Winkeldiefstal

Ik heb even een vraagje:

Een zusje van een vriendin van mij heeft eergistermiddag iets bij de H&M gestolen. (Dit valt natuurlijk niet goed te praten, maar ze werd volgens haar onder druk gezet door meisjes die haar al heel lang pesten. Dat kan best kloppen omdat ze inderdaad al een jaar geperst wordt.)

Maar nu werd zij daar dus aangehouden. (Die andere meisjes waren weggelopen alsof ze haar niet kende.)
Die winkelmanager van de H&M heeft haar dus echt niet normaal behandeld. Ik bedoel snap dat je niet aardig gaat doen tegen iemand die net in je winkel heeft gestolen maar ze heeft de hele tijd gezegd dat ze nooit meer een baan krijgt, dat ze niets is, dat ze een week de gevangenis in moet en dat ze nooit meer een toekomst heeft. (Terwijl zij alleen maar zat te huilen.) Ook hebben ze een kopie van haar ID gemaakt.

Mijn vragen:

1. Kan zij er voor zorgen dat die meisjes die haar hebben gedwongen ook straf krijgen? Is pesten bijv. strafbaar?
  2. Mocht die winkelmanager zo tegen haar tekeer gaan?
  3. Mochten ze bij de winkel zomaar haar ID kopiëren?

(Op het politiebureau waren ze trouwens heel aardig tegen haar, ze moet nu naar halt en krijgt waarschijnlijk geen straf maar moet wel een aantal keer verplicht met een sociaal werker praten… om weerbaarder te worden zeg maar.)

up

Wat erg! Ik heb geen antwoord op je vragen. Ik hoop dat die meisjes toegeven.

ze moet zeker zeggen dat ze gedwongen werd het te doen! Ik denk wel dat die meisjes dan ook straf krijgen, ik weet het wel niet zeker. Zie dit maar als een upje!

Wow wat minder van die meiden zeg, jeetje daar kan ik echt zo niet tegen tegen zulke mensen! Ik zou het helaas niet weten, succes nog!

1. Ze kan het uitleggen. Maarja ik weet niet of dat iets gaat helpen.
  2. Nee, maar je kan er nu ook niet meer zoveel aandoen.
  3. Dat weet ik niet.

Sterkte !

Wat zielig voor haar! Ik heb eigenlijk geen antwoord op je vragen, succes.

1: alleen als het op camera vast staat dat zij er ook bij waren. Anders is het hun woord tegen die van het meisje. En aangezien het meisje gestolen had… Pesten is niet strafbaar.
2:Naja, ik zou ook boos zijn als er wéér iemand iets jat. En misschien is het wel goed voor het meisje, doet ze het nooit meer. Die manager heeft haar niet fysiek iets aangedaan toch? Dan is het niet echt strafbaar.
3: ja.

Heette jij niet eerst anders? :wink:

Maar als ze haar ID nu gewoon niet gegeven had? Hadden ze haar dan mogen dwingen?

Ik ben een beetje bang dat dat jaren later nog tegen haar gebruikt wordt. Ik weet niet hoe lang ze zoiets bewaren, maar stel je solliciteert echt 5 jaar later bij de H&M (en je hebt al gestudeerd dus je solliciteert echt voor kantoorbaan) dat ze haar dan nog gaan opzoeken of zo.

Wow, hoezo lullig. Jammer dat je op camerabeelden het geluid niet hoort :frowning_face:

een vriendin van mij is ook gepakt met stelen in de h&m, en zij mag een jaar lang niet meer in de h&m komen. zij zat daar ook te huilen, maar tegen haar waren ze volgens mij wel gewoon (aardig)… ligt denk ik gwn aan die bedrijfsleidster daar, wat overigens behoorlijk kut is voor dat meisje. maar ik denk dat als er geen getuigen zijn die kunnen verklaren dat ze gedwongen werd, of als er geen bewijs is, ze niks tegen die andere meisjes kan doen, behalve uit haar leven bannen, haha. en dat id kopieren… dat is dus echt mooi kut. ik weet niet of dat wel mag hoor? misschien moet je even googlen, of dat meisje moet dat aan de sociaal werker vragen, die weet dat vast ook wel. succes nog! x

@Amperbroekie, gewoon personeel mag dat volgens mij niet, maar zo’n beveiliger wel. En vaak is het zo dat veel winkels een ‘policy’ hebben dat je verplicht bent ten alle tijden de aanwijzigingen van het personeel op te volgen. (die gaan je aan zodra je de winkel binnen loopt) dus ook id geven als ze daar om vragen.
Ik heb geen idee hoelang ze het bewaren. Bij mij in de winkel hadden we wel foto’s van mensen die stalen, maar die haalden we na een tijdje weer weg.

Wat ik laatst geleerd heb (ik weet niet of het bij deze kwestie ook geldt) is dat bij een onrechtmatige daad (het toebrengen van schade aan een ander) de aansprakelijkheid bij groepsleden zo werkt:
een groepje jongeren gooien een ruit in, iedereen rent weg maar ééntje is te sloom en wordt gepakt. Omdat de rest niet gepakt is, krijgt hij de volle hoofdelijke aansprakelijkheid. Oftewel; degene die gepakt wordt bij een groep moet alle straf op zich nemen als de rest niet gepakt wordt.

Ik weet niet hoe het zit met diefstal, maar ik denk dat er weinig aan te doen is…

ID mag ivm dat ze een winkelverbod heeft waarscheinlijjk dan hebben ze gegevens nodig…

de rest is natuurlijk niet eerlijk gegaan…

Ja als winkeldief word je genoteerd en dat kan opgevraagt worden het zelfde als je in de winkel waar je werkt pikt zodra je sollicteerd kunnen ze het opvragen eerste deedde ze dat amper maar tegenwoordig zijn ze erg streng volgens mij word het wel lang bewaard maar geen idee hoelang…

wilt ze in een winkel werken dan?want als ze op kantoor gaan dan kijken ze daar bv niet zo snel naar…

Volgensmij mochten ze niet eens haar ID kopieëren, dat mag alleen de politie toch?

Ja eerst KRABBURGER, toen GALAXIA en nu Galaxia haha :slightly_smiling_face:

Het zal waarschijnlijk wel op haar VOG komen te staan. Die heb je nodig voor sommige werkplaatsen (zoals de Mediamarkt)

1. Kan zij er voor zorgen dat die meisjes die haar hebben gedwongen ook straf krijgen? Is pesten bijv. strafbaar?
    Op grond van een bepaald wetsartikel (ik kan morgen, als ik thuis ben voor je kijken in me boek, welk artikel het precies is) zou dat mogelijk kunnen zijn.

Maar als ze haar ID nu gewoon niet gegeven had? Hadden ze haar dan mogen dwingen?
Dat mag absoluut niet.