Wij willen een taal leren!

Dit topic is voor iedereen die een taal wil leren! Want het is gewoon vet cool om meerdere talen te kunnen.

Een aantal handige tips en tricks voor het leren van een taal

Whatsappgroep
We zijn bezig om voor verschillende talen Whatsappgroepen te maken. Het is dan de bedoeling dat je in die app de taal praat die je aan het leren bent. Zo kun je elkaar tips geven! Hieronder een lijstje van degenen die verantwoordelijk zijn voor de bepaalde apps. Je kunt hun een berichtje sturen als je geïnteresseerd bent!

Frans: Lavender
Zweeds: Kapitein Alfred
Spaans: Pudu
Duits: Fragile
Engels: SnowxWhite

Muziek
Op Spotify kun je gedeelde afspeellijsten maken waarin iedereen muziek kan toevoegen. Door naar muziek te luisteren in de taal die je wilt leren, raak je gewend met de ‘geluiden’ van de taal. Als je de songteksten erbij pakt, kun je meelezen en begrijpen wat ze zingen! Tip: links onderin bij Spotify zit een knopje ‘songteksten’, zo kun je makkelijk meelezen!

Frans: https://open.spotify.com/user/pikkujuttu/playlist/6qkzlOdqmaoyT8nVRtexEf
Zweeds: https://open.spotify.com/user/pikkujuttu/playlist/2Hk1VtAPcDClDpZqHbiIak
Spaans: https://open.spotify.com/user/suus%3F/playlist/1ALkDIohi6Pv6rcM6B4bSy

Apps/websites
http://www.duolingo.nl
iOS, Android, Web
Duolingo is een website en app die je goed kan helpen als je een taal wilt leren. Er zijn verschillende categorieën met opdrachten (leesvaardigheid, spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid, luistervaardigheid). Ook kun je bij elke opdracht dingen vragen wanneer je het niet snapt. Vaak zit er ook een kleine uitleg bij over de grammatica.

iOS
Via Tandem kun je aangeven welke talen je spreekt en welke talen je wilt leren. Vervolgens zoek je een partner uit die de taal spreekt die jij wil leren en de taal wil leren die jij spreekt. Nu kun je met elkaar praten en elkaar berichtjes sturen! Het fijne aan zo’n soort app in vergelijking met Duolingo is dat je hiermee de ‘echte’ taal leert in plaats van “Ik ben een dolfijn”.

iOS, Android
HelloTalk werkt volgens hetzelfde principe als Tandem, alleen is HelloTalk ook beschikbaar voor Android. Nadeel aan deze app is wel dat je maar één taal tegelijk kunt aangeven. Dus je kunt maar één taal leren en één taal aan andere mensen leren. Als je meerdere talen wilt leren, moet je betalen, maar wie betaalt er nou voor een app? Nou ik niet.

Cursus
Een cursus kan je erg op weg helpen en het fijne eraan is dat je met meerdere mensen bent, waardoor je ook gepsreksvaardigheid goed kunt oefenen. De meeste cursussen kosten daarentegen wel geld. Kijk eens bij de bibliotheek of plaatselijke hogeschool/universiteit of zij cursussen aanbieden.

Praten met mensen die de taal spreken die jij wil leren
In veel steden bestaat er zoiets als een ‘spraakcafé’ of ‘languagecafé’. Hoe deze gestructureerd zijn, verschilt per café, maar meestal vindt het café één keer per week plaats en tijdens het café kun je met mensen praten die de taal spreken die jij wilt leren of ook de taal willen leren. Het fijne hier aan is dat je de taal die je wilt leren echt spreekt! Google op languagecafé + jouw stad om meer informatie te vinden.
Als er geen languagecafé bij jou in de buurt zit, zou je bijvoorbeeld via Facebook kunnen kijken of er iemand bij je in de buurt woont die de taal spreekt die jij graag wil leren. Je kunt dan bijvoorbeeld één keer per week een uurtje meeten om te oefenen.
Dit zou je ook bijvoorbeeld via skype kunnen doen! Op internet zijn een heleboel websites te vinden die je helpen een taalpartner te vinden!

OEFENEN
Uiteindelijk is er maar één ding dat er echt voor zal zorgen dat je de taal leert en dat is OEFENEN. Lees boeken in de taal die je wilt leren, zoek mensen op die de taal spreken, luister muziek in de taal, enz. Je moet echt wel een paar uur per week spenderen aan de taal, het gaat nou eenmaal niet vanzelf helaas.

