Wil ik wel bij hem blijven?

Heeej allemaal,
Ik ben achttien jaar en heb sinds twee jaar een relatie. Voordat we samen kwamen waren we gewoon vrienden en het was best onverwachts dat we ineens samen kwamen voor iedereen.
Ongeveer een jaar geleden zijn we twee weken uit elkaar geweest, hij wilde meer vrijheid en zei dat we niet bij elkaar pasten. Ik ben hier kapot van geweest en toen hij toch nog verder met me wilde was ik ook heel gelukkig. Ik hou heel erg veel van mijn vriend, maar we zijn inderdaad heel erg verschillend. Ik ben opgegroeid met regeltjes en verplichtingen, terwijl hij een vrijere opvoeding heeft gehad. Ik wil dingen graag goed en meteen doen, zodat ik er vanaf ben, terwijl hij het allemaal uitsteld om eerst andere dingen te kunnen doen.
Ik hou heel erg veel van hem, ondanks dat we zo verschillend zijn. Ik heb thuis veel problemen en hij is er voor me. Hij vangt me op als ik val en bij hem ben ik thuis.
Maar de laatste paar weken gaat het helemaal niet goed tussen ons. Ik ben heel erg kortaf en geïrriteerd en hij praat niet met me over wat hij voelt. Twee dagen geleden zijn we op een punt gekomen waarop we hadden gezegd even geen contact meer te hebben en allebei goed na te denken over wat we nou willen, want allebei hadden we twijfels. Op dat moment was ik doodsbang om hem kwijt te raken, hij zei dingen als: “Ik weet niet of we hieruit komen” en “Ik hou van je, maar is dat genoeg om bij je te blijven?”. Die maakten mij ontzettend bang. Ik was helemaal van streek en heb de hele nacht gehuild omdat ik dacht dat het voorbij was. Gisteren heb ik de hele dag met een knoop in mijn maag gelopen, gehoopt dat hij me ondanks onze afspraak toch een mailtje zou sturen. Ik was bang voor het gesprek dat we zouden gaan hebben. En gisteravond vroeg hij me op msn of ik wilde praten. We hebben toen even gepraat en hij zei dat hij heel veel van mij houdt en verder met mij wil. En ik voelde niks. Ik was niet opgelucht, niks.
Ik heb vandaag de hele dag lopen piekeren over hoe dat kan en twijfel nu of ik nog wel verder wil met onze relatie.
Hij is een ontzettend lieve en zorgzame vriend en ik weet zeker dat hij alles voor me doet, maar ik weet gewoon niet of ik HEM wil of gewoon IEMAND wil.
Is dit een normale fase waar we doorheen moeten, of is dit een teken dat het voorbij is?

Kun je niet gewoon even een break nemen? En daarna alsnog beslissen of je met hem door wilt of niet. Misschien praat ik een beetje makkelijk maar ik weet het ook niet. Sterkte/succes.