Wie studeert Redactie & Mediaproductie?

Wie doet Redactie & Mediaproductie?
Ik zoek namelijk info op internet, maar er is weinig over te vinden. Iemand die mij iets over de opleiding kan vertellen??

Mmm… ik ken het niet, maar het klinkt wel koel. Ik wil er ook wel iets meer over weten

Upje voor jou ; )

Misschien kun je mailen met die school en vragen of je met een leerling zou kunnen mailen?

Haha dat wil ik ook gaan studeren later:D

Yeeh, ik heb iemand gevonden :grinning: Ik ga haar nu een mail sturen met wat vragen. Ik zal de antwoorden dan wel hier plaatsen voor degene die ook interesse in deze opleiding hebben!

Oke koel! =)

Klinkt iets voor mijn sis voor over een paar jaar!

Nou, hier zijn de antwoorden van mijn vragen!

1: Voor wie is Redactie & Mediaproductie geschikt? (bijv. als je creatief of enthousiast bent?)
Je moet nieuwsgierig zijn, enthousiast, goede schrijfvaardigheid hebben, goed in teamverband kunnen werken (altijd op een HBO trouwens). Creatief is niet heel erg belangrijk. Je moet concepten bedenken, maar dat bedenk je met de groep en ieder neemt een deel voor zijn of haar rekening. Een beetje creativiteit heb je wel nodig. Ander voorbeeld: in jaar 2 ontwerp je een concept voor een tijdschrift, enkel op papier. In het derde jaar maak je daar een papieren versie van.

2: Is de bedrijfseconomie echt zo moeilijk?
Bedrijfseconomie is lastig, maar niet onhaalbaar. Je kan het combineren met marketing. Je moet wel minimaal een 4 halen voor elk vak, maar als je een 4 voor bedrijfseco hebt en een 7 voor marketing, heb je je tentamen gewoon. Ook iets anders: je hebt altijd twee kansen het eerste jaar. Heb je deze niet, kun je het in het tweede jaar nog eens 2 keer proberen. Als dat ook niet lukt heb je je propedeuse niet, maar heb genoeg mensen op de opleiding die zonder propedeuse door mogen. Is trouwens geen vaste regel, je moet goede motivatie hebben en dergelijke, maja iedereen haalt bedrijfseco, of het nu in de eerste kans of de laatste is, ken niemand die het niet heeft gehaald!

3: Is de opleiding creatief? Dat vind ik namelijk wel belangrijk. Ik hou ervan om te schrijven (bijv. verhalen of artikelen), organiseren en nieuwe ideeën te bedenken.
Schrijven doe je zeker weten. In het tweede jaar (als je hebt gekozen) heb je journalistieke vaardigheden, bureauredactie en dat gaat de hele opleiding door. Artikelen schrijven, rapporten schrijven, en de dummy vullen van het blad waar ik het over had, alles schrijf je zelf :slightly_smiling_face:

4: Is de opleiding moeilijk/zwaar?
Je moet je ervoor inzetten, maar als je dat doet, komt het helemaal goed. Het is prima te doen, maar je moet niet denken dat je maar 5 uur per week aan school hoeft te zitten!

5: Wat voor vakken krijg je?
Je hebt zeg maar een project lopen, en daarom heen allemaal losse vakken om dat te ondersteunen. Soms zijn vakken op zichzelf staand, maar gebeurt niet vaak.

Jaar 1 (gezamenlijk) à kan verschillen, maar dit wordt dit jaar gegeven (selectie):

Project, bedrijfseconomie, marketing, computervaardigheden, spelling, schrijven met effect, databasebouw, research, excel, engels, presenteren, media & cultuur.

Jaar 2 (dus alleen voor dit profiel die jij wil)

Marketing, conceptontwikkeling RTV, beeldredactie, bureauredactie, journalistieke vaardigheden, Conceptontwikkeling en productie online media, Conceptontwikkeling en productie tijdschrift, stage van 10 weken, trends in de media, productmanagement, fondsvorming boek

Jaar 3

Informatie en mediarecht, onderzoek, weer bureauredactie, engels, media en samenleving, en je minor (keuzevak die je 2 periodes lang volgt)

Jaar 4: lange stage van een half jaar en afstuderen!

6: Wat voor opdrachten krijg je, kun je één opdracht beschrijven?
Een paar opdrachten gekopieerd:

Voorbeeld project:

Met een projectgroep die hetzelfde is als je SLB-groep kies je wat voor soort blad jullie gaan maken: een publieksblad, een jongerenblad, een special-interestblad, een vakblad, een sponsored magazine of een bedrijfsblad. Dat idee werk je, met begeleiding, maar grotendeels ook op eigen kracht uit tot een ijzersterk concept.

Ander voorbeeld project uit jaar 1:
Ontwikkel een krant, een magazine, een pagina, een katern etcetera ( kortom een papieren informatieproduct) voor mensen van 18 tot 25 jaar met een HBO+ achtergrond. Bovendien adviseer je hoe de content crossmediaal kan worden geëxploiteerd en bedenk je hoe De Volkskrant jullie informatieproduct(en) kan vermarkten.”

Een paar individuele opdrachten van bureauredactie en journalistieke vaardigheden:
Je bent webredacteur bij de (fictieve) site www.biz-niz.nl Dat is een site voor zelfstandige ondernemers. Je krijgt van een freelancer een interview aangeleverd voor een onderdeel van de site waar elke week zo’n zelfstandige ondernemer aan het woord komt. Leuk verhaal, maar in deze vorm meer geschikt voor papier dan voor het beeldscherm. Aan jou het verzoek om dit interview om te werken tot een vorm die beter geschikt is voor de website.

Hou het interview dat je bij opdracht 3 hebt voorgesteld en werk het uit. Leg het aan de geïnterviewde voor en vraag om commentaar. Laat het ook door een medestudent lezen en vraag om feedback. Zorg dat je je interview zo aanlevert dat het bij wijze van spreken meteen door kan naar de opmaak. Dat wil zeggen dat het geen enkele stijl- of spelfout bevat, dat er een kop boven staat, een eventuele intro, dat de creditline op de juiste plaats staat, je eventueel quotes hebt toegevoegd, alsmede een of meerdere fotobijschriften. Dat alles op een manier die naadloos aansluit bij het medium waarvoor je schrijft.

Voor deze opdracht produceer je op papier een item voor een televisieprogramma. Maak een keuze uit een van de volgende televisieprogramma’s:

Man bijt Hond

Editie NL

EénVandaag

Schrijf op basis van je briefing van opdracht 1 een achtergrondartikel voor een van de volgende bladen:

Elsevier

Esta

Volkskrant

Psychologie Magazine

7: Wat vind je het leukste en minst leuke aan de opleiding?
Het is bijna alleen maar samenwerken, soms mis ik wat meer individuele dingen. Het leukste vind ik het schrijven. Je kunt je eigens schrijfstijl ontwikkelen.

Zo, dat waren de vragen + antwoorden! Ik vind het erg leuk klinken, en jullie?

bedankt! Ik wil dit ook gaa ndoen, ik print t eff uit en aan mn moeder laten zien xD (die steunt me daarin goed :slightly_smiling_face:)

Op de HvA heb je dat geloof ik. Was op de open dag geweest en er was daar toen een hele voorlichting over. Misschien handig om heen te gaan. :]

Ha! Ik heb me vorige week ingeschreven voor deze opleiding =)
Maar ik denk dat er een paar misverstanden zijn…
Redactie & Mediaproductie is namelijk geen opleiding, maar een afstudeerprofiel. Het is inderdaad aan het HvA, aan het Instituut voor Media en Informatie Management. De opleiding heet Media, Informatie & Communicatie en aan het eind van het eerste jaar kies je voor één van de afstudeerprofielen, waaronder dus Redactie & Mediaproductie.

Dit is de link voor meer info over die opleiding: http://www.voltijd.hva.nl//media-informatie-communicatie/

ik wil ook zo iets gaan doen…
weet iemand wat voor pakket je er voor moet hebben?
bij de school voor journalestiek maakte het namelijk niks uit…
maar weet iemand of hier verplicte vakken in zitten???

op www.hva.nl staan alle toelatingseisen enzo wel. Maar je moet geloof ik sowieso een Havo diploma hebben, met vakken als economie1 en Engels, Frans en Duits.

het lijkt me sterk dat je:
eco en frans en duits.
misschien wel eco en dan met een xtra taal…
maar ik heb het al gevonden:
http://www.voltijd.hva.nl…ommunicatie/toelating.htm

economie is dus niet verplicht voor elk profiel, maar miss wel handig…

ik heb economie , engels en verder geen talen maar dan kan het toch gewoon?

Je krijgt daar economie als apart vak aangezien je, als je concepten bedenkt, ook moet kijken of het wel kan. Volgens mij was het zoiets als je geen economie heb, je een aparte toets moet afleggen ofzo maar ik kan ook verkeerd zitten. n_n

Het ligt aan je profiel of je economie wel of niet nodig hebt. Bijvoorbeeld N&G en N&T moet wel eco hebben, maar dat staat allemaal op de site bij de toelatingseisen x]

@La_Mode: je kan je gewoon inschrijven=)

ik studeer journalistiek…

Leuk:) In Utrecht?
En hoe is dat?