Wie weet raad? (ratten)

Hey meiden…

Ik heb vanmiddag 2 ratten gekocht ze zijn lief, ze hebben een heel mooi hok en rennen er op los:P
Maar al snel hoorde ik er de hele tijd 1 rat niezen
en soort van piepjes ?
ik weet niet of dit iets ergs kan zijn,
de andere rat heeft nergens last van.
ben bang dat het iets kan zijn?

x

Misschien een ademhalingsprobleem of een verkoudheid? Ik heb geen flauw idee, geen ervaring met ratten.

Wel heel vet dat je ze hebt! Je hebt waarschijnlijk niet zoveel aan deze reactie dus beschouw hem maar als een upje!

Aah ratjes :grinning:
Maar goed, je probleem: het kan zijn dat je ratjes moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Jouw huis ruikt natuurlijk anders dan de dierenwinkel(of fokker, waar ze ook vandaan komen :wink: ) en misschien gebruik je ook wel een andere bodembedekker dan de dierenwinkel? Ratten hebben hele gevoelige luchtwegen dus het kan best dat ze daar even aan moeten wennen.
Pas als een rat veel niest, zwaar/reutelend ademt en zielig in een hoekje zit, moet je op gaan passen. Kijk anders hieronder op de link even rond, bovenaan staan verschillende sites waar je wel wat op kunt vinden.

http://www.google.nl/#hl=nl&gs_rn=1&gs_ri=hp&cp=10&gs_id=12&xhr=t&q=ratten+niezen&pf=p&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&oq=ratten+nie&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&fp=4e53b0bc1e5ffbf5&bpcl=40096503&biw=1366&bih=643

Verder maken ratjes een boel geluidjes, dus ik weet niet precies wat je met piepjes bedoeld. Soms maken ratjes een beetje piepende en knorrende geluidjes als ze het naar hun zin hebben. Als het echt felle, harde piepen zijn, kan dat van pijn zijn, maar meestal is dat als je ratten elkaar te lijf gaan :wink: Ik kan je met dat piepen niet echt helpen… misschien kun je het iets beter omschrijven?

Zit er ook rood spul aan zn neus? Op zich wassen ratten zich vaak en zullen ze dus ook vaak hun neus poetsen.
Je kan ook eventjes met de dierenwinkel (of waar je ze gekocht hebt) bellen morgen, zij weten er iets meer van.

Ik heb ook al een tijdje ratten en het kan zijn dat dit een (beginnende) luchweginfectie is. Heb toevallig een paar weken geleden ook 3 rittens gekocht en zit nu een beetje met hetzelfde probleem… Mijn oude rat had een chronische luchtweginfectie en de ritten die ik nu heb gekocht niest nog niet overdreven veel dus ik hou het gewoon in de gaten.

Als ik jou was zou ik het niesen in de gaten houden en regelmatig kijken of er geen porfirine aan het neusje zit. Als dit het geval is moet je hem wel meteen apart zetten en eventjes naar de dierenarts.

Het piepen hoef je je echt niet druk om te maken. Als hij piepend ademhaalt natuurlijk wel, maar aan jouw omschrijving lees ik af dat het speels gedrag is. Hier zijn ze ook met zijn 3en constant aan het piepen en aan het rennen. Ze gooien elkaar op de rug en daarbij word het nodige afgepiept haha, dus daar hoef je je zeker geen zorgen om te maken.

Succes met je nieuwe ratten!

dat heb ik ook wel eens gehad bij een dierenwinkel, dat is echt een beetje triest…
Als ik jou was, zou ik even de dierenarts bellen en via de telefoon vragen wat je er zelf aan zou kunnen doen. Wanneer zij zeggen dat je beter even op t spreekuur kan komen, zou ik dat doen. Niet zo’n lekker begin voor je nieuwe ratje, maar daar is niets aan te doen… Bij mij was de dierenarts niet heel duur voor ratjes, meestal was ik iets van 15 euro kwijt (maar dat ligt ook aan of je medicijnen oid meekrijgt) Ik weet niet hoe de prijzen nu zijn, want dat ik naar de dierenarts ging is al weer minstens 5 jaar geleden.

Ik denk dat je je zieke ratje het beste even apart kan zetten en dan morgen de dierenarts kan bellen.

Tenzij je daar de benodigde spullen niet voor hebt he… je rat moet wel veilig zitten en kunnen eten en drinken!