Ik snap je ouders wel. Je komt ook niet echt volwassen over, je bent 14 en je loopt weg van huis omdat je je eigen beslissing niet mag maken over jouw toekomst. Maar waarschijnlijk willen je ouders je gewoon helpen en beschermen, daar komt bij dat jij op je 15e echt nog niet precies weet wat je wilt. Meer dan de helft van de mensen hebben voor en tot hun 30e een baan die niet bij hun past. Stel nou dat jij kapper bent hè, en je komt er achter dat dat helemaal niks voor je is, dan moet je wellicht weer opnieuw gaan studeren. En dat willen je ouders voorkomen. En natuurlijk is het niet zo dat als je luistert naar je ouders en die schrijven je een baan voor dat dat dan precies bij je past, alleen je ouders zijn volwassen, die hebben dat allemaal al meegemaakt. Ze weten er meer van dan jij. En ik zeg dit niet om je af te kraken, maar ik vond altijd van mezelf dat ik erg goed kon leren, dat kon ik ook aardig, tot ik een niveau en klas gezakt bent. En ik bleef kijken naar hotelscholen, vastgoed etc. En me ouders vertelden mij dat ik dat niet moest gaan doen. Dat ik realistisch moest blijven. Ik was eerst een beetje gefrustreerd want ik vond die opleidingen leuk. Maar mijn ouders hebben gelijk, dat kan ik echt niet. En dat is ook zo met kapster, het is een heel leuk beroep, maar als je er later alleen voor staat, zonder man, maar wel met kinderen, je weet nooit hoe het loopt, verdien je echt weinig hoor.