Winter exceem

Hallo, allemaal.

Ik heb te kampen met een verschrikkelijk iets, en dat heb ik al jaren. Ik noem het winter exceem.
Elke winter als 't droog en guur weer is krijg ik gigantisch last van jeuk, vooral op mijn benen. Niks niet rode plekken etc, maar gewoon een extreem droge huid. Ik heb echt letterlijk alle zalfjes en dingetjes geprobeerd, ben zelfs naar de huis arts geweest voor advies, maar die kan er ook niets aan doen.
Dus waar ik nu mee zit is een stel benen met allemaal kleine wondjes en littekens van het krabben en wrijven.

En het leukste komt nog, het wordt weer zomer… Korte broeken weer dus.
Helaas kan ik geen korte broek aan, omdat ik me eigenlijk best wel voor mijn kapotte benen schaam, wat inhoud dat mijn armen en gezicht lekker bruin worden en ik met melkflessen zit!

Iemand tips en of ideeën om iets van die littekens af te komen?

ik weet niet hoe je van de littekens afkomt
maar ik heb precies hetzelfde! (sinds dit jaar maar ik ben naar de sauna geweest en daarom is mijn huid extra droog geworden dus heb ik reusachtig last van jeuk)
soms prikt het zelfs, alsof er allemaal speldjes in je prikken.
verschrikkelijk frustrerend,
in deze tijd smeer ik me 's avonds altijd in met een vette creme en daarom doe ik een lange broek (pyjama broek) en lange mouwen shirt aan (ik heb het ook op mijn armen)
ik heb er dan verder overdag niet zo vaak last van maar soms wel.
's nachts jeukt het bij mij het meest omdat ik dan beweeg en dan gaat het weer jeuken. dus veeel insmeren & daarbij drink ik ook veel (weet niet of dat helpt maar is altijd goed:P)
& niet te vaak douchen want daar wordt je huid droger van.
ik hoop dat dit je een beetje helpt, succes!

Lijkt me sterk dat de huisarts er niks tegen heeft. Heeft hij niks tegen jeuk gegeven? Welke zalfjes heb je zoal geprobeerd?
Bij mij heeft emovate cream heel goed geholpen.
Ben je al naar de dermatoloog geweest?
En idd zoals hierboven is gezegd, veel water drinken!.

Ohja over littekens, veel in de zon zitten. Daar vervaagt het wel mee.

hele vette crème smeren voor je gaat slapen, echt een goeie laag en dan kan dat de hele nacht rustig intrekken. nivea heeft er nu een van SOS die is wel redelijk fijn en dream cream van LUSH is ook een aanrader. ik heb zelf ook gigantisch droge huid (niet zoals jij maar toch ook heel erg) en dat helpt bij mij heel goed. ook opletten met wat voor zeep je gebruikt enzo, gebruik een goed hydraterende zeep bv van palmolive.

dat wel niet doen als je littekens nieuw zijn want dan genezen ze minder mooi! (maar met oude littekens klopt het wel)

en voor je witte benen: smeer zelfbruiner. ik heb zelf keratosis pilaris op m’n armen en daar ook héél veel littekens nog van en als ik zelfbruiner doe en m’n armen hebben een kleurtje zie je het amper.

Ik heb zelf continu eczeem.
Ik gebrui sinds een tijdje; triamcinolonacetodine, een creme tegen huiduitslag. Werkt erg goed.
Om eczeem tegen te gaan word meestal het volgende geadviseerd; de plekken waar het zit NIET insmeren met zeep of geparfumeerde zalfven etc. Ook kun je beter niet te lang onder een warme douch staan, dit droogt uit waardoor je nog meer juik krijgt.

Ikzelf heb meestal savonds last van mn jeuk. Ik heb gemerkt dat stoffen pyama’s (ik weet de naam zo even niet) beter ademen en dus minder gauw gaan irriteren aan je huid, en vooral niet te stakke kleren er op dragen.

Als je nog eczeem hebt dan kun je beter niet in de volle zon liggen bakken, de zon droogt uit. Als je litekens wil vervagen door de zon moet je niet nog last hebben van eczeem.

^dat klopt. Bedoeling is ook als je geen eczeem hebt om dan in de zon te liggen zodat de littekens vervagen.

hooikoortstabletten? tegen exceem? wtf? :grinning_face_with_smiling_eyes:
Omg.
Ik heb mn hele leven al exceem,
en ik heb nog nooit zoiets vreemds gehoord. xD
Ga naar de huisarts, en laat je evt doorverwijzen naar een dermatoloog.
En in de zon zitten is echt niet zo erg ofzo.
En douchen ook niet.
Gewoon goed insmeren daarna met een dikke vette zalf,
of iets anders dat je van de ha of dermatoloog krijgt.
En zowiezo, meestal als ik in de zon lig,
is dat aan het strand. En dan ga ik regelmatig het zeewater in.
En zeewater is heel erg goed tegen exceem.
Het is beetje brandend/pijnlijk bij sommige wondjes.
Alleen als je er vaker in gaat, word je exceem minder.
Serieus, ik ben 15.
Heb al 15jaar exceem.
En ík leef nog! :bored:

Zo ik up even een oud topic. haha

Ik heb ook mn hele leven eczeem en daarbij ook nog eens een enorm droge en gevoelige huid, en heb van de dokter een vette creme gekregen. Vaseline Lanette creme, zoiets. Maar ik heb soms van die momenten dat het zo ontzettend jeukt, vooral in mn nek, dan krab ik alles kapot en word het rood en komen er bultjes enzo, zo kut! Maar hebben er hier misschien mensen die goede dingen hebben tegen de jeuk? Ik word er echt he-le-maal naar van

upppp

ik heb dit heel erg op mijn handen. Wat ik doe is gewoon heel veel smeren!

Veel smeren is inderdaad de oplossing. Gewoon een bodylotion kopen voor de extreem droge huid en dan moet het al veel minder zijn.

Ik heb dit op m’n voeten… Bij mij werkte véél smeren met bodylotion en minder douchen ( met heet water en zeep)