Wie weet raad? (ratten)

Hey meiden…

Ik heb vanmiddag 2 ratten gekocht ze zijn lief, ze hebben een heel mooi hok en rennen er op los:P
Maar al snel hoorde ik er de hele tijd 1 rat niezen
en soort van piepjes ?
ik weet niet of dit iets ergs kan zijn,
de andere rat heeft nergens last van.
ben bang dat het iets kan zijn?

x

Misschien een ademhalingsprobleem of een verkoudheid? Ik heb geen flauw idee, geen ervaring met ratten.

Wel heel vet dat je ze hebt! Je hebt waarschijnlijk niet zoveel aan deze reactie dus beschouw hem maar als een upje!

Aah ratjes :grinning:
Maar goed, je probleem: het kan zijn dat je ratjes moeten wennen aan hun nieuwe omgeving. Jouw huis ruikt natuurlijk anders dan de dierenwinkel(of fokker, waar ze ook vandaan komen :wink: ) en misschien gebruik je ook wel een andere bodembedekker dan de dierenwinkel? Ratten hebben hele gevoelige luchtwegen dus het kan best dat ze daar even aan moeten wennen.
Pas als een rat veel niest, zwaar/reutelend ademt en zielig in een hoekje zit, moet je op gaan passen. Kijk anders hieronder op de link even rond, bovenaan staan verschillende sites waar je wel wat op kunt vinden.

http://www.google.nl/#hl=nl&gs_rn=1&gs_ri=hp&cp=10&gs_id=12&xhr=t&q=ratten+niezen&pf=p&tbo=d&output=search&sclient=psy-ab&oq=ratten+nie&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&fp=4e53b0bc1e5ffbf5&bpcl=40096503&biw=1366&bih=643

Verder maken ratjes een boel geluidjes, dus ik weet niet precies wat je met piepjes bedoeld. Soms maken ratjes een beetje piepende en knorrende geluidjes als ze het naar hun zin hebben. Als het echt felle, harde piepen zijn, kan dat van pijn zijn, maar meestal is dat als je ratten elkaar te lijf gaan :wink: Ik kan je met dat piepen niet echt helpen… misschien kun je het iets beter omschrijven?

Zit er ook rood spul aan zn neus? Op zich wassen ratten zich vaak en zullen ze dus ook vaak hun neus poetsen.