Wil niet doen wat zij verwachten mij om te doen...

Rare titel maar het zit zo: ik wil heel graag kapster worden of visagiste maar mijn ouders willen dat niet! Ze denken dat dat niet verdiend maar IK wordt daar gelukkig van, ik wil niet heel de dag facturen opstellen als ik oud ben later. Ik wil iets doen wat ik graaag doe!

Maar ze snappen het gewoon weg niet! Toen ik het 1 jaar geleden vertelde waren ze nogal ongeinteresseerd in die keuze, tot ik weg ging van huis. Ik zag het niet zitten! Maar ja ze vonden mij enz,… en we spreken hier niet meer over maar ik wil naar een kapperschool! Ik voel dat ik gewoon hier nooit meer uitgeraak

please help

Je komt fake over.

is omdat ik anoniem wil blijven;) om bepaalde redenen

uiteindelijk is het toch jou leven, gewoon doen wat je wil doen.
als je ouders dood zijn zit jij mooi met die saaie baan opgescheept…
en je hoeft tog geen 1 of andere rijke troela te worden of wel soms?

ging je op je 14e weglopen van huis omdat je ouders niet wilden dat je kapper werd?
waarschijnlijk denken je ouders dat je een beter verdiende baan zou kunnen krijgen
maar als je wat ouder bent, en je zegt dat je dat echt heel graag wil
dan kunnen je ouders je niks verbieden lijkt me

xD er is nog zo veel meer dan facturen opstellen.

doe wat je zelf wil, praat erover zeg dat je het echt heel graag wilt!
verder vind ik dit topic een beetje raar…

Nou je hebt toch nog tijd genoeg om te beslissen? Dan neem je je ouders een keer mee naar een open dag van zo’n school en misschien worden zij dan ook wel hartstikke enthousiast!

Als dat niet helpt kun je ze gewoon een keer goed overtuigen waarom jij dit wilt. Dus geen ruzie gaan maken, maar gewoon rustig vertellen waarom jij dit wilt en met een aantal argumenten komen.

Boeiend, het is jouw leven.

Hoezo komt ze fake over?
Mijn ouders willen ook niet dat ik manicure wordt.
Ik accepteer dat.

Daarom moet je waarschijnlijk nog even verder studeren…

of juist niet … :wink:

Wat een rotopmerkingen. Misschien zijn ze wel niet onwaar, maar sommige dingen houd je voor jezelf.
Zij vraagt iets om geholpen te worden, niet bekritiseerd.

Is denk je dat er al niks meer aan te doen is? Sja dan misschien maar kapster…

Ja, hier heeft ze wat aan! :wink:

Klopt! Leuk dat jij dat ook vindt. :fu:

Ik zou het gewoon doen. Mijn ouders zien van sommige dingen ook liever niet dat ik het ga doen, en zeggen dat ook wel, maar ze weten dat ik dat toch wel zelf uitmaak en er te eigenwijs voor ben om naar te luisteren. En dat respecteren ze ook, ondanks dat ze het oneens met me zijn.

Wat verwachten ze dan dat je doet? Willen ze hebben dat je een bepaalde richting doet, of willen ze je gewoon niet inschrijven in een kappersschool maar is het voor de rest allemaal gelijk?

Ik snap je ouders wel. Je komt ook niet echt volwassen over, je bent 14 en je loopt weg van huis omdat je je eigen beslissing niet mag maken over jouw toekomst. Maar waarschijnlijk willen je ouders je gewoon helpen en beschermen, daar komt bij dat jij op je 15e echt nog niet precies weet wat je wilt. Meer dan de helft van de mensen hebben voor en tot hun 30e een baan die niet bij hun past. Stel nou dat jij kapper bent hè, en je komt er achter dat dat helemaal niks voor je is, dan moet je wellicht weer opnieuw gaan studeren. En dat willen je ouders voorkomen. En natuurlijk is het niet zo dat als je luistert naar je ouders en die schrijven je een baan voor dat dat dan precies bij je past, alleen je ouders zijn volwassen, die hebben dat allemaal al meegemaakt. Ze weten er meer van dan jij. En ik zeg dit niet om je af te kraken, maar ik vond altijd van mezelf dat ik erg goed kon leren, dat kon ik ook aardig, tot ik een niveau en klas gezakt bent. En ik bleef kijken naar hotelscholen, vastgoed etc. En me ouders vertelden mij dat ik dat niet moest gaan doen. Dat ik realistisch moest blijven. Ik was eerst een beetje gefrustreerd want ik vond die opleidingen leuk. Maar mijn ouders hebben gelijk, dat kan ik echt niet. En dat is ook zo met kapster, het is een heel leuk beroep, maar als je er later alleen voor staat, zonder man, maar wel met kinderen, je weet nooit hoe het loopt, verdien je echt weinig hoor.