wie kijkt 'levenslang met dwang? '

Hey dames,

Wie kijkt nu ook dat programma ?

Zijn er meiden die ook dit soort dingen hebben ?

Ik vind dit zo een goed idee om met een groep, die eem gelijk soort ziektebeeld hebben. Je angsten te overwinnen.

Ik heb zelf soort van pleinvrees . En ik zou het ook wel willen om zo mijn angsten te overwinnen

Wie herken zichzelf ook in mijn topic ?

Wat is het voor een programma?

‘dat’ programma en ‘dit soort dingen’ is niet echt duidelijk vind ik.

Is echt bizar…

Levenslang met dwang
In Levenslang met Dwang hebben alle kandidaten een ding gemeen: ze hebben allemaal een dwangstoornis die zo ernstig is dat ze geen normaal leven kunnen leiden. Zij zien dit zelf ook in en willen er graag van worden verlost.

Deze zeven deelnemers reizen samen af naar Thailand om daar de strijd aan te gaan met hun dwangproblemen. Een team van experts, onder wie prof. dr. Else de Haan (o.a. bijzonder hoogleraar cognitieve gedragstherapie aan de Universiteit van Amsterdam) en drs. Ingeborg Visser (gedragstherapeut en gezondheidszorgpsycholoog), MSc Clarine Corstens (orthopedagoog, i.o. tot GZ psycholoog) en dr. Lidewij Wolters (orthopedagoog en onderzoeker in het AMC), begeleiden hen.

Onder leiding van dit team krijgen de deelnemers allemaal een persoonlijk doel en een intensieve therapie. Doel? De dwang te verminderen en ervoor te zorgen dat de deelnemers straks een normaal leven kunnen leiden. Jan Kooijman presenteert het programma.

De kandidaten
Maar wie zijn die kandidaten dan? Dat is bijvoorbeeld de voormalige doktersassistente Martine (34) die last heeft van dwangrituelen waarbij zij alles negen keer moet doen. De 28-jarige Kimberly zit al acht jaar zonder werk omdat zij per dag minstens vijf uur bezig is met aankleden. Michiel (35) heeft agressieve en seksuele dwanggedachten. Hij is bang om homo te zijn hoewel hij zich niet zo voelt.

Dan is er ook nog Michael (25). Hij kampt met een enorme dwang naar perfectionisme waardoor hij continue moet schoonmaken. Kai (26) is officieel kok, maar kan door zijn dwang niet werken. Kai gooit al het eten wat hij klaarmaakt weer weg, omdat het er niet perfect uitziet. Marieke (19) komt alleen uit huis om naar school te gaan, omdat ze thuis minder dwangrituelen hoeft uit te voeren. Een voorbeeld? Wat zij met links aanraakt, moet zij ook met rechts aanraken. Hekkensluiter is de voormalige topsporter Lisette (18). Zij heeft smetvrees.

Zware klus
Kunnen de experts deze mensen helpen? Het lijkt een ongelofelijk zware klus. Serieus ook. Wij zijn benieuwd. Ook naar de presentatie van Jan Kooijman. Mensen met dwangneuroses? Het is weer eens wat anders dan ranzige programma’s als Cheat on Me.

Levenslang met dwang is vanaf maandag 28 april tussen 21.30 en 22.30 uur te zien op RTL5

Ik heb vorige week gekeken. Ik heb het zelf een klein beetje maar vergeleken bij hen is het niks

Misschien ga ik het morgen ergens terugkijken. Als het kan

Jaa ik kijk het, herkende wel veel van vroeger
ben er gelukkig overheen gegroeid

Ik vind het echt een heel interessant programma! Heb er zelf gelukkig geen last van vroeger wel een beetje vooral als ik iets met links deed moest ik het ook met rechts doen maar dat heb ik nu niet meer gelukkig!

Wat heb je als ik vragen mag?

Fijn om te horen meid. .
Hoe ben je er van afgekomen?

Ik kijk het en het is soms wel herkenbaar, al heb ik geen OCD of dwanggedachtes (gehad), wel angsten maar dat ging op een andere manier dan waar zij mee worstelen. Ik vind het wel heel mooi dat ze zo op tv over hun angsten en dwanggedachtes heen proberen te komen.

Ik denk alleen dat je dit zelf niet kunt realiseren in je eigen geval omdat er ook professionele hulp bij komt kijken

Ik had het echt maar een klein beetje op een gegeven moment werd het gewoon minder en nu heb ik er geen last meer van!

Ik moet echt vaak controleren of ik de deur op slot heb gedaan als ik wegga. En kijken of ik beneden alles wel uit heb gedaan als ik naar bed ga. Terwijl ik eigenlijk wel weet dat het goed zit :hammer:

Bij mij verdween het door het weg te drukken, dus als er weer zon dwanggedachte op kwam; probeerde ik het te negeren… gelukkig hielp het

dankje!
Klinkt best interessant, ga het zeker kijken de volgende keer.

Kon je dat makkelijk? Of heeft het een tijdje geduurd ?

Ik kijk het ook. Echt bizar. Het enige waar ik me wat bij kan voorstellen is smetvrees omdat ik mezelf hier een inimini klein beetje in herken (echt 1% ofzo hoor), maar verder vind ik het echt bizar. Lijkt me echt verschrikkelijk frustrerend ook om zoiets te hebben!

Ja ik kijk het en het heeft mijn hersenen net een helemaal gestoord gemaakt. Ik zou mijzelf echt wat aan doen hoor als ik zo’n dwang had, ik word al nerveus als ik er naar kijk…