Wie van jullie leent veel?

Hoi,

Ik vroeg me af of er hier meiden waren die veel lenen via het (nieuwe) leenstelsel?
Zelf leen ik nog niks extra, behalve mijn collegegeld.
Ik denk er wel over om grotere bedragen te gaan lenen, en dat ga ik waarschijnlijk ook doen.
De reden is dat ik dan weet dat ik me de komende jaren geen zorgen hoef te maken dat ik écht in financiële nood kom. Ik heb dan een buffer voor vanalles en dat vind ik een fijn idee. Het is niet voor uitgaan of zoiets.
Geld van mijn ouders krijg ik niet want dat hebben ze niet en ik ben bovendien een twintiger.

Wie denkt er nog meer zo over?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, en ook verhalen van mensen die erop teruggekomen zijn, of juist steeds meer lenen en het bijvoorbeeld wegzetten op een spaarrekening met rente.

Ik leen op het moment veel, maar dat wil in niet blijven doen. Ik “spaar” voor meubels voor als ik een woning heb gevonden en de borg kosten, laptop etc. Dit is geld dat ik op het moment niet heb (ik kan op het moment ook niet werken dit kan zodra ik verhuisd ben wel weer) en ik wil mijn ouders niet zomaar vragen dit voor mij betalen omdat ze mijn huur al gaan betalen. Ik ben wel van plan dit geld ook weer af te lossen voordat ik klaar ben met school. Ik leen ook het collegegeld maar dit geld krijg ik als ik mijn studie heb afgerond van mijn ouders weer terug dus ik hoop als ik klaar ben geen schuld meer te hebben. Op duo kan je uitrekenen hoe hoog je schuld wordt als je wel bedrag leent, ik zal dus even uitzoeken hoe hoog je maximaal een schuld wil zodat je weet hoeveel je ongeveer wil lenen p.m.

Ik leen mijn collegegeld. Verder zo’n 200 euro per maand aangezien ik op kamers zit en niet genoeg verdien met mijn bijbaan.

Leen nu 250 pm omdat ik geen stufie meer krijg ivm start master en nieuwe regeling :c. Daarvoor gelukkig nooit wat hoeven lenen.

Ik heb tijdens mijn collegetijd wel veel moeten lenen helaas. Uiteindelijk is het kut dat je een hoge schuld hebt, maar het is gelukkig niet zo dat je hoge bedragen terug moet betalen achteraf. Het hangt van je inkomen e.d. af. Ik leen iig liever bij de DUO dan bij de bank.

Als je leent via DUO en het leenstelsel van school betaal je volgens mij geen rente er over. Leen je bij de bank dan ben je beland bij de wolven en zou ik je toch flink afraden.

Een studielening bij DUO is echt een heel apart product. De terugbetalingen zijn goed te betalen zodra je aan het werk bent. En zeker nu met het sociale leenstelsel zijn de voorwaarden echt geen afknijper.

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Leuk en nuttig om te lezen. :slightly_smiling_face:

Je betaalt bij DUO wel rente, alleen is het (nu nog) maar heel weinig en daardoor voor veel mensen aantrekkelijker om te gaan lenen.

Ah, ja met de bank scheelt die rente echt aanzienlijk. Ook is het terug betalen vele malen soepeler dan bij een bank.

Ja, daarom dacht ik ook: ik ga gewoon meer lenen.
Ik krijg nu 0,7% spaarrente als ik het geld op een spaarrekening zet bij de bank. Dat is niet zoveel maar dat betekent wel dat ik me geen zorgen hoef te maken als die rente van DUO oploopt tot een percentage onder de 0,7% :slightly_smiling_face:

Ik hoop zó dat ze later geen hele gekke dingen gaan doen met hoge rentes. Want dan zouden de meeste mensen in dit topic slecht af zijn :’)

Ik krijg nog stufi maar leen daarnaast mijn huur bij duo. Ik heb geen zin om heel magertjes te gaan leven, ik houd gewoon heel veel van vakantie en uitgaan :flushed:

Ja ik hoop het maar, maar ik vertrouw onze regering gewoon nooit. Volgens het oude stelsel kreeg je ook 4 jaar stufi maar nu ze het leenstelsel hebben ingevoerd krijgen die mensen die volgens het oude stelsel vielen ineens hun 4de jaar geen stufi meer.
Dat vond ik ook oneerlijk. Veel mensen hadden erop gerekend dat dat 4de jaar gewoon nog stufi kwam.

Ik geloof wel dat lenen via het oude stelsel duurder is! Dus dat zou ik even nakijken. De rente van het nieuwe stelsel ligt volgens mij tussen de 0,12 en de 0,16 en vorig jaar was het met het oude stelsel tussen de 0,6 en 0,8 (sorry ik weet het niet precies maar het was in ieder geval niet hoger of lager dan die getallen).

En ja je kunt het geld natuurlijk wel eerder uitgeven, maar ik zet het geld zelf liever op de spaarrekening omdat ik daar ook rente ontvang én omdat ik het dan minder snel uitgeef aan dingen die niet echt nodig zijn :slightly_smiling_face: Want het gaat mij vooral om het hebben van een buffer voor belangrijke zaken.
Al zal ik er natuurlijk ook wel eens van op vakantie gaan want ontspanning is ook nodig, en op diezelfde rekening staat ook mijn salaris :wink:

Ik leen niks, nooit gedaan ook. Ik blijf voor 99% van mijn spaarrekening af (alleen bij echt grote uitgaven zoals vakantie, mobiel, of wat dan ook moet ik er aan komen). Ik kreeg vroeger stufi en OV dus dat hielp heel veel, ik werkte dan ook maar heel weinig (4-12 uurtjes per week ofzo). Nu werk ik meer, want ik krijg geen stufi en OV meer. Ik kan nog steeds alles betalen en zet elke maand wat op mijn spaarrekening.

Ik leen maximaal. Vind het fijn om toch op ieder moment een enigszins ‘gevulde’ spaarrekening te hebben en bovendien betekenis maximaal lenen maximaal leven.

Ik leen nu maximaal bij omdat ik in het buitenland studeer. Als ik terug kom zet ik mijn lening direct weer stop.
Ik heb straks een studieschuld van 5500 euro, ongeveer. Ik ga wel proberen zo veel mogelijk te sparen voordat ik afgestudeerd ben, zodat ik al een deel direct kan afbetalen.
Ik val trouwens nog wel binnen het oude leenstelsel.

Ik woon nu nog thuis en heb weinig uitgaven dus nu leen ik niet. Ik denk dat als ik straks op kamers ga, ik wil ga lenen maar dan echt niet zoveel. Ik weet dat het super chill geregeld is allemaal, maar ik vind een schuld opbouwen toch ‘eng’ klinken en doe het liever niet als het niet nodig is.

Ik ook, ik weet dat het tussen mijn oren zit maar van alleen het woord “lenen” word ik al nerveus.

Ik ga in het nieuwe stelsel vallen waardoor ik waarschijnlijk sowieso wel moet lenen. Misschien dat ik het net zou redden zonder te lenen, maar ik heb liever dat ik dan toch leen en het op een spaarrekening zet om na mijn studie makkelijk terug te kunnen betalen. Dat vind ik een prettiger gevoel, en gezien hoe voordelig het is om nu te lenen denk ik dat het ook kan zonder veel risico’s. Theoretisch gezien lijkt het me zelfs dat je winst zou moeten kunnen maken op het lenen, aangezien de rente dus 0,12-0,16% is, en je op een spaarrekening tegenwoordig rond de 1% rente krijgt. Dit gaat om minimale winst natuurlijk :’) maar het is niet alsof je er per definitie mee achteruit gaat.

Tijdens je studie wordt het rentepercentage elk jaar vastgezet. Na je studie wordt het rentepercentage steeds voor een periode van vijf jaar vastgezet. Het rentepercentage wordt gebaseerd op de rente van staatsleningen met een gemiddelde (resterende) looptijd van vijf jaar en zal dus nooit sterk afwijken van wat in de markt gebruikelijk is. Zal de rente op studieschulden omhoog gaan, dan betekent dit dat de rente van staatsleningen met een gemiddelde (resterende) looptijd van vijf jaar omhoog is gegaan. Dat werkt direct door in de rente op spaarrekeningen, die ook zal stijgen.

Er ligt ook precies vast hoeveel je per maand maximaal moet terugbetalen. Dat is niet meer dan vier procent van je loon boven het minimumloon. In het oude stelsel was dat 12 procent boven het meerdere van 84 procent van het minimumloon. Stel dat je straks 30.000 euro bruto per jaar verdient. In het oude stelsel los je dan maximaal (30.000 - 0,84 x 19.253) x 0,12 ≈ 1659,30 euro per jaar af. Dat is ongeveer 138,28 euro per maand. Onder het sociaal leenstelsel is dat (30.000 - 19.253) x 0,04 ≈ 429,88 euro per jaar. Nog geen 36 euro per maand dus. Verdien je 50.000 euro bruto, dan betaal je in het nieuwe stelsel iets meer dan 100 euro per maand af. Als je dat 35 jaar moet doen, kom je wel op een aardig bedrag uit natuurlijk, maar een hoog maandbedrag zal het niet snel worden. In ieder geval niet zonder dat je het zou moeten kunnen missen. Heb je een partner zonder studieschuld, dan geldt wel een hoger bedrag, maar ook dan geldt dat je het zou moeten kunnen missen omdat je kosten met je partner kunt delen.

Dat klopt. Zolang de rente op je spaarrekening hoger is, maak je er een kleine winst op. Zou de rente op je studieschuld opeens een stuk hoger worden, dan kun je je studieschuld altijd nog in één keer aflossen.

Volgens het oude stelsel kreeg je een basisbeurs voor de nominale duur van je studie. Voor een hbo-bachelor was dat vier jaar, voor een wo-bachelor drie jaar en voor wo-masters meestal één jaar, soms twee (bètastudies en technische studies) of drie (medische studies). Wat er gebeurd is, is dat je voor je huidige studie je basisbeurs behoudt, maar voor nieuwe studies onder het leenstelsel valt. Daarbij werden masteropleidingen als een nieuwe studie gezien. Iemand die vorig jaar aan een hbo-bachelor begon, krijgt dus nog vier jaar. Iemand die aan een wo-bachelor begon, krijgt dus nog drie jaar. Dat is inderdaad wel wat apart, want een wo-bachelor wordt in de praktijk vaak niet als afgeronde opleiding gezien.

Het rentepercentage is gelijk voor studenten in het oude en in het nieuwe stelsel. Omdat de rente jaarlijks wordt aangepast, kan het lijken alsof dit niet zo is, maar ook studenten die onder het oude stelsel vallen betalen nu 0,12 procent rente.

Ik leen ook (niet maximaal). Ben nu mijn master aan het afronden en als dat klaar is wordt mijn OV tegoed en basisbeurs een gift. Zit dan nog steeds met een restschuld, maar dat is op zich nog te doen onder DUO’s voorwaarden. Daarbij hoef je niet meteen te beginnen met aflossen, wat ook weer scheelt.