaak en snel ziek in de winter :c

Daar had ik nog niets eens over nagedacht Opal, weet er eigenlijk ook niet zoveel over. Zal er eens over inlezen. Bedankt voor de tip!

@Levitate: Inderdaad, alleen is het nu zo dat ik me er echt tot moet zetten om iets te gaan doen. En dat is wat me zo frustreert. Ook een nadeel is dat mijn vriend doordeweeks hier niet is, hij studeert ergens anders. Ik volg nu wel een fotocursus, dus heb zowieso één avond iets sociaals. Maar dat is wel na een hele dag werken :cold_sweat: . Misschien toch maar iets meer dingen doen rondom het werk in plaats van gewoon binnen gaan zitten.

@Serafijn: Ja dat is ook erg irritant. Ben gelukkig eigenlijk nooit ziek. Dat is dan weer een extra last als je al vermoeid bent.