Wijsheidstanden #schrik

Ja, idd, mijn wijheidstanden/verstandskiezen zullen eruit moeten, ik ben echt SUPER BANG.
Echt voor het minste van tanden trekken ben ik bang, vooral die wijsheidstanden… Zijn er mensen die dat hier gehad hebben?

BOTANKER of micro-implantaat met beugel En ook zal ik moeten een soort van plaatje in mijn tandvlees hebben (links en rechts) om een rekkertje aan vast te doen naar mijn blokjes (beugel). Daar ben ik ook al weer bang voor. Ze doen je tandvlees open, vijzen dat erin, tandvlees dicht en dan steekt er nog gewoon een blokje uit… Daar ben ik dus ook bang voor. Ik vind geen foto, dus ik blijf even zoeken…

Ik voel me heel dom nu, want ik heb nog nooit van wijheidstanden gehoord.

Aan mij heb je dus niks

Ik heb mijn 4 wijsheidstanden laten trekken ja. Het was wel helemaal onder narcose (doen ze altijd bij 4, als je ze per 2 laat trekken is het meestal plaatselijk verdoofd), dus van de ervaring zelf kan ik je niets getuigen. Ik werd wakker, voelde me brak, was nog een hele namiddag suf terwijl ik wachtte op de dokter, en tegen 's avonds mocht ik naar huis. Ik heb toen elke 2 uur het ijs rond mijn hoofd (ik leek net een paasei) vervangen, want de dokter had dat gezegd, moest goed gekoeld blijven. En voor de rest echt niks van zwelling of blauwe plek gehad. Enkel een paar dagen last met eten (en lachen, wat een scheve smoel trok ik toen!) gehad, maar dat is normaal.
Succes ermee! Zal allemaal wel meevallen hoor. Niet teveel schrik voor hebben!

^ Zelfde als verstandskiezen (:

En ik heb het zelf niet gehad, maar ik ken wel mensen van mijn leeftijd die het wel hebben gehad. De een vond het erg meevallen en de ander heeft een beetje last van gehad. Nu wil ik geen enge verhalen vertellen, maar bij mijn vader is het toch wel aardig fout gegaan, maar daar werd gewoon onhygiënisch gehandeld I guess. Dus dat was een beetje een zeldzaam geval. Maar het loopt eigenlijk altijd goed af en soms wat kleine ongemakken.

Bij dat laatste weet ik wel wat je bedoelt, maar heb er ook geen ervaring mee en ken er ook niemand mee. In ieder geval veel succes! Lijkt mij ook niet fijn!

Hhaha, ik lig helemaal dubbel om die naam :stuck_out_tongue:
Maaaaar, ik heb er geen ervaring mee, ze komen er net door dus het zou nog wel even duren bij mij.

Whahaha, wijsheidstanden :’). Is dat vlaams?
Ik heb ze er zelf niet uit moeten halen, maar veel vriendinnen wel. En zij zeiden dat het allemaal reuze meeviel. Ja, natuurlijk doet je mond even pijn, maar ze zeiden dat het leek op de dag nadat je beugel is aangedraait, en dat het maar een dag of 2 duurde voordat ze er vanaf waren.
Ik zou eerder bang zijn voor de narcose :’)

Bij mij zijn ze er alle 4 dit jaar uit gehaald, ik moest 2 keer komen… De eerste keer was ik zo zenuwachtig dat ik in de ochtend niet eens had gegeten :flushed: Het viel allemaal echt heel erg mee ik voelde niks, op het trekken na natuurlijk maar ik voelde geen pijn.
Omdat ik die dag niks had gegeten ben ik snachts ook nog is flauw gevallen :cold_sweat:
De na pijn viel opzich ook wel mee :slightly_smiling_face: Ik had alleen de eerste keer onder de hechting half in me wang dus kon bijna niet praten en eten maar verder had ik geen last.

Het enige wat een beetje een naar gevoel is dat zijn de verdoving prikjes.

Bij mij zijn er vorig jaar 3 uitgehaald (ik had er maar 3), in 3 sessies. Van mijn verstandskies boven had ik na het trekken (waar ik overigens helemaal NIKS van voelde dankzij die verdoving) helemaal geen last. van mijn onderste kiezen wel meer. Ik was van tevoren ook vreselijk bang, maar het viel enorm mee.

Maak je geen zorgen, ik snap dat je het eng vindt maar het komt goed en het valt allemaal reuze mee :slightly_smiling_face:

Ok niet om je bang te maken maar ik heb er wel zeker 3 dagen flink last van gehad en een weekje een beetje pijn bij het kauwen. Denk dat het er aan ligt wat moet gebeuren want sommige mensen hebben er totaal geen last van.

Bij mij moesten ze er uit gesneden worden dus moest 2x terug komen. Ik kreeg eerst 6(!) verdovingsspuiten en deze zijn gewoon kut, punt. Wat bij mij werkte is om dus van tevoren te vragen hoe veel je er krijgt en meetellen per spuit. Verder je mond helemaal openrekken, gek genoeg doet het dan minder pijn.

Van de behandeling verder voel je dan echt helemaal niets dus dat is niet zo erg, je moet alleen je mond echt super ver open doen want soms vervelend kan zijn.
Daarna had ik persoonlijk toch wel echt flink wat ibuprofen nodig om de eerste 3 dagen door te komen. Ik ben niet zo van de pijnstillers maar toen heb ik mijn principes overboord gegooit want anders lijdt je gewoon onnodig pijn. Met de pijnstillers kun je tenminste nog gewoon dingen doen die dag.
Daarnaast had ik ong een weekje pijn met kauwen maar dat viel wel mee. Heb ook carneval gevierd 1 dag nadat ze er uit kwamen dus dat verergerde alles misschien wel :stuck_out_tongue:

Bij mij zijn er ondertussen drie uit en het is nooit een probleem geweest. Lichte zwelling, maar 's avonds kon ik alweer gewoon eten.

Twee eruit laten snijden in het ziekenhuis en dat was echt no problem, eentje laten trekken bij een bevoegde tandarts en dat was iets minder (de verdoving was nog niet goed ingewerkt toen ze begonnen met trekken maar toen gaf ik dat aan en hebben ze me een extra dosis gegeven en goed gewacht voor ze weer begonnen).

Ik had vrij korte wortels aan mijn kiezen, gaf mijn tandarts bij de röntgenfoto’s aan, dus misschien dat dat ook meespeelt!

(wijsheidstanden, die naam heb ik nog nooit gehoord :’) alleen in het engels!)

Ik had ongeveer hetzelfde verhaal als dat hierboven (van winterwinds), want ze zaten nog onder mijn tandvlees. Mijn kaak werd ook heel dik en blauw/geel/groen, dus ik zag er verschrikkelijk uit :’) En het deed de eerste dagen veel pijn, maar daar zal je wel pijnstillers voor krijgen.

Als ze bij jou wel doorgekomen zijn is het minder gedoe, mijn moeder moest ook een verstandskies laten trekken tegelijk met mij en ze had er echt nauwelijks last van. Het is een stuk rottiger als ze aan je tandvlees gaan zitten.
Succes trouwens.

Ik moet ze nog weg laten snijden. Heb al 3 jaar een doorverwijzing liggen maar ik durf niet. Niet zozeer voor de behandeling maar ik ben echt dóodsbang voor naalden

Waarschijnlijk ga je niet onder narcose hoor. Kan je je niet eerst laten informeren voordat je het doet? Dan ben je uiteindelijk misschien ook wat minder zenuwachtig.

Hahahahahahaahah wijsheidstanden dat klinkt echt grappig.

Maargoed, het doet idd pjin maar als ze het verdoven voel je er niks van!!

ik heb wel 2 kiezen laten trekken, maar dat is lang niet hetzelfde als wijsheidstanden, maar bij mij deed de verdoving meer pijn dan de kiezen trekken(daar voelde ik 0,0 van) hahahaha :flushed:

De verdoving deed bij mij totaal geen pijn.
De operatie deed ook geen pijn, ik voelde wel heel veel druk en dat is best eng in combinatie met de geluiden die je hoort en alle puntige dingen die je je mond in ziet gaan.
Ik heb er nog wel een paar dagen last van gehad, en ik ben ook een dag niet naar school gegaan, maar ik denk dat ik gewoon wat pech had. (Mijn verstandskies was vergroeid met mijn kaak, en daarom nog niet doorgekomen.)

Het snijden in het tandvlees vond ik 100% meevallen, daar merk je niet zo veel van.

Ik moest trouwens wel lachen om de titel, het duurde even voor ik hem begreep :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik heb laatst mijn kies laten trekken, die lag heel diep in het tandvlees. Bij de balie zeiden ze zelfs “sterkte”, toen werd ik pas zenuwachtig zeg…
Het valt echt heel erg mee je moet er gewoon even doorheen bijten. Maar let wel op, want ze kunnen zeggen wat ze willen van ‘je kan geen pijn hebben’ maar als het wel degelijk pijn doen dan kan dit wel echt het geval zijn door een slechte verdoving bijvoorbeeld.

@ hierboven ^
Tip wat betreft de spuiten, doe je ogen dicht tijdens het hele gebeuren. Zeg desnoods dat je de spuiten niet wilt zien dan kan de chirurg daar rekening mee houden. Hielp mij wel :slightly_smiling_face:

Ik heb wel eens kiezen laten trekken (beetje kromme vergeljiking want dat waren melkkiezen), maar als je goed verdoofd bent voel je niets van het trekken, behalve een soort ‘krak’ die je hoort. Maar ik heb toen echt geen pijn gevoeld, en ik vond de verdoving ook reuze meevallen. Niet ‘fijn’ maar ook niet heel erg ofzo.

Ik heb ook mijn wijsheidstanden laten trekken. De 2 bovenste, dus ik moest niet onder narcose en ik heb het hele gedoe live meegemaakt, wat heel grappig was, want de dokter kreeg m’n tanden er maar niet uit :grinning:

Maak je gewoon geen zorgen. Het is een simpele procedure die de artsen al duizend keer hebben uitgevoerd in hun carrière. Achteraf kan het wel een dag of 2 flink pijn doen, maar hou dan gewoon een icepack en een lekkere pot chocolade-ijs bij de hand. Komt goed!