(Oké deze introtekst slaat nergens op, als iemand iets beters weet, go for it!)

Ik ben vorig jaar ooit een keer begonnen met spaans omdat het me wel leuk leek. Maar nu als vooruitzicht op mijn uitwisseling die misschien naar spanje gaat moet ik het maar weer eens oppakken. Scheelt volgend jaar weer als ik echt weet of ik wel of niet naar spanje ga.

Oke lets go lets go duolingo ik ga weer beginnen.

Ik spreek Nederlands, Engels, Fries en Zweeds (als iemand daar misschien hulp bij nodig heeft :upside_down_face: ). Ben nu bezig om Frans te leren. Na zes jaar Frans op de middelbare school wil ik het nu toch wel eens echt kunnen. Ben zeer gemotiveerd haha!
Ik gebruik Duolingo en vrijdag ga ik voor het eerst naar het Franse languagecafé hier. Ben ook van plan om binnenkort een Frans boek van de bieb te halen (Harry Potter o.i.d.) om die te gaan lezen!!

Ik spreek dus eigenlijk alleen engels en nederlands. Jaa en heb 6 jaar duits gehad maar ik kan eigenlijk nog geen normaal gesprek voeren. Uiteindelijk wil ik duits en spaans opzich allebei nog wel gaan spreken want wereldtalen, en duits voor de economie is wel handig. Maar goed ik ben geen talenwonder. dus eerst maar spaans oppakken weer.

En idd een boek gaan lezen wat ik al ken (hunger games, maze runner, harry potter) in het spaans zal misschien wel helpen, maar denk dat dat nog heel hoog gegrepen is dus misschien is een kinderboek eerst beter.

Leuk topic! Momenteel ben ik alleen vloeiend in Nederlands en Engels.
Mijn Vietnamees is beter dan Duits, maar beide wil ik goed oppakken. Duits omdat het aardig snel te leren valt. En Vietnamees omdat mijn vriend daar vandaan komt en we daar graag nog eens op vakantie willen.

Mocht ik dit bereiken zou ik graag Japans willen leren en eventueel Zweeds.

Yes dit had ik net nodig. Ik ben wel goed met talen, vloeiend Nederlands en Engels en een beetje Frans en Duits. Ik wil nu echt heeel graag Turks leren maar het is gewoon zo’n lastige taal om te leren.
Ik hoop nu met duolingo een beetje de basis dingen te leren en misschien daarna toch maar een cursus. Alleen vind ik dat echt onwijs duur… :|.

Ah, interessant concept dat Languagecafé! Kan er hier in de buurt helaas geen vinden :c
Ik ben dol op talen, ik spreek Nederlands, Engels, Spaans en Frans vloeiend en ik hoor ze ook genoeg om me heen. Op een gegeven moment sprak ik ook vloeiend Portugees, maar dat is weggezakt omdat er bar weinig mensen zijn die Portugees spreken verder in mijn omgeving :’) Beetje zonde wel.
Duolingo vind ik wel een fijne site, ben daar bezig met Zweeds, al is het zwakke punt bij Duolingo naar mijn mening wel dat de uitspraak wat te wensen overlaat. Heb het idee dat ik de Zweedse basisgrammatica op zich wel beheers, maar dat niemand me daar ooit gaat verstaan als ik begin te praten :’)

Je kunt ook via Facebook bijvoorbeeld iemand opzoeken die jouw taal spreekt en dan gewoon eens per week ofzo afspreken :slightly_smiling_face: Er zijn ook verschillende websites die een soort ruildienst aanbieden. Dan spreek je af via skype en spreek je bijvoorbeeld eerst een half uur de taal die jij wilt leren en dan de taal die de andere persoon wilt leren (en die jij dus spreekt). The possibilities are endless haha

@Pudu uitspraak is sowieso iets wat niet echt te leren valt via Duolingo vind ik. Dan moet je echt met iemand kunnen praten.

Ik spreek vloeiend Engels, Nederlands en Spaans. Frans middelmatig.
Ik zou graag ooit nog wel eens Italiaans willen leren of zo’n gekke taal zoals Japans of Chinees.

Leuk topic! Ik heb op duolingo Zweeds geleerd, heb daar de cursus afgerond. Ik vind duolingo op zich wel handig als beginpunt, maar ik heb nu ik klaar ben niet echt meer de behoefte om ermee te blijven werken (bijvoorbeeld door dingen te herhalen). Ik ben nu vooral bezig met memrise, en werk bovendien een boek door om wat meer echt de grammatica te bestuderen en daar specified opdrachten voor te krijgen. Want dat miste ik bij duolingo toch een beetje.

Superleuk! ik vind nieuwe talen leren ook heel tof, maar kom er nooit heel ver mee :cold_sweat:
Ik spreek nu vloeiend nederlands, engels (en fries haha). Heb op de middelbare school 6 jaar frans gehad en wil hier graag mee verder. Heb ook een talencursus spaans gehad, dus kan ook wel iets van spaans.

Misschien vinden mensen het leuk om verschillende talen apps te maken of zo? een app waar je alleen frans mag praten of een app waarin je alleen spaans mag praten? Om zo meer te oefenen en woordenschat te vergroten?

Leuk topic! Ik ben momenteel aan mijn Spaans aan het werken wat al best goed gaat, maar ik wil het heel graag vloeiend kunnen spreken. :slightly_smiling_face: Af en toe probeer ik ook andere talen een beetje onder de knie te krijgen maar meestal haal ik dan alles door elkaar :’)

@Lavender oeh! Dat van die app is wel een goed idee ja! Weet alleen niet zo goed hoe we dat logisch kunnen doen haha :cold_sweat:

Hoe heten jullie trouwens op Duolingo?
Ik heet pikkujuttu! Dus voeg me toe haha

Ja weet ik ook niet precies haha. Misschien eerst kijken of er meer mensen zijn die het leuk lijkt? Ik wil wel in een frans-talige groep haha. Als er meer mensen bij willen moeten we nummers uitwisselen en kan ik wel een franse groep aanmaken?

edit: ik kan duolingo niet op mijn telefoon zetten omdat mijn geheugen telkens vol is (super raar, heb nu alleen instagram, whatsapp en messenger op mijn telefoon, verder helemaal geen apps) Kan je dat ook ergens online doen of zo?

Franse groep wil ik wel in haha, ik stuur je zo wel een PM. Zal anders de beginpost ook wel even aanpassen met wie er ‘verantwoordelijk’ is voor welke app zodat je diegene een berichtje kunt sturen.

En Duolingo kun je gewoon online doen (www.duolingo.com) ik vind zelfs de website beter werken dan de app. De website is veel uitgebreider. App gebruik ik alleen maar als ik onderweg ben bijvoorbeeld en niks te doen heb :stuck_out_tongue:

Ik doe ook mee! Ik ben mijn Duits aan het verbeteren en Spaans aan het leren. Verder leer ik ook (maar niet echt actief) Portugees, Italiaans en Esperanto.
En als er zo’n app komt, zou ik er graag in willen!
Misschien is het handig om iedereen die mee wil doen en actief wil zijn in dit topic, bovenaan in de beginpost te zetten met welke taal zij leert?
Zoiets:

Spaans
Dysania, Fragile

Frans
Kapitein Alfred

En dan kunnen we, als genoeg mensen het willen, zo wel een whatsappgroep (?) aanmaken waarin je dan alleen die taal praat

Ik wil heel graag Duits leren, helaas ben ik best wel lui :’)
Misschien een tip, op tumblr zijn veel language communities.

Verder moet Babel een goed betaalde app zijn.

En oh, voor mensen die ook met Duits bezig zijn:
https://www.youtube.com/channel/UCbxb2fqe9oNgglAoYqsYOtQ
https://www.youtube.com/user/DeutschFuerEuch
https://www.youtube.com/channel/UC1-MpIG20o6kzsu1I5SLXpQ

Ik wil trouwens wel verantwoordelijk zijn voor de Zweedse app :upside_down_face: Spreek vloeiend Zweeds, dus kan vast veel mensen helpen!

Ja lijkt me handig om de namen in het eerste bericht te zetten :slightly_smiling_face: Zet mij ook maar bij frans neer

Oeh leuk idee van de apps! Ik wil wel de verantwoordelijke zijn voor de Spaanse groep :slightly_smiling_face:

Moet nog even nadenken of ik bij Zweeds wil, haha, heb niet het idee dat ik veel toe kan voegen op dit moment (behalve de typische standaardzinnetjes van Duolingo die niemand ooit gaat gebruiken in een normaal gesprek, lol.)