Wil iemand me plieesss VANAVOND NOG helpen met wiskunde??

heey meiden!

Sorry voor de irritante titelmaar ik heb een probleempje:ik was ziek toen we de uitleg van wiskunde kregen dus iksnap nu iets niet,ik heb me vriendinnen gebeld maar krijg hun voicemail en een ander vriendin ga ik niet bellen want die slaapt al.
nja het gaat om deze opdracht.

van de driehoek PQR is Q 90 graden.PR=4 cm en QR=2cm.
bereken PQ in cm.

uitwerking

Q is 90 graden,dus
PQ+QR=PR
PQ+2=4
PQ+4=16
-4 -4
PQ =12
PQ=wortel 12=3.5

boven de PQ,QP en PR hoort nog zo’n kleine 2tje maar ik weet niet hoe je dat typt en ook boven de eerste 2 en 4.

Eigenlijk snap ik alles,behalve waar die -4 opeens vandaan komt?weet iemand het?ik denk omdat PR 4 is maar als dat fout s heb alle andere sommen ook fout dus ik wil ff zekkerheid.supperbedankt voor het lezen!ik hoop dat je me ook kunt helpen…

x lucy

Hé, dat heb ik ook nu, stelling van pythagoras. dat is best simpel.
je moet onthouden: schets alle driehoeken etc!
er staat trouwens een fout in je som.

PQ en QP = hetzelfde. goed lezen! of heb ik het nou mis? dit is de som (ik heb het zelfde boek dusja):

hoek Q = 90 graden, dus
PQ²+QR² = PR²
PQ²+2²=4²
PQ²+4=16
-4 -4
PQ² = 12
PQ = wortel 12 = 3,5

maar volgens mij komt die -4 van zo’n lijn vandaan. Maar omdat je die som al fout hebt geschreven… (kijk nog even goed in je boek) ik weet ook niet precies, ik zet meestal mn verstand op nul. ik snap het gewoon. ben niet zo goed met uitleggen.

PQ+4=16
dan is x=-4 of x=-4
want 4-16=12

zoiets.
of t is iets met de stelling van phytagoras

wordt die 4 niet -4 omdat je em na de andere kant brengt?

Verder kan ik je niet helpen, want ik snap je verhaaltje eromheen niet helemaal…

ik denk alt+2 dat geeft ² xp
Nou kijk PQ² + QR² = PR ²
PQ² + 2² = 4²
PQ² + 4 = 16
16 - 4 = 12
wortel 12 = PR (volgens jou dus 3,5 ik kn niet zo hoofdrekenen xD)
die -4 -4 hoort er niet tussen?

Zoals ik hem hier heb staan kloptie in ieder geval…

Ik heb net even die som op papier hedaan, en ik kom ook op wortel 12 uit, en dan natuurlijk 3,5

ja dat is die som!dus die -4 komt van lijn PR??

ja het heeft met de stelling van pytagoras te maken…

Oke, dit is best wel akward ^^ ik haal altijd onvoldoendes. maar als ik van niet-snapper tot niet-snapper spreek misschien snap je het dan wel.
Als je dit snapt dan ^^

oke. die -4 -4.
je hebt dus PQ+4=16
je moet die vier naar de andere kant krijgen,
dan krijg je PQ=20
en dan de wortel van 20 denk ik?

EDIT: laat maar, de wortel van 20 is niet 3.5…

Maak het gewoon niet, of zoek het op in wikipedia. Je leraar zal het wel begrijpen met een briefje van je ma ofzo. :slightly_smiling_face:

-4 x -4 = 16 ?

ja ik denk dat ik het miss maar niet moet maken want ik moet ook nog leren voor ak pr voor morgen…en me hersens zijn half dood van de slaapxD

aah. je bent al geholpen zo te zien.

wij wiskundeslimmerds.

Ga gewoon naar je leraar toe en zeg dat je die uitwerking niet snapt,
als je verder het antwoord goed hebt maakt ie er denk k geen probleem van hoor.

Het kan natuurlijk ook gewoon een fout van het boek zijn…

hoek Q = 90 graden, dus
PQ²+QR² = PR²
PQ²+2²=4²
PQ²+4=16
-4 -4
PQ² = 12
PQ = wortel 12 = 3,5

oke dat begin snap ik niet, maar miss het eind wel.
bij PQ²+4=16 moet je die 4 weg werken.
dan doe je dus 4 eraf. 4-4=0. maar je moet aan de andere kant van het = teken óók 4 eraf halen. 16-4= 12.
daar komt volgens mij die -4 vandaan.

oke dat denk ik dus [a]
alleen ik heb de stelling van pythagoras nog niet gehad :blush: [ik zit in 2vwo]
ik hoop dat je hier iets aan hebt xD
xx.

Of misschien als je de stelling van phytagoras invult? A²+B²=C²? dat dus stap voor stap doet? In ieder geval succes ermee?

nee het is geen fout van het boek,weet alleen de uitleg niet maar als ik dit nietweet kan ik me huiswerk niet maken(dit was een voorbeeld)

.

ach laat ook maar ik ga gewoon aardrijkskunde leren.nog bedankt allemaal!!

hahhaha dat is toevallig we zijn er ook nu mee bezig ;p
er staat volgens mij gewoon een fout in je boek :stuck_out_tongue:

welk boek heb je?
ben nu helemaal into de abc formule…