Wie kan me helpen?

Sorry als hier al een topic over is, maar k heb een probleem en hoop dat jullie tips kunnen geven :flushed:

Ik heb dit hele weekend nog geen oog dicht gedaan. De reden is dat ik een beetje teveel aan mijn hoofd heb.

• oppaskindje is ziek
  • toetsweek
  • ruzie met ouders
  • geen vriendinnen
  • geen leuke klas

Mijn vraag is of jullie tips hebben hoe ik eindelijk kan slapen, al is het maar 2 uurtjes, maar zo red ik het echt niet.

Je moet je gedachtes op papier zetten, dat helpt echt.
Je hoofd is dan minder vol met dingen waardoor je sneller in slaap valt.

probeer eens een slaappilletje. ja klinkt misschien dom, maar het helpt je echt om in slaap te komen. natuurlijk moet je ze niet te vaak nemen en niet te veel :’) als dadelijk je toetsweek voorbij is, is dat ook weer meteen een zorg minder, en ik weet niet of je oppaskindje heel erg ziek is? maar die komt er echt wel weer bovenop! probeer met je ouders te praten, zodat jullie je ruzie weer bij kunnen leggen (: dat scheelt alweer, en ik hoop dat je dan weer een beetje beter kan slapen.

@ Freefallin

Mijn oppaskindje van 3 maanden heeft longontsteking, dus ik zit er best wel overin.

Met mijn ouders praten gaat niet zo makkelijk, ze blijven lang boos.Vandaar dat ik nu ook alleen thuis zit en hun lekker zijn gaan shoppen.

Ik zou nog niet aan de slaappillen gaan, maar eerst eens naar de oorzaak van je problemen kijken. En even realistisch bedenken wat er aan de hand is, waarom je daarover zo stresst en hoe je daar weer vanaf kunt komen. Kijk vooral naar oplossingen. Dus: je hebt geen leuke klas; heb het erover met je mentor, vraag overplaatsing aan, maak tóch contact met je klasgenoten of zulk soort dingen. Of over je probleem dat je geen vriendinnen hebt: waar ligt dat aan? Misschien onderneem je wel te weinig zodat je weinig leeftijdsgenoten ontmoet. Ga dan op een sport of bij een vereniging ofzo. Ik denk dat het al helpt om realistisch al je problemen op te schrijven en daarbij alle mogelijke oplossingen te verzinnen. En er dan ook een paar ondernemen natuurlijk :slightly_smiling_face:

@ Vivere

Slaappillen ben ik ook niet van plan!

Als ik te veel aan mijn hoofd heb, ga ik altijd even mediteren, maar ik weet niet of dat iets voor jou is… anders, vraag maar :slightly_smiling_face:

Nou dat heb ik al geprobeerd maar lukt niet echt. Ook sporten helpt niet, want gelijk daarna kan ik niks anders meer denken wat er in mijn hoofd rondspookte!

luister muziek, of ga naar een bos of park als jullie dat hebben. want als ik meestal een tijdje alleen ben, maar dan in een onbekende omgeving (park) dan word ik rustig. En me onbekend bedoel ik gewoon weer eens iets anders dan je kamer.

of: je kan het zo zien. Kan je er wat aan doen, aan de longontsteking van je oppaskindje? -Nee
Kan je er wat aan doen dat je in een kut klas zit?? -Nee
Kan je wat aan de toetsweek doen, of het veranderen? -Nee
Kan je iets op dit moment, nu, eraan doen dat je ff geen vriendinnen hebt? -Nee
Kan je wat aan de ruzie met je ouders doen? -Ja

als je het zo bekijkt heb je alleen maar 1 probleem, en dat is veel beter dan 5 :]

@ PreciiousGirl

Heel erg bedankt voor je tips! Ik ben blij dat ik zometeen lekker naar het bos met de hond en een vriend!!

^ graag gedaan :]

Aan die toetsweek kan je natuurlijk wel wat doen vind ik. Namelijk leren. Uitstellen (ik neem aan dat dat ongeveer het probleem is) zorgt er voor dat je je straks nog ellendiger voelt. Dus leer en dan is die toetsweek zo voorbij.
Vriendinnen: als je niet op een sport zit kan je gaan sporten. Of op een koor ofzo. Anders kan je altijd nog een penvriendin via girlscene nemen :wink:
Ruzie: tsja, ik weet hier niks over, weet ook de situatie niet, dus het enige wat ik kan bedenken is: laat het even bezinken.
Stomme klas: kan je naar een andere klas misschien? Maar er is toch vast wel 1 iemand waar je mee kan praten?

Inderdaad; ik denk dat je op vrijwel élke situatie invloed hebt. Een beetje kortzichtig om te denken dat je nergens iets aan kunt doen. Kijk niet naar de problemen, maar naar oplossingen :slightly_smiling_face:

praat met iemand. Vertel het je oma of een tante of nichtje of weet ik veel wie.
Probeer het probleem met je ouders op te lossen.
Neem tijd voor jezelf waarbij je niet gaat piekeren.
Pak een dagboek/ word document waarbij je goed en duidelijk opschrijft wat je dwars zit en waarom.
Verder moet je proberen veel te lachen. zoek op youtube naar grappige filmpjes of kijk een grappige film. Ga niet piekeren als je in bed ligt, een goede inslaapfase is heel belangrijk. Dus wat doe je wel? Fantaseer over iets leuks. Een vakantie of dat je in een film meespeelt met die o zo leuke acteur. verzin gewoon wat leuks in je hoofd.

Ik heb heel vaak dan lig ik te piekeren in bed en zeg ik tegen mezelf nee dat gaat niet goed je bent nu al 30 min over het onderwerp aan het denken we gaan nu wat leuks fantaseren. En dan boem val ik in slaap. Altijd juist wanneer mijn fantasie leuk begint te worden. Gevolg is dus dat ik elke avond verder probeer te gaan :stuck_out_tongue:

@ SweetPrincess20

Dankjewel voor je tips, ik ga ze zeker uitproberen. Je krijgt morgen te weten of het werkt!

Als ik slecht kan slapen dan ga ik tv kijken en daar wordt ik altijd slaperig van!

Of ga nog even actief sporten ofzo… dan ben je daarna misschien uitgeput en kun je lekker slapen!

@ Joyce7

Om nou actief te gaan sporten als k moet gaan slapen van mijn ouders. Dan krijg ik nog meer ruzie, en dan heb ik er ook niks aan.

Ik ben vandag lekker naar het bos geweest en ik was zo blij dat ik mijn gedachten kon verzetten.

Een soort van yoga doen.
Je gaat op je rug liggen, je armen naast je met je handpalmen omlaag.
Dan ga je rustig inademen door je neus, en uit door je mond totdat je een soort van regelmaat erin vindt. Dan ga je je ademhaling naar je buik brengen.
Dan ga je voelen hoe zwaar je hoofd en je schouders worden, daarna je handen en dan je benen en voeten. Dan krijg je een soort van gevoel dat je hele lichaam in het matras zakt. En dan probeer je je gedachtes uit je hoofd te brengen, dus dat je gedachtes boven je zweven.
Bij mij hielp dat heel goed, ik sliep als een blok (:
Ik hoop dat het je helpt!

Hmm probeer de nare dingen van je af te schrijven ofzo.