Willem de Kooning and more ( Grafisch / CMD richting )

Hi everyone :slightly_smiling_face:

Gezien ik in mijn examenjaar Fotografie MBO Niveau 4 zit ben ik me alvast aan het oriënteren voor m’n HBO vervolgstudie.
Na heel veel aan elkaar afgeweegd te hebben denk ik dat ik toch maar richting de grafische kant ga, gezien dit mij het meeste trekt.
Ik heb net een super toffe stage gehad bij een groot bedrijf en heb me daar volledig in kunnen zetten als volwaardig werknemer wat mij ontzettend goed bevallen is.
Ik heb voor mezelf veel en lang nagedacht hierover, maar ik denk toch dat het beter is als ik iets ga doen wat me echt ligt dan iets wat ‘een betere kans heeft op een baan’ want tegenwoordig is niks meer zeker :slightly_smiling_face:

Nu heb ik zitten zoeken naar een aantal opleidingen die mij aanspreken, en zo kwam ik bij het Willem de Kooning in Rotterdam uit.
Hier word o.a Fotografie als afstudeerrichting gegeven echter ga ik niet wederom Fotografie doen gezien ik dit straks op MBO niveau al afrond.
De opleiding ‘Grafisch Ontwerpen’ spreekt mij wel aan, echter ben ik over het algemeen benieuwd naar ervaringen van deze school en eventueel ander grafische opleidingen of CMD richtingen. Zowieso wil ik 26 januari naar de Open Dag van deze school samen met een vriendin om eens te kijken hoe of wat en wat informatie te verzamelen. Hoe de sfeer op de school is, de docenten, hoe leerlingen de opleiding ervaren, wat voor vakken je hebt, waar je veel mee bezig bent, etc.

Ik vind InDesign en Photoshop erg leuk om mee te werken, heb een goede fotografische achtergrond tot dusver opgebouwd en heb mijn stage met een hoog cijfer afgerond, hier heb ik onder andere sfeerbeelden moeten schieten, banners moeten opmaken en mijn stage verslag vorm gegeven in InDesign wat ik erg leuk vond om te doen. Mijn kwaliteiten liggen bij het werken in teamverband ( alleen gaat ook prima ), fototechnisch naar beelden kijken en goed met kritiek om kunnen gaan. Ik ben enorm gemotiveerd om door te leren, zeker na mijn uitermate leuke stage en ik wil graag hard werken voor m’n eigen resultaten. Het enigste is alleen dat ik niet goed kan tekenen, heb wel eens wat manga getekend maar een echte kwaliteit zal 't helaas nooit worden van mij.
Daarnaast lijkt het mij ook ‘interessant’ om de opleiding eventueel in het Engels te kunnen volgen, gezien internationaal mij aanspreekt. Mijn Engels is op goed niveau en ik zou eventueel voorkeur kunnen geven aan een school die ook de mogelijkheid geeft een transfer jaar of een studie reis etc te doen in het buitenland bijvoorbeeld, echter weet ik niet of dit meer Amerikaans is gezien ik nog niet veel in Nederland ben tegen gekomen.

Ik had bijvoorbeeld ook het NHL College in Leeuwarden gezien, echter is Leeuwarden voor mij niet helemaal de richting waar ik heen wil. Hoge School Utrecht schijnt ook volgens mij een CMD / Grafische opleiding aan te bieden, misschien dat er hier ook mensen zitten die die opleiding kennen en er wat feedback over willen geven? Regio Utrecht / Midden Nederland is voor mij essentieel, Rotterdam vind ik dan ook nog niet zo’n enorm probleem maar liever geen Limburg of Zeeland :slightly_smiling_face:

Ik hoop echt dat er andere Bokkers zijn die me wat informatie kunnen bieden gezien ik mijn studie keuze enorm belangrijk vind :slightly_smiling_face:
Thanks in advance!

Upje voor jou!

Hoi!
Ik ga ook afstuderen als grafisch vormgever -MBO- en wil graag HBO gaan doen, en zat o.a. te denken aan CMD. Als je grafisch ontwerpen aan de kunstacademie wilt proberen moet je wel een leuk portfolio hebben geloof ik! Ze zijn daar vooral traditioneel gericht en ook op het designen, je hebt daar ook minder kennis nodig over al die adobe programma’s, het is maar hoe je zelf je creaties maakt en uitlegt. Over CMD las ik dat het meer technisch is maar ook wel designen, en natuurlijk multimedia, dus wat ‘moderner’! Ik ga ook maar eens open dagen bezoeken en op school komen er ook een aantal scholen langs… moeilijk moeilijk die keuzes!

Heb je al een aantal scholen gezien waar ze CMD ook aanbieden?
Ik weet toevallig dat Hoge School Utrecht deze opleiding aanbied, en in Den Haag enzo ook maar voor de rest kan ik niet zoveel scholen vinden rondom Utrecht / Amersfoort die regio waar ze CMD geven.

Ik heb over het Willem de Kooning nog eens wat zitten zoeken en ik ga sowieso naar de Open Dag, maar ik denk haast dat CMD wat meer mijn richting is.
Wat lastig zeg!

Ik doe CMD -C (communicatie kant, want je hebt ook CMD-I), aan de HAN in Arnhem. Ik denk dat ze ongeveer hetzelfde inhouden in zowel Arnhem als Utrecht, dus ik kan je wel een kleine indruk geven:

Het is inderdaad ontwerpen en designen. We hebben bijvoorbeeld een tijdschrift in elkaar gezet! Nu zijn we bezig met websites maken (je moet een klein deel programmeren, maar alleen de basis). Toch komt er ook veel bedrijfskunde bij kijken, want je moet zorgen dat je magazine verkocht wordt en/of je site goed bekeken wordt. Je moet ook veel denken over kleurgebruik, typografie, lay out etc. Het is gelukkig wel meer praktijk dan theorie! CMD brengt veel media met zich mee, zo moesten wij om ons magazine te promoten ook een blog aanmaken en bijhouden, een visitekaartje maken én een twitter account bijhouden. Achteraf ben je dus niet alleen maar bezig met ontwerpen.

Mhm, ja zulk soort dingen trekken mijn interesse wel. Ik heb net een test gedaan van het HU ( niet dat ik daar heel veel vanaf laat hangen ofzo ) en die geeft alsnog aan dat ik voor elke opleiding binnen Communicatie & Journalistiek 100% scoor als ‘aanbeveling’ lol … Dat schoot veel op ja XD

Wat voor vakken heb je zoal?

Ohke bedankt voor de informatie! Dat is zeer duidelijk. Zoiets verwachtte ik er ook wel van (dus dit was een bevestiging) al is het op elke school weer anders, die in Den Haag vertrouw ik minder (is voor mij wel het dichtsbijzijnde) vind de sfeer daar ook mwah en tis ook niet de allerbeste school. De hogescholen van Rotterdam en Amsterdam geven deze opleiding ook! Dus bij die 2 wil ik naar de open dag gaan. Deze tussenweg is precies wat ik zocht, niet alleen vormgeven en niet alleen communicatie!! Er zit ook een groot verschil tussen dit en de opleidingen aan WDKA, dus ik zou gewoon naar alle open dagen gaan om sfeer te proeven!

Ik ga dit topic even volgen, ben ook al een tijdje geïnteresseerd in grafische vormgeving dus ik ga even meelezen!

Ik ga sowieso in maart naar de Open Dag van HU voor CMD heb ik besloten.
Lijkt me een toffe opleiding.
Helaas is het wel een loting, dus ik wil wel een backup plan hebben.

Ik had dit ‘dilemma’ een paar jaar geleden ook, alleen doe ik nu iets heel anders haha. Maar kan wel wat over mijn ervaringen zeggen! Mij leek CMD ook het leukst, door de combinatie inderdaad. Dat je niet maar met één ding bezig bent, maar meerdere interesses kunt combineren. Alleen wat mij ervan weerhield om dat te gaan studeren was dat ik van veel studenten hoorde dat de opleiding niet zo heel veel voorstelde (al verschilt dat vast heel erg per stad), en dat je van alles maar een klein beetje leert en na de opleiding nog steeds niet écht een ‘expert’ bent.

Daarom ben ik toen voor Grafisch Ontwerpen gegaan, ‘toevallig’ ook aan de WdKA. Ik vond het op de open dag een hele leuke gezellige school, en de vakken leken me ook ontzettend leuk. Ik ben toen toegelaten en was er ontzettend blij mee, maar binnen een week op die school is dat totaal omgeslagen. Je bent (in ieder geval in het eerste jaar) bijna niet met grafisch ontwerpen bezig (is maar één vak), en wat ze er dan aan doen vond ik nogal zweverig gezeur en niet nuttig. Ik had natuurlijk ook andere vakken die me leuk leken, maar dat was eigenlijk hetzelfde verhaal: een hoop gezever, en had niet het idee dat ik er ook maar íets leerde. Ik heb het nog even aangekeken maar vond het echt vreselijk, dus ben toen na een maand gestopt met die opleiding…

Ik wil hier niet mee zeggen dat dit voor iedereen geldt ofzo, het is natuurlijk puur mijn ervaring (: Maar bedenk je wel goed wat een kunstacademie inhoudt, dat is naar mijn mening gewoon meer zweverig gedoe dan dat je echt praktisch bezig bent / iets leert wat je zo in de praktijk toe kunt passen. Ze hameren er ook echt op dat je er bij wijze van spreken dag en nacht mee bezig moet zijn, dus het is niet zo dat je het ‘gewoon’ leuk moet vinden ofzo, het moet écht je passie zijn zeg maar. Lijkt me dus ook heel anders dan je vorige (MBO-)opleiding, maar daar weet ik verder niets van. Denk er in ieder geval goed over na, maar dat doe je vast wel ;]

Ik doe nu zelf iets wat hier totaal niets mee te maken heeft (Bedrijfseconomie), maar heb het voor mezelf zo ingericht dat ik dat stukje creativiteit (vooral met Grafisch Ontwerp en Fotografie) er ook nog wel in kwijt kan. Ik heb nu bijvoorbeeld veel Marketing-vakken (heeft er toch zijdelings mee te maken), en ik zit ook in de Layout-commissie van de studievereniging, waar ik dus ook nog een hoop met grafisch ontwerpen te maken heb. Om maar even te laten zien dat je het ook op andere manieren kunt combineren als je het gewoon leuk vindt (: En ik denk persoonlijk dat andere opleidingen een beter toekomstperspectief bieden, maar als het écht je passie is moet je er natuurlijk gewoon voor gaan! Sorry voor het lange verhaal haha, hoop dat je er iets aan hebt!

Thanks voor je reactie alvast, dat sowieso.

Ik wou op 't dik gedrukte stuk even inspringen. Ik heb al een jaar gezegd ‘Ik ga niet nog een opleiding doen zonder toekomstperspectief’ maar eerlijk is eerlijk, 't is crisus en de hele banenmarkt is sowieso ingestort. Ik heb hier echt goed over nagedacht en bij mezelf nagegaan wat ik eventueel wel leuk zou vinden om te doen, maar ik kom toch steeds op CMD uit. Om dan te zeggen ja, helaas, weinig banen ik ga maar iets doen wat me niet ligt is voor mij persoonlijk gewoon geen optie. Daarnaast denk ik ook dat je er echt zelf wat van moet maken. Ik heb motivatie genoeg, ben enorm enthousiast en leergierig dus wat dat betreft ga ik dat ook zeker voor mezelf doen.

Helaas is bijna heel vormgevend Nederland CMD gaan doen, dus ja, het aanbod is veel meer dan de vraag, maar ik kan nog altijd doorstuderen, dan heb ik in ieder geval m’n HBO [:

Ik denk dat het WdKA toch te zweverig voor mij is. Ik kan niet goed tekenen en ben een enorm ‘down-to-earth’ person wat dat betreft, dus weet bijna zeker dat ik daar niet op m’n plek zal zitten.

Als je het idee hebt dat iets anders niet bij je past moet je het natuurlijk ook niet doen, zo bedoelde ik het niet (: En als je maar gemotiveerd genoeg bent kom je er ook vast wel, daar zou ik me dan ook niet zo’n zorgen om maken nee.

En wat je over jezelf zegt geldt voor mij ook, en voor zover ik het zo in kan schatten zit je dan inderdaad niet op je plek op de WdKA… Hopen dat CMD wat voor je is dan (: Succes met de keuze verder!

Ik weet niet welk bewijs ervoor is dat ‘‘heel nederland CMD doet’’ ze laten toch niet teveel mensen toe… maar ik kan me wel voorstellen dat er elk jaar veel mensen voor afstuderen, dat is net zo bij grafisch vormgeven, daarom ligt die banenmarkt ook op zn reet (helaas) Dat wat LisArt zei over Wdka klopt inderdaad, hoorde het ook van andere mensen, helaas is op HBO veel aan jezelf toegewezen, leert weinig techniek, ze verwachten echt dat je thuis al veel gedaan hebt en nog steeds doet. Het enige advies dat ik kan geven is; maak er je hobby van, of kies anders MBO opleiding grafisch vormgeven, daar leer je alle basis! (met havo of vwo diploma kan je het eerste jaar overslaan, maar dan mis je wel veel basis lessen)

Weet iemand hoe het zit bij CMD, met die loting om aangenomen te worden en zo, is dat ook als je je al in januari aanmeld?? kijken ze echt totaal niet naar je achtergrond of een motivatie gesprek of zo?? Zou wel stom zijn…

Een loting is volgens mij gewoon tussen iedereen, of je je nou in januari of april aanmeld …

Verder word er op de Haagse Hoge School en Hoge School Rotterdam geen loting gedaan, enkel een toets en gesprek. Dus daar zitten zowieso veel meer studenten op dan HU denk ik.

Mochy je per se CMD willen doen en die in Arnhem leek je wel wat, dan zou ik echt eens langs gaan bij de opendag. Sfeer is hier namelijk wel heel fijn! Staat ons gebouw om bekend. Maar als ik t zo hoor is dat best een eindje :stuck_out_tongue:

Het is bij ons ook geen loting, dus als je staat ingeschreven mag je ook gelijk de opleiding doen.

Ik ga sowieso naar de Open Dag voor het HAN [: Ben benieuwd, heb nu voor zowel HU als HAN de Open Dag genoteerd staan.

Gaaf! (:

Bij een loting is het echt helemaal willekeurig, dan maak je alleen meer kans als je een hoger gemiddelde hebt. Dat vind ik dus ook zo raar, voor zo’n opleiding is het toch veel belangrijker dat je creatief en gemotiveerd bent, dan dat je bij wijze van spreken een 9 had voor Biologie en Geschiedenis :’)

Ja, daarom vind ik zo’n loting ook een beetje apart, zeker voor zo’n opleiding.
Zal er tijdens de Open Dag wel wat over vragen, vind dat erg typisch namelijk.
Wat je zegt, daar is je motivatie en je skillz toch veeeeeel belangrijker.

Ja zo bedoelde ik het ook! Ik ga er gewoon naar vragen op de open dagen, hoe dat nou zit ;p
Nou eind van deze maand weet ik al een stuk meer over de opleiding en scholen, ben benieuwd